StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Pelikan‘: Prvijenac raširenih krila

Piše Marko Njegić
16. lipnja 2023. - 09:53

Podvodni kadrovi nogu u bazenu otvaraju dugometražni redateljski debi mladog Filipa Herakovića "Pelikan". Heraković se zgodno nadovezuje na bazenske scene dugometražnog prvijenca Hane Jušić "Ne gledaj mi u pijat", koji je 2016. najavio novi val hrvatskih debitantskih filmova zapaženih (i) na svjetskim festivalima. Iduće godine snimljen je "Kratki izlet", nakon čega su, redom, uslijedili "Mater", "Murina" i "Zbornica".

Novi val je prošle godine podebljan prvijencima "Divljaci", "Baci se na pod", "Stric", "Sigurno mjesto" i "Tragovi", a potvrđuje ga i "Pelikan". To je zasad posljednji u nizu kvalitetnih domaćih prvijenaca koji je svjetsku premijeru imao koncem 2022. na estonskom Talinn Black Nights Film Festivalu, gdje je osvojio specijalnu nagradu žirija, dok se u Hrvatskoj premijerno prikazuje na ovogodišnjem FMFS-u i zatim kreće u redovnu kinodistribuciju.

FILM: Pelikan; humorna drama; Hrvatska, 2022. REŽIJA: Filip Heraković ULOGE: Edi Čelić, Tena Nemet Brankov, Marko Petrić DISTRIBUCIJA: Kino Mediteran OCJENA: ****

Dakle, "Pelikan" simbolički počinje tamo gdje "Ne gledaj mi u pijat" završava, samo što je bazen centra za fizioterapiju zamijenio bazen u toplicama. Uvodna sekvencija je prilično magnetična i privlači pažnju gledatelja.

Ubrzo u toplicama upoznajemo Josipa (Edi Čelić), profesionalnog nogometnog vratara iz nekog stranog kluba. Josip je došao na rehabilitaciju od karijerno ugrožavajuće ozljede na skijanju.  Slomio je nogu, baš poput Schwarzeneggera dok je bio guverner Kalifornije, kako ističe barmen i posredno inspirira Josipa da u sobi pred zrcalom citira "Terminatora 2".

On je daleko najmlađi u toplicama gdje prednjače starčići, uključujući jednog Talijana koji ga prepoznaje kao vratara s nadimkom Kondor. Ipak, Josip negira da je Kondor, iako na leđima ima tetovažu ptice sa širokim rasponom krila, ekvivalentno njegovim dugim vratarskim rukama. Kao da bježi od toga, svjestan da mu je karijera zamrla i tko zna hoće li oživjeti.

K tome, smrt je na svakom koraku u toplicama i stariji ljudi svako malo naprave trajni "check-out", što koincidira s vjerojatnim krajem Josipove karijere i potencira njegova unutarnja razmišljanja o prolaznosti i besmislu svega, od odnosa s curom (Tena Nemet Brankov), do nadimka Kondor ("Zašto nije Pelikan?", upita on prijatelja nogometaša u tumačenju Marka Petrića).

Kad mu cura dođe u goste i pita ga koliko mu je nedostajala "od 1 do 10", on odgovara "3" i čini se da to zapravo i misli, makar je rekao da se šalio. Nesumnjivo, Josip se otuđuje od okoline i pere ga egzistencijalna, pa i identitetska kriza kakvu će pokušati premostiti i preporoditi se nakon što ga na prodajnom seminaru u hotelu zamijene za nekoga, a ponovno rođenje je simbolizirano u sceni kad mu žena s ortozom (Lucija Barišić) otkrije ribice koje grickaju mrtve stanice kože i pomažu njenoj regeneraciji.

Vidjeli smo filmove o otuđenosti i otuđenim likovima na životnim raskrižjima (npr. "Izgubljeni u prijevodu"), no Heraković pronalazi svjež kut gledanja ambijentiranjem priče u toplice, mjesto radnje Sorrentinove "Mladosti" i "Lijeka za život" Gorea Verbinskog, od kojih se "Pelikan" razlikuje, posebice od potonjeg.

Ovo je fina festivalska (crno)humorna drama u tradiciji finskih dramskih komedija Akija Kaurismakija s unutarnjom toplinom skrivenom ispod naizgledne studene površine, dok je u likovima i njihovim interakcijama vidljivo i da je Heraković gledao filmove grčkog "čudnog vala", premda ne zaranja preduboko u bazen čudaštva.

Svakako, dobili smo još jedan hrvatski film okrenut svijetu i nije čudno da je imao premijeru na stranom festivalu gdje se mogao dobro uklopiti u ostatak europske produkcije. Balans misaone drame i suptilne tragikomedije je pogođen, a statična kamera Tomislava Krnića biva postavljena na prava mjesta, hvatajući dojmljive refleksije površine bazena ili akvarija u raznim nijansama plave.

Redatelj ima osjećaj za (audio)vizualno i povremeno snolik, pa i nadrealan ugođaj prilikom oslikavanja Josipovih maštanja za vrijeme relaksirajuće meditacije prožete ambijentalnom glazbom ili stanja svijesti kad uzme drogu i zaroni u bazen među ribice. U nekima od tih scena "Pelikan" uspijeva maksimalno raširiti krila te zaiskriti emocijom i filmskom magijom, tako rijetkom kad je hrvatski film u pitanju.

Matavulj kao lovac

Sporedne uloge odigrali su i Ivan Glowatzky (fizioterapeut), Stojan Matavulj (lovac)... Heraković se kalio kao asistent redatelja na filmovima "Anka", "Divljaci", "Quo Vadis, Aida?"...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. svibanj 2024 12:10