La bella luna. Mjesec privlači ženu k muškarcu. Capisci? Rečena izjava u najkraćim crticama svodi "Opčinjenu Mjesecom" ("Moonstruck", 1987.), magično-realističnu romantičnu komediju snažnog etničkog kolorita u režiji veterana Normana Jewisona. Predivna luna utječe na ponašanje osebujnih italoameričkih likova filma, počevši od Lorette Castorini (Cher), stvarajući bajkoviti, snoliki božićni ugođaj dok se nadvija u svoj blještavoj punini nad neboderima, zrakoplovom, cijelim New Yorkom.
Teško je sjetiti se da je Mjesec na filmu ikad bio baš ovako velik i sjajan, osim možda u završnici "E.T.-ja" i blockbusteru "Moonfall", stoga nije čudno da ima opčinjujuća svojstva na sve generacije familije Castorini i šire. "When the Moon hits your eye like a big pizza pie, that‘s amore", pjeva Dean Martin i odapinje ljubavnu strelicu.
Mjesečev sjaj u jednoj sceni prodire kroz prozor spavaće sobe Lorettine stare tete Rite (Julie Bovasso), koja će suprugu Raymondu (Louis Guss), zagledanom u puni Mjesec, reći: "Znaš, u tom svjetlu, s tim izrazom lica, izgledaš kao da imaš oko 25 godina". Stare likove Mjesec pomlađuje u filmu i omogućava im nekoliko šarmantno-nježnih romantičnih scena i izljeva ljubavi.
Jedna od najboljih scena, malih-velikih trenutaka, odvija se u dućančiću gdje svraća Loretta. Vlasnik i vlasnica podbadaju se kao stariji bračni par, ona mu prigovara da gleda u druge žene i nazove ga vukom, ali on je (ponovno) osvoji riječima "Znaš što vidim u tebi? Ženu koju sam oženio", nakon čega Loretta napusti trgovinu s osmijehom na licu, jednako kao što i gledatelj napušta film jednom kad završi.
S druge strane, mladi likovi se pod utjecajem Mjeseca odvažuju na zabranjenu romansu, pa će tako Loretta spavati s Ronnyjem Cammarerijem (Nicolas Cage), mlađim i otuđenim bratom svoga zaručnika Johnnyja (Danny Aiello), nakon što ga je u njegovo ime trebala pozvati na vjenčanje.
Loretta je 37-godišnja udovica koja pristaje udati se za starog momka Johnnyja kad je kleknuo pred njom u punom talijanskom restoranu, iako je od toga odgovaraju iznenađeni roditelji, majka Rose i otac Cosmo (Oscarom nagrađena Olympia Dukakis, Vincent Gardenia). "Loretta se udaje. Opet?", dodavaju se oni i redatelj Jewison vješto skicira njihovu karakternu dinamiku iz debitantskog filmskog scenarija dramatičara Johna Patricka Shanleyja, pozlaćenog Oscarom.
Kad Johnny odleti na Siciliju kod bolesne majke, Loretta će se zbližiti s temperamentnim i strastvenim pekarom Ronnyjem, koji zamjera bratu što je razgovarajući s njim skrenuo pogled i rezač kruha mu je odsjekao dio ruke, a zatim je ostao i bez djevojke nakon što ga je takvoga ostavila.
Cage ostvaruje jednu od najboljih ranijih uloga uz "Arizona Juniora" i glumi Ronnyja dramatično, kao tragičara iz opere. Zato je prirodno da se "La Boheme" čuje na soundtracku i da Ronny s Lorettom u jednoj sceni odlazi na Puccinijevu operu. "Volim dvije stvari, tebe i operu. Sada, kad bih mogao imati dvije stvari koje volim zajedno na jednu noć, bio bih zadovoljan da se odreknem – ah, Kriste – ostatka svog života", govori Ronny.
Scena u operi potencirala je oskarovsku pobjedu Cher u jakoj konkurenciji (npr. Glenn Close i "Kobna privlačnost"), naravno uz scenu kad joj Ronny prizna da je zaljubljen u nju, a ona mu opali dva šamara i kaže "Snap out of it" ("Trgni se od toga"). Suze klize niz lice Lorette koja je ganuta dirljivo opjevanom tragičnom ljubavnom pričom i prizorom oproštaja ljubavnika Mimì i Rodolfa, prepoznajući sebe u onome što vidi/čuje.
Ronnyjev nadahnuti monolog nakon opere zacementirao je njihovu romansu: "Ljubav ne čini stvari lijepima. Uništava sve. Slama ti srce. Stvara nered. Nismo ovdje da stvari učinimo savršenima. Pahuljice su savršene. Zvijezde su savršene. Ne mi. Ovdje smo da uništimo sami sebe, slomimo svoja srca, volimo pogrešne ljude i umremo..."
Romansa Lorette i Ronnyja nije jedina. Tijekom iste večeri pratimo izlazak njezinog tate Cosma s ljubavnicom Monom (Anita Gillette), dok Rose sama odlazi na večeru i u restoranu upoznaje sredovječnog profesora Perryja (John Mahoney) koji nije uspio zavesti još jednu studenticu. Flert Perryja i Rose je divno suptilan i mnogi će gledatelji žaliti što njihova scena nije duže potrajala.
U ponajboljem filmu bogate karijere ("U vrelini noći", "Rollerball", "Isus Krist Superstar") Jewison spretno vodi paralelne radnje i osobene likove kao preteče karaktera iz "indie" dramedija o disfunkcionalnim familijama, uključujući i one najsporednije, poput stare Talijanke koja baca kletvu na avion za Siciliju jer joj je sestra, jedna od putnica, preotela ljubavnika prije 50 godina.
Likovi su poistovjetljivo ljudski, imaju strahove i čežnje, ponekad i povezano ("Zašto muškarci ganjaju žene? Zato što se boje smrti"), a Jewison pokazuje istančan osjećaj ne samo za pojedince, nego i za cijelu obitelj i zajednicu, toliko da je, sasvim jasno na novo gledanje, "Opčinjena Mjesecom" zasigurno utjecala na "Moje grčko vjenčanje" i "29. ulicu".
Redatelj umješno balansira između realističnog i magičnog realizma, ansambl drame Roberta Altmana i komedije Woodyja Allena. "Moonstruck" je jedna od najljudskijih i najmagičnijih romantičnih komedija, opčinjujuća od prve do izvanredne posljednje scene kad se svi važni likovi okupe za kuhinjskim stolom. Opčinjujući film.