StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK NA STREAMU

‘Spaceman‘: Izgubljeni u Sandleru

Piše Marko Njegić
6. ožujka 2024. - 11:17

Nula Adama Sandlera. Zero Adam Sandler. Redatelj Johan Renck ("Černobil") tražio je točno to od popularnoga glumca na setu filma "Spaceman", koji je nakon svjetske premijere na Berlinaleu doletio na Netflix. Dakle, da se Sandler maksimalno odmakne od sebe i glumi bez prepoznatljivih sandlerovskih (komičnih) manira u Renckovoj ekranizaciji romana "Spaceman Of Bohemia" Jaroslava Kalfařa iz 2017. godine.

Nešto slično su od Brucea Willisa i Sylvestera Stallonea tražili Terry Gilliam i James Mangold na snimanju filmova "12 majmuna" i "Cop Land" kako bi glumci u potpunosti zatomili svoju ikoničku akcijsku personu. Gilliam i Mangold uspjeli su to postići, no uspio je i Renck.

FILM: Spaceman; SF drama; SAD, 2024. REŽIJA: Johan Renck ULOGE: Adam Sandler, Carey Mulligan OCJENA: ****

Jer Sandler nije nikad bio "manje Sandler" nego u "Spacemanu", čak i u odnosu na njegove (izuzetno dojmljive) dramske uloge u filmovima kao što su "Uncut Gems" ili "Reign Over Me".

Nova suradnja Netflixa i popularnog komičara dosad je najneobičnija, ali i najbolja. Streaming servis je do filmova "Prilika života" i "Nisi pozvana na moju bat micvu" iznjedrio niz zaboravljivih Sandlerovih komedija, tipa "Murder Mystery", "The Do-Over", "The Ridiculous 6", "Hubie Halloween" i "Murder Mystery 2".

No, "Spaceman" je film za nezaborav. Ako ste mislili da vas Sandler može rasplakati samo od smijeha, promislite još jednom. Noseći praktički cijeli film sam na svojim leđima, Sandler je prigušeno dramski sjajan i melankoličan kao češki astronaut Jakub Prochaska na samostalnoj svemirskoj misiji prema Jupiteru kako bi analizirao čestice misterioznog grimiznog "Chopra" oblaka koji se nadvio na Zemljom u ovoj retrofuturističkoj priči iz bliske budućnosti ili alternativne prošlosti.

Nedefinirano vrijeme radnje tu je da "Spaceman" napravi korak unatrag i vrati se žanrovskim korijenima, odnosno objedini svemirske SF drame prošlosti i sadašnjosti, od "Odiseje u svemiru" i "Solarisa", preko "Kontakta" do "Mjeseca", "Gravitacije", "Interstellara", "Marsovca", "Prvog čovjeka", "Ad Astre" i "Proxime".

Jakub je već 189 dana na putovanju, ali ono se bliži kraju. "Pozdrav iz predgrađa Jupitera", javlja se Jakub iz dubokog svemira voditeljici češkog svemirskog programa Tumi (Isabella Rossellini), spreman dati promotivni intervju za javnost tijekom kojega će ga jedna školarka nazvati "najusamljenijim čovjekom na svijetu".

Astronaut će opovrgnuti titulu "the loneliest man in the world", ali on u sebi zna da je upravo to u bezdanu svemira, milijunima kilometara daleko od Zemlje. Usamljenost ga dovodi do točke pucanja i silaska s uma, posebice što mu se već neko vrijeme nije javila trudna supruga Lenka (Carey Mulligan izvlači maksimum iz minimalističkog lika) koju je zbog misije ostavio na Zemlji, a brak im se ionako nalazi u krizi. Nakon košmara o pauku, Jakobu se u letjelici ukaže veliki paukoliki alien.

Iako je u tom trenutku "Spaceman" mogao postati SF horor poput "Aliena" ili "Traga života", pauk nije uveden u priču radi izazivanja strave i užasa, naprotiv, on postaje Jakubov terapeut. "Privukla me tvoja usamljenost", kaže pauk, Hanuš (upečatljiv HAL-ovski glas Paula Dana, samo topliji).

Jasno, dvojbeno je postoji li uopće pauk telepatskih moći, koji možda datira od prapočetaka svemira, ili je samo produkt Jakubove mašte, ali to nije toliko ni bitno. Bitno je da će usamljeni Jakub uz njegovu pomoć zaviriti duboko u sebe, suočiti se sa svojim manama/svime što ga je tištilo i još uvijek tišti te pronaći unutarnji mir, (novi) smisao života i misterij svemira gore visoko među zvijezdama.

"Spaceman" je odiseja u unutarnjem Jakubovu (i Sandlerovu) svemiru, divan introspektivan i egzistencijalan film o usamljenosti, tuzi i povezanosti koji posjeduje emociju i filmsku magiju. Hanuš je za Jakuba ono što su bili alieni za protagonisticu "Dolaska" ili čak Roy Batty za Ricka Deckarda u "Istrebljivaču".

Sandler, Renck i iznimno nadahnuti skladatelj Max Richter ("Valcer s Bashirom", "Osjetila ljubavi", "Pogrešna dostava", "Neprijatelji") dozivaju "Blade Runnera" audiovizualnim krešendom emocija u završnici na razmeđu prošlosti i budućnosti, početka i kraja. Kozmički moćna skladba "Memory Is a Voyager" odvodi gledatelja na metafizičko putovanje osobnim svemirom sjećanja i osluškuje čitav kozmos ljudske duše.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. studeni 2024 21:39