StoryEditor
Film & TVEKSKLUZIVNO ZA SD

Redatelj kontroverzne ratne drame ‘Obojena ptica‘: Masakr u Srebrenici je jedan od najvećih zločina u modernoj povijesti, nikada ne smije biti zaboravljen

Piše Marko Njegić
3. svibnja 2021. - 19:55

Sarajevo Film Festival je ovih dana publici u cijeloj regiji predstavio program "Suočavanje s prošlošću" u posebnom "online" izdanju.

Među filmovima koji su nagrađivani na brojnim međunarodnim festivalima, a otvaraju bolne ratne teme, najviše se isticala kontroverzna "Obojena ptica" češkog redatelja Václava Marhoula, "detaljan crno-bijeli filmski portret divlje i primitivne istočne Europe u krvavom finišu Drugog svjetskog rata".

Snimljen prema istoimenom romanu Jerzyja Kosinskog, "Painted Bird" donosi Drugi svjetski rat iz perspektive dječaka koji luta u potrazi za utočištem i svjedoči ratnim užasima ruske i njemačke vojske.

Što mislite o programu ”Suočavanje s prošlošću” na kojem ste sudjelovali s filmom?

- Mislim da je program sjajan, raznolik, sadrži jako puno filmova koji bi gledateljima mogli biti zanimljivi.

Može li suočavanje s prošlošću olakšati put do bolje sadašnjosti i budućnosti? Uče li ljudi iz svojih starih pogrešaka?

- To je dobro pitanje. I odgovor je da. Može. Ali, ima kvaka. Samo na određeno vrijeme. Ljudsko pamćenje je tako kratko, tako brzo zaboravljamo, tako lako ponavljamo svoje greške. Nacije, ili ljudi, nakon svakog rata su sami sebi obećavali da se ništa takvo ne smije ikad više ponoviti. No, povijest jest, i može biti, mračna i godinama kasnije može sa sobom donijeti demone nasilja, straha, osvete, nacionalizma, fašizma...

Strahujete li od toga da se povijest može ponoviti?

- Nema dana da ne razmišljam o tome. Da, može se ponoviti. I ne samo to. Ponavlja se. Pogledajte samo trenutne oružane sukobe u svijetu. Stotine, tisuće ljudi umiru svaki dan. U mnogim su se zemljama svijeta kroz proteklih nekoliko godina pojavili manipulatori, autoritarci i novi diktatori.

Vaš film gleda na Drugi svjetski rat iz očiju dječaka, što nije toliko uobičajena perspektiva. Je li to bio glavni okidač za snimanje filma?

- Pa iskreno, ne mislim da je to nova perspektiva. Ima još takvih filmova. Sjetite se samo "Ivanovog djetinjstva" Andreja Tarkovskog, ili "Dođi i vidi" Elema Klimova. Ali, da odgovorim na vaše pitanje, to su bile emocije, jako snažne emocije, koje sam iskusio dok sam čitao roman Jerzyja Kosińskog. Emocije su čudo, ključ koji otvara vrata bilo kojeg umjetničkog djela.

S druge strane, dječakova perspektiva je daleko od nevinosti - jako je brutalna i mučna. Film ne bi bio isti bez takve vizije?

- Moj film ima mnogo razina, postavlja mnogo temeljnih pitanja o smislu našeg postojanja, o dobru i zlu u svakome od nas. Ali, da, naš dječak... Tragedija njegove sudbine ne leži zapravo u onome s čime se mora suočiti, onome što doslovno mora preživjeti. Njegova tragedija, koju uopće ne vidi, ali mi gledatelji je vidimo, jest da je na početku priče nevin. Čist je kao netaknuti snijeg na polju. A završi kao ubojica. Ali, uopće toga nije svjestan. Njegov moralni kompas je potpuno oštećen. Nema osjećaj da tone u ponore samoga pakla.

Također, film bi bio znatno drukčiji da je snimljen u boji, zar ne?

- Da, bio bi. Od samog početka se činilo da bi boja samo naškodila filmu. Oduzela mu ono osnovno. Istinitost.

Jeste li očekivali da će šokirana publika izlaziti s projekcija?

- Sve što mogu reći jest da se radi o medijskom balonu koji je nastao na svjetskoj premijeri filma na Venecijanskom festivalu. U prostoriji je bilo 1200 ljudi i pet ih je napustilo projekciju. Mislim da je glasinu primarno pokrenula "Obojena ptica", jedini istinski kontroverzni film u konkurenciji. Daleko više nego recimo "Joker", koji sadrži puno više eksplicitnog nasilja. No, "Joker" je strip pa se to može probaviti. Jasno mi je da je nekim ljudima moj film jako težak. Težak je u svojoj istinitosti.

Promakla im je vaša poruka o nadi i čovječnosti?

- Ne, to bi bila presnažna riječ. Ne možemo to tako shvatiti. Jednostavno smo svi različiti. Drukčije shvaćamo stvari, drukčije razmišljamo o njima. Nitko nikad nije snimio film koji je prihvaćen od svih bez zadrške. Samo da dodam jedan komentar. Za mene je bilo divno da je film "Painted Bird" u Veneciji dobio UNICEF-ovu nagradu studentskog žirija pod nazivom Leoncino d'Oro. Bilo je divno da su mladi ljudi procijenili moj film kao humanistički, naklonjen pravima i zaštiti djece.

Je li nasilje ublaženo s obzirom na ono u stvarnom životu?

- Da. Također me u pripremi nadahnuo povijesni materijal i dokumentarci. Stvarnost je bila daleko okrutnija.

Međunarodna glumačka postava uključuje imena kao što su Barry Pepper, Harvey Keitel, Udo Kier i Stellan Skarsgård. Koliko vam je bilo teško okupiti svih njih?

- Znate, jako mi je pomoglo što je roman Jerzyja Kosińskog bio, i još uvijek jest, svjetski bestseler. I svi glumci koje ste naveli znali su za njega i pročitali su ga. Bili su znatiželjni u pitanju scenarija. Zanimalo ih je da li je uopće moguće adaptirati takvu priču za filmski ekran.

Vaš film je prošle godine ušao u užu konkurenciju za Oscara za najbolji međunarodni film, ali nažalost nije nominiran. Jeste li bili razočarani?

- Ne, nisam. Sam ulazak u užu konkurenciju od deset filmova među gotovo stotinu drugih najboljih filmova iz cijeloga svijeta je bio ogroman uspjeh. Nisam ni računao na to.

Koje je vaše mišljenje o ovogodišnjim nominentima za najbolji međunarodni film, kao na primjer ”Quo Vadis, Aida?”?

- Masakr u Srebrenici je jedan od najvećih zločina u modernoj povijesti. Nikada ne smije biti zaboravljen. Nažalost, u Republici Češkoj zbog COVID-a film još nije pušten u kinodistribuciju, ali je uključen u ovogodišnji program festivala Karlovy Vary. I ako se festival bude održao u kolovozu, neće mi promaknuti. Iako ga još nisam pogledao, uvjeren sam da se radi o izuzetnom i moćnom filmu, i želio sam mu uspjeh. Želio sam mu Oscara!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. svibanj 2021 21:56