StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Sunce mamino‘: Sine, obriši sline

Piše Marko Njegić
12. kolovoza 2024. - 21:17

Osvježenje u srpskoj i regionalnoj kinematografiji – to je “Sunce mamino”, treći dugometražni film talentiranog redatelja Koste Đorđevića nakon “S/kidanja” i “Reži”. Filmova za mlade nasušno nedostaje na ovim prostorima, posebice onih odmjerenih i zrelih.

“Sunce mamino” je takav film i upravo se nalazi na mini-turneji po hrvatskim ljetnim kinima nakon projekcija na Pulskom i Bračkom festivalu, a vrijedi se nadati da će dobiti i redovnu kinodistribuciju. Posrijedi je mladenački uradak na zlatnoj sredini festivalskog/umjetničkog i repertoarnog/komercijalnog filma, melankolične, gorkoslatke tinejdžerske melodrame i komedije. Svjetska premijera Đorđevićeva filma na festivalu u Talinnu nije slučajna.

FILM: Sunce mamino; tinejdžerska drama; Srbija, 2023. REŽIJA: Kosta Đorđević ULOGE: Pavle Čemerkić, Denis Murić DISTRIBUCIJA: Jučer OCJENA: **** 

Rođen 1981., Đorđević je na “ti” s modernim nezavisnim i festivalskim filmovima devedesetih i novog milenija, a voli priče o odrastanju, prvim ljubavima i smušenim, nesretno zaljubljenim tinejdžerima. Jedan takav tinejdžer je šesnaestogodišnji Relja u tumačenju Pavle Čemerikića, sve boljeg i zaposlenijeg mladoga glumca, otkrivenog u “Ničijem djetetu” (“Teret”, “Lost Country”, “Agape”, “Ovuda će proći put”, “Jorgovani”).

Relja je do ušiju zaljubljen u Anu (Alisa Radaković; “Zlatni dečko”, “Čuvari formule”) i smislio je shemu kako da je “smuva” uz malu pomoć najboljeg prijatelja, gejmera i hipohondra Ivana (Denis Murić; također otkriće “Ničijeg djeteta”, sjajan u “Indigo Kristalu”).

Naime, Relji je umrla baka, s čime Ana suosjeća i želi doći na sprovod nakon što je ne tako davno izgubila svoju, ali kvaka je da njegova majka Olga (veteranka Branka Katić) nema novca za sprovod i želi intiman pokop o trošku općine, stoga on želi organizirati javnu sahranu. “Ja samo želim sahraniti svoju baku”, govori Relja. Olga je važan lik i nije se tek tako neposredno našla u naslovu: “Sunce mamino” je i film o majkama i sinovima.

Razvedena majka se udaljila od sinova, Relje i njegova mlađeg brata Filipa (Boris Ilić), što u našem protagonistu izaziva dodatni tinejdžerski bunt. Relja je toliko opterećen Anom i odnosom s majkom da ne uspijeva procesuirati smrt bližnje osobe, sve do jednog trenutka, najemotivnijeg u filmu (dirljivi oproštaj s bakom). Đorđević je snimio moderni, urbani “teen movie” za tinejdžere, ali i odrasle koji su nekoć bili Reljinih godina i sa sjetom u očima mogu se prisjetiti mladosti.

Modernost i urbanost približava ovaj srpski film američkim nezavisnjacima kojima Đorđević parira odličnim glumcima (Čemerikić ovdje kao svojevrsni spoj Charlieja Plummera i Paula Dana), audiovizualnim ugođajem, pulsirajućom elektroničkom glazbom Filipa Mitrovića i sastava Nippleople, prozračnom fotografijom Bojane Andrić i nesvakidašnjom scenografijom Damjana Paranosića koja predstavlja jedan drukčiji, rijetko viđeni Beograd.

Veći dio priče odvija se na krovovima zgrada, u dvorištima, neskrivenim kutcima jednog beogradskog kvarta, danju i noću, što u sprezi s glazbom oblikuje ugođaj “Sunca maminog” koje u najboljim trenucima izgleda kao da iza njega stoji američka “indie” kompanija A24, specijalizirana za filmove o odrastanju (“American Honey”, “Projekt Florida”, “Lady Bird”, “Moj prijatelj Pete”, “Osmi razred”, “Valovi”, “Poslije sunca”). Nešto tako ne može se napisati za puno regionalnih filmova. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 00:40