stdClass Object ( [id] => 1324103 [title] => Zlatko Vidačković: Brešan je društveno najkritičniji redatelj, a našim predsjednicima i premijerima nitko se ne bavi [alias] => zlatko-vidackovic-bresan-je-drustveno-najkriticniji-redatelj-a-nasim-predsjednicima-i-premijerima-nitko-se-ne-bavi [catid] => 286 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Od šibenskih goričkih skala na kojima se za Dječjeg festivala prikazuju filmovi što ih s platna razapetog među kućama mala publika guta širom otvorenih očiju, ko zametena, upijena, il’ hipnotizirana – do doktora znanosti, eksperta za pojedina razdoblja, filmofila i filmoprikazivača, sveučilišnog predavača – to je put koji je prošao dr. sc. Zlatko Vidačković, autor upravo objavljene knjige “Hrvatski film u 21. stoljeću”.

Relativno nedavno je doktorirao, a prije nekoliko dana u HNK-u Zagreb, u organizaciji HAZU-a, javnosti je predstavljena spomenuta knjiga, “Hrvatski film u 21. stoljeću”, koja je dio doktorata. Čovjeka u životu često odrede upravo počeci. Vidačković je vrlo ilustrativna priča o tome kako okruženje, prva obrazovanja i odgoj, afiniteti i angažmani mogu formirati budućeg stručnjaka, pa i eksperta. Kako je svaki film priča, tako je priča i Vidačkovićevo opredjeljenje za film...

– Bio sam veliki filmofil i kolekcionar, već kao tinejdžer imao sam kolekciju od par stotina ključnih filmova na VHS kasetama. Prikazivalaštvom sam se početno počeo baviti u srednoj školi, kad sam osnovao Klub ljubitelja filma i u sekcijama Filmski hitovi i Filmski klasici krajem osamdesetih organizirao prve projekcije u podrumu šibenske Gimnazije, gdje sam s profesorom Poljičkom osposobio malu projekcijsku dvoranu. Kao student uređivao sam u prvoj polovini devedesetih studentski list koji se zvao Feniks. Dakle, vježbao sam se prvo kao prikazivač, potom urednik i tek početkom 21. stoljeća počeo sam objavljivati kritike.

Kao srednjoškolcu uzor mi je bio kritičar Studija Darko Zubčević, a kao pisca knjiga o filmu prvo sam zavolio rad Ive Škrabala. Premda sam pisao kritike za sebe i prijatelje još od gimnazijskih dana, odvažio sam se na objavljivanje kritika tek kad sam pogledao više od tisuću filmova i pročitao više od stotinu knjiga o filmu, koje čuvam i danas te stalno nabavljam nove.

Moja DVD i Blu-Ray kolekcija danas ima više od dvije tisuće naslova, ne oslanjam se na to je li neki film dostupan online ili nije. Također, nemam televizor u stanu, sve gledam preko projektora na zidu, a osim novih filmova i serija osobito volim gledati crno-bijele filmove iz zlatnog doba američkog filma te program HRT3. Nastojim svoju ljubav prema filmu prenijeti i na studente.

---

image

Fine mrtve djevojke s Ninom Violić u glavnoj ulozi

 

---

Pisanje u svim najvećim dnevnim novinama, u kojima ste ili zaposleni kao novinar ili izvjestitelj s filmskih festivala, rad na portalima kojima ste i osnivač, u periodici, uređivanje publikacija, članstvo u međunarodnim filmskim žirijima, osnivanje art-kina Metropolis, tek je dio onoga što je rezultiralo vašim znanstvenim radom, postali ste sveučilišni predavač i gost predavač na inozemnim sveučilištima. Sad i knjiga... Odakle odluka za takav pristup?

– S obzirom na to da je moje bavljenje hrvatskim filmom i pisanje o filmu počelo kubrickovske 2001. godine, odlučio sam se tim periodom baviti i kao znanstvenik, te smatram da sam ekspert za to razdoblje. No u knjizi sam kroz poglavlja o redateljima spomenuo i najvažnije filmove devedesetih, koje su, po mišljenju hrvatske kritike, najgore desetljeće naše kinematografije.

Postoji nekoliko knjiga o hrvatskom filmu za vrijeme Jugoslavije, no nitko nakon Škrabala, koji je sa svojom zadnjom knjigom stao prije osnivanja HAVC-a, nije sintetski obradio upravo suvremeni hrvatski igrani film, tako da se moj interes preklopio s onim što je filmskoj publicistici i znanosti bilo potrebno.

Puni naziv knjige je “Hrvatski film u 21. stoljeću – Dugometražna igranofilmska produkcija od 2001. do 2022. godine i dnevna novinska filmska kritika”, a uz mene je autorica i Iva Rosanda Žigo.

U 12 poglavlja predstavljen je film kao masovni medij današnjice, kontekst promjene kritičke recepcije hrvatskoga filma u 21. stoljeću, najekraniziraniji hrvatski književnici, ključni redatelji i žanrovi hrvatskog igranog filma i njihova kritička recepcija, društvene teme i subjekti hrvatskih filmova, te hrvatski film u funkciji interpretatora društveno-kulturne zbilje. Analizirana je cjelokupna suvremena hrvatska igranofilmska produkcija, predstavljeno je 190 hrvatskih dugometražnih igranih filmova, a sintetizirane su i komentirane 664 novinske filmske kritike.

Za dnevne novine odlučili smo se jer one imaju najveću čitanost i utjecaj na oblikovanje javnog mnijenja o hrvatskim filmovima, te smo odabrali tri najčitanije (prema podacima AZTN-a), s napomenom da dnevni list 24 sata nije izlazio prije 2007. godine.

Svako znanstveno istraživanje provodi se na određenom uzorku, mi smo naše istraživanje utemeljili na analizi 664 filmske kritike objavljene u Večernjem listu (202), Jutarnjem listu (270) i Slobodnoj Dalmaciji (192) kojima smo obuhvatili ukupno 190 filmova snimljenih u 21. stoljeću.

---

image

Čuvena "pašta šuta" iz filma "Kako je počeo rat..." dobila je i svoj spomenik i spomen ploču s receptom, a sve u bivšoj vojarni JNA u Šibeniku

Nikša Stipaničev/Cropix
---

Summa summarum jednog razdoblja?

– Riječ je o djelu koje na jednom mjestu donosi sumu kritičkih procjena i ocjena hrvatske igranofilmske produkcije posljednjih dvadesetak godina, ali zahvaća i širi kontekst, napose u osvrtu na ekranizacije te na hrvatsko društvo.

Riječ je, po mišljenju recenzenata knjige, Brune Kragića i Nikše Sviličića, o pionirskom radu u proučavanju hrvatskog filma, te stoga o vrijednom i nadasve poticajnom prinosu hrvatskoj filmskoj publicistici, prinosu koji može biti namijenjen ne samo filmskim kritičarima i autorima te studentima filmskih studija, nego i širem čitateljstvu zainteresiranom za hrvatski film, napose njegov društveni i kulturni kontekst, ali i svima zainteresiranima za suvremeno hrvatsko novinarstvo, s obzirom na to da daje presjek jednog segmenta novinske kritike u nas, kritike koja je gotovo potpuno neistražena.

Koje su promjene nastupile u hrvatskom filmu u periodu koji proučavate?

– U poglavlju o kontekstu promjene kritičke recepcije hrvatskog filma pisao sam o tome kako je osnivanje HAVC-a utjecalo na hrvatski film. Dok je bio u cijelosti financiran od Ministarstva kulture i HRT-a, hrvatski je film bio samodostatan, kad su se javna sredstva smanjila uz otvaranje koprodukcijama, Eurimagesu i drugim izvorima, promijenila se tematika i estetika hrvatskog filma – on se morao više prilagođavati europskim trendovima i temama, motivi su morali biti univerzalniji, inače nitko iz inozemstva ne bi ulagao u njega.

Nezavisni film, žilav i nepredvidljiv, zauzima također značajan dio produkcije s više od 80 naslova u neovisnoj Hrvatskoj, među kojima su pulski i kritičarski laureati. U devedesetima je to bio “Mondo Bobo” (1997.) Gorana Rušinovića, a u ranim 2000-ima “Fine mrtve djevojke” Dalibora Matanića.

Godine 2005. bio je to film “Što je Iva snimila 21. listopada 2003.” Tomislava Radića, 2007. godine bili su to “Živi i mrtvi” Kristijana Milića, 2010. godine “Show Must Go On” Nevija Marasovića, a 2012. godine tu je ulogu odigrao film “Pismo ćaći” Damira Čučića.

---

image

Dana Budisavljević autorica je odlično igrano/dokumentarnog filma "Dnevnik Diane Budisavljević"
 

Marko Todorov/Cropix
---

HRT je producirao velik broj nagrađivanih filmova, uključujući i debitantske dugometražne filmove Vinka Brešana (“Kako je počeo rat na mom otoku”, 1996.), Snježane Tribuson (“Prepoznavanje”, 1996.), Lukasa Nole (“Svaki put kad se rastajemo”, 1994., i drugi, “Rusko meso”, 1997.), Ognjena Sviličića (“Da mi je biti morski pas”, 1999., i drugi, “Oprosti za kung-fu”, 2004.), Dalibora Matanića (“Blagajnica hoće ići na more”, 2000.) i Dražena Žarkovića (“Ajmo žuti”, 2001.). Može se bez dvojbe reći da je HRT bio odskočna daska mnogima od najvažnijih redatelja suvremene hrvatske kinematografije.

Knjiga je samo dio doktorske disertacije. Čini se kao golem posao...

– Knjiga je ilustrirana s više od 600 fotografija, od fotografija iz filmova, portreta pisaca i redatelja, do plakata gotovo svih uvrštenih filmova. U prilozima je i iscrpna filmografija s detaljnim podacima o svim hrvatskim igranim filmovima, popis svih analiziranih kritika, abecedno kazalo filmova te tablični prikazi ekranizacija književnosti, nacionalnih i međunarodnih festivalskih nagrada, najnagrađivanijih filmova i redatelja te najgledanijih hrvatskih dugometražnih igranih filmova od 2001. do 2022. godine.

Disertacija, pak obiluje tablicama i grafikonima, te teorijskom literaturom, a njezin je diskurs više prikladan za znanstvene radove u časopisima. Knjigu smo pak nastojali napisati tako da bude razumljiva i pristupačna svakome koga zanima hrvatski film te ona koristi samo dva poglavlja disertacije, o žanrovima i temama hrvatskog filma.

Što se, onda, iz svega toga može iščitati, o ocjenama, statusu hrvatskih filmova, redatelja, tema, žanrova...?

– Ovom je knjigom utvrđeno, uz analizu kritičarske argumentacije i društvenog konteksta u navedenom razdoblju, koji su kritički najpozitivnije, a koji najnegativnije ocijenjeni hrvatski igrani filmovi, redatelji i žanrovi, na koje načine hrvatski film pridonosi pluralizmu predstavljanja društvenih subjekata, koliki je pluralizam društvenih tema u hrvatskim filmovima, te specifičnosti pristupa pojedinih relevantnih redatelja u prikazu ključnih društvenih tema.

---

image

‘Zbornica‘ - još jedan film redateljice

---

Rezultati?

– Kritički najpozitivnije ocijenjeni redatelji među onima s tri i više filmova bili su Zrinko Ogresta, Vinko Brešan, Rajko Grlić, Ognjen Sviličić, Antonio Nu, Arsen Anton Ostojić, Dalibor Matanić i Kristijan Milić, s napomenom da su prema ocjenama kritike kvalitativno najujednačeniji opus imali Brešan i Ogresta.

U obrađenom razdoblju nijedna redateljica nije snimila tri dugometražna igrana filma, a jedino je Snježana Tribuson snimila dva. Ipak, žene su režirale neke od najbolje ocijenjenih filmova u ovom razdoblju, pri čemu treba izdvojiti Hanu Jušić, Ivonu Juku, Danu Budisavljević, Andreu Štaku, Antonetu Alamat Kusijanović, Sonju Tarokić i Barbaru Vekarić. Snažan je trend povećanja njihova udjela u kinematografiji, a i kritički im je odjek sve bolji.

Posljednjih godina na Pulskom festivalu pobjeđivali su “ženski” filmovi – bilo da se radi o ženama redateljicama (“Dnevnik Diane Budisavljević” 2019. i “Zbornica” 2022.) ili filmovima s jakim glavnim ženskim likovima (“Plavi cvijet” 2020. i “Tereza37” 2021.) kojima su se redatelji priključili feminističkom trendu, koji se uz impresivne debitante iskristalizirao kao najjači aktualni trend hrvatske kinematografije.

Proučavajući kritike, do kakvih ste još zaključaka došli?

– Moja disertacija bavila se dnevnom novinskom kritikom. Jedna od hipoteza je da novinske kritike dugometražnih igranih filmova odlikuje dovođenje zaključaka u vezu sa širim društvenim pitanjima. Kritičari ističu da su razlog tome, osim njihovih kritičarskih interesa, i teme kojima se hrvatski filmovi bave, jer hrvatska kinematografija rjeđe snima eskapistička žanrovska ostvarenja, a češće drame iz hrvatske svakodnevice.

Drama (socijalno-psihološka) suvremene tematike svojom je brojnošću ostvarenja, usmjerenošću na svakodnevicu, aktualne probleme i preokupacije očekivano zasjela na prvo mjesto kritički najpovoljnije ocijenjenih žanrova u hrvatskom filmu. Ratnom filmu drugu su poziciju donijele prvenstveno nagrađivane ratne drame, koje snagom svojih tema i tragičnim sudbinama žrtava malo koga mogu ostaviti ravnodušnim, a poziciju ratnog filma ojačali su i predstavnici akcijskoga ratnog filma.

Tematski gledano, globalne teme definitivno nisu nikad bile u fokusu hrvatskih redatelja, koji su se pretežno bavili domaćim problemima i motivima.

Hrvatska se kinematografija višestruko, intenzivno i po mišljenju kritike kompetentno bavila temom nasilja i mučenja – od povijesnih (od Drugog svjetskog do Domovinskog rata) do suvremenih tema (teror prema seksualnim manjinama u hrvatskom društvu, navijačko huligansko nasilje), te su obradom tih tema nastala neka od najcjenjenijih filmskih ostvarenja tog razdoblja.

Po pitanju nacionalnih manjina, srpska je manjina u Hrvatskoj bila najčešća filmska inspiracija. Hrvatski filmovi nedvojbeno ukazuju na djelovanje ekonomskih i političkih elita, no oprezno i pomalo apstraktno.

Ni najhrabriji redatelji nisu kroz filmove dali svoj kritički sud o nekim konkretnim političkim imenima iz hrvatske politike, a s iznimkom Vinka Brešana gotovo se nitko nije ozbiljnije bavio likovima hrvatskih premijera i predsjednika, no i kod njega je riječ o općim likovima političara koji se ne mogu vezati uz neke konkretne hrvatske političke ličnosti. Analizirajući različitost autorskog pristupa u prikazu ključnih društvenih tema u hrvatskim igranim filmovima, dolazimo do zaključka da je društveno najkritičniji redatelj bio Vinko Brešan (s temama ratnih zločina hrvatskih vojnika, zlostavljanja maloljetnica i političke manipulacije), a potom Branko Schmidt (s temama o mladim nasilnicima i narkomanima, kriminalu unutar sustava zdravstva te zavođenju maloljetnika). No ne mogu vam otkriti sve, treba pročitati knjigu.

---

image

Dr. sc. Zlatko Vidačković: Osim novih filmova i serija osobito volim gledati crno-bijele filmove iz zlatnog doba američkog filma

Darko TomaŠ/cropix
---

Koliko je filmova snimljeno po književnim predlošcima i zašto je to značajno?

– Od 2001. godine do danas snimljeno je čak 50 dugometražnih igranih filmova po književnim djelima hrvatskih pisaca, među kojima se našlo sedam dobitnika Velikih zlatnih arena, šest dobitnika Zlatnih arena za režiju i pet za scenarij. Dakle, vrlo su često upravo ekranizacije književnih djela bile uspješnije od filmova nastalih po izvornim scenarijima, a književnici su se, pak, nerijetko pojavljivali kao autori nekih od najboljih izvornih scenarija, te su osvojili četiri Velike zlatne arene i Zlatne arene za režiju i tri za scenarij.

S obzirom na značenje koje književnici i književna djela imaju za domaći film, ovom fenomenu posvetili smo zasebno poglavlje, “Hrvatska književnost na filmu u 21. stoljeću”, koje je začetak naše druge knjige. Za razliku od ove knjige, koja je sintetska, ova će biti analitička i bavit će se pojedinim knjigama i filmovima koji su po njima nastali. •

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => DOKTORSKI RAD [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => DOKTORSKI RAD 2 0 13655 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-09-18 11:26:29 [created_by] => 3249 [created_by_alias] => Jordanka Grubač Granik [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-09-20 08:13:23 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2023-09-20 08:13:23 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 286 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz svijeta filma i televizije. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, kultura, film, tv [secure] => 0 [page_title] => Film & TV [page_description] => Slobodna Dalmacija - Najveće dnevne novine u Dalmaciji [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Zlatko Vidačković: Brešan je društveno najkritičniji redatelj, a našim predsjednicima i premijerima nitko se ne bavi [metakey] => Zlatko Vidačković, havc, hrvatski film, filmska kritika [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/09\/18\/11287557.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/18\/888527.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/18\/24912660.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/18\/13849428.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/18\/20034048.png","\/images\/slike\/2023\/09\/18\/11287568.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Darko Toma\u0160\/cropix ","","Nik\u0161a Stipani\u010dev\/Cropix","Marko Todorov\/Cropix","","Darko Toma\u0160\/cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Dr. sc. Zlatko Vida\u010dkovi\u0107: S iznimkom Vinka Bre\u0161ana, gotovo se nitko nije ozbiljnije bavio likovima hrvatskih premijera i predsjednika<\/p>","

Fine mrtve djevojke s Ninom Violi\u0107 u glavnoj ulozi<\/p>\n\n

\u00a0<\/p>","

\u010cuvena \u201dpa\u0161ta \u0161uta\u201d iz filma \u201dKako je po\u010deo rat...\u201d dobila je i svoj spomenik i spomen plo\u010du s receptom, a sve u biv\u0161oj vojarni JNA u \u0160ibeniku<\/p>","

Dana Budisavljevi\u0107 autorica je odli\u010dno igrano\/dokumentarnog filma \u201dDnevnik Diane Budisavljevi\u0107\u201d
\n\u00a0<\/p>","

\u2018Zbornica\u2018 - jo\u0161 jedan film redateljice<\/p>","

Dr. sc. Zlatko Vida\u010dkovi\u0107: Osim novih filmova i serija osobito volim gledati crno-bijele filmove iz zlatnog doba ameri\u010dkog filma<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_11287557_1920.jpg":"1920x1080","k_11287557_1280.jpg":"1280x1280","k_11287557_1024.jpg":"1024x1024","k_11287557_640.jpg":"640x640","k_11287557_480.jpg":"480x480","k_11287557_340.jpg":"340x340","k_11287557_220.jpg":"220x220","o_11287557_1280.jpg":"1280x853","o_11287557_1024.jpg":"1024x682","o_11287557_640.jpg":"640x426","o_11287557_480.jpg":"480x320","o_11287557_340.jpg":"340x226","o_11287557_220.jpg":"220x146","h_11287557_1280.jpg":"1280x854","h_11287557_1024.jpg":"1024x683","h_11287557_640.jpg":"640x427","h_11287557_480.jpg":"480x320","h_11287557_340.jpg":"340x227","h_11287557_220.jpg":"220x147","pp_11287557_1280.jpg":"1280x1628","pp_11287557_1024.jpg":"1024x1303","pp_11287557_640.jpg":"640x814","pp_11287557_480.jpg":"480x611","pp_11287557_340.jpg":"340x432","pp_11287557_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1455","hd_888527_1920.jpg":"1920x1080","k_888527_1280.jpg":"1280x1280","k_888527_1024.jpg":"1024x1024","k_888527_640.jpg":"640x640","k_888527_480.jpg":"480x480","k_888527_340.jpg":"340x340","k_888527_220.jpg":"220x220","o_888527_1280.jpg":"1280x970","o_888527_1024.jpg":"1024x776","o_888527_640.jpg":"640x485","o_888527_480.jpg":"480x363","o_888527_340.jpg":"340x257","o_888527_220.jpg":"220x166","h_888527_1280.jpg":"1280x854","h_888527_1024.jpg":"1024x683","h_888527_640.jpg":"640x427","h_888527_480.jpg":"480x320","h_888527_340.jpg":"340x227","h_888527_220.jpg":"220x147","pp_888527_1280.jpg":"1280x1628","pp_888527_1024.jpg":"1024x1303","pp_888527_640.jpg":"640x814","pp_888527_480.jpg":"480x611","pp_888527_340.jpg":"340x432","pp_888527_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_24912660_1920.jpg":"1920x1080","k_24912660_1280.jpg":"1280x1280","k_24912660_1024.jpg":"1024x1024","k_24912660_640.jpg":"640x640","k_24912660_480.jpg":"480x480","k_24912660_340.jpg":"340x340","k_24912660_220.jpg":"220x220","o_24912660_1280.jpg":"1280x853","o_24912660_1024.jpg":"1024x682","o_24912660_640.jpg":"640x426","o_24912660_480.jpg":"480x320","o_24912660_340.jpg":"340x226","o_24912660_220.jpg":"220x146","h_24912660_1280.jpg":"1280x854","h_24912660_1024.jpg":"1024x683","h_24912660_640.jpg":"640x427","h_24912660_480.jpg":"480x320","h_24912660_340.jpg":"340x227","h_24912660_220.jpg":"220x147","pp_24912660_1280.jpg":"1280x1628","pp_24912660_1024.jpg":"1024x1303","pp_24912660_640.jpg":"640x814","pp_24912660_480.jpg":"480x611","pp_24912660_340.jpg":"340x432","pp_24912660_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_13849428_1920.jpg":"1920x1080","k_13849428_1280.jpg":"1280x1280","k_13849428_1024.jpg":"1024x1024","k_13849428_640.jpg":"640x640","k_13849428_480.jpg":"480x480","k_13849428_340.jpg":"340x340","k_13849428_220.jpg":"220x220","o_13849428_1280.jpg":"1280x853","o_13849428_1024.jpg":"1024x682","o_13849428_640.jpg":"640x426","o_13849428_480.jpg":"480x320","o_13849428_340.jpg":"340x226","o_13849428_220.jpg":"220x146","h_13849428_1280.jpg":"1280x854","h_13849428_1024.jpg":"1024x683","h_13849428_640.jpg":"640x427","h_13849428_480.jpg":"480x320","h_13849428_340.jpg":"340x227","h_13849428_220.jpg":"220x147","pp_13849428_1280.jpg":"1280x1628","pp_13849428_1024.jpg":"1024x1303","pp_13849428_640.jpg":"640x814","pp_13849428_480.jpg":"480x611","pp_13849428_340.jpg":"340x432","pp_13849428_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1118x468","hd_20034048_1920.png":"1920x1080","k_20034048_1280.png":"1280x1280","k_20034048_1024.png":"1024x1024","k_20034048_640.png":"640x640","k_20034048_480.png":"480x480","k_20034048_340.png":"340x340","k_20034048_220.png":"220x220","o_20034048_1280.png":"1280x535","o_20034048_1024.png":"1024x428","o_20034048_640.png":"640x267","o_20034048_480.png":"480x200","o_20034048_340.png":"340x142","o_20034048_220.png":"220x92","h_20034048_1280.png":"1280x854","h_20034048_1024.png":"1024x683","h_20034048_640.png":"640x427","h_20034048_480.png":"480x320","h_20034048_340.png":"340x227","h_20034048_220.png":"220x147","pp_20034048_1280.png":"1280x1628","pp_20034048_1024.png":"1024x1303","pp_20034048_640.png":"640x814","pp_20034048_480.png":"480x611","pp_20034048_340.png":"340x432","pp_20034048_220.png":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_11287568_1920.jpg":"1920x1080","k_11287568_1280.jpg":"1280x1280","k_11287568_1024.jpg":"1024x1024","k_11287568_640.jpg":"640x640","k_11287568_480.jpg":"480x480","k_11287568_340.jpg":"340x340","k_11287568_220.jpg":"220x220","o_11287568_1280.jpg":"1280x853","o_11287568_1024.jpg":"1024x682","o_11287568_640.jpg":"640x426","o_11287568_480.jpg":"480x320","o_11287568_340.jpg":"340x226","o_11287568_220.jpg":"220x146","h_11287568_1280.jpg":"1280x854","h_11287568_1024.jpg":"1024x683","h_11287568_640.jpg":"640x427","h_11287568_480.jpg":"480x320","h_11287568_340.jpg":"340x227","h_11287568_220.jpg":"220x147","pp_11287568_1280.jpg":"1280x1628","pp_11287568_1024.jpg":"1024x1303","pp_11287568_640.jpg":"640x814","pp_11287568_480.jpg":"480x611","pp_11287568_340.jpg":"340x432","pp_11287568_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 286 [name] => Film & TV [alias] => film-tv [description] => [parent] => 256 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"256","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 8.0.18-9 [server_version] => 80018 [stat] => Uptime: 5848043 Threads: 86 Questions: 1050542644 Slow queries: 0 Opens: 187044 Flush tables: 3 Open tables: 1024 Queries per second avg: 179.640 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 9417063 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli [host] => 127.0.0.1 [user] => slobodna_admin [password] => BDNkcMPAG9tIErgj [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 3306 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura/film-tv ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) ) [link] => /kultura/film-tv/zlatko-vidackovic-bresan-je-drustveno-najkriticniji-redatelj-a-nasim-predsjednicima-i-premijerima-nitko-se-ne-bavi-1324103 [printLink] => /kultura/film-tv/zlatko-vidackovic-bresan-je-drustveno-najkriticniji-redatelj-a-nasim-predsjednicima-i-premijerima-nitko-se-ne-bavi-1324103?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 299834 [name] => zlatko vidačković [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zlatko-vidackovic [link] => /tag/zlatko-vidackovic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 291879 [name] => HAVC [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => havc [link] => /tag/havc ) [2] => stdClass Object ( [id] => 482602 [name] => hrvatski film [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => hrvatski-film [link] => /tag/hrvatski-film ) [3] => stdClass Object ( [id] => 505452 [name] => filmska kritika [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => filmska-kritika [link] => /tag/filmska-kritika ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => DOKTORSKI RAD [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Zlatko Vidačković: Brešan je društveno najkritičniji redatelj, a našim predsjednicima i premijerima nitko se ne bavi [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3249 [name] => Ivo Bonković [username] => ivo.bonkovic [email] => ivo.bonkovic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$PTu5te97NwgpryJHXuBWce/nT6ExpQWeu1WkcKLxi.huGN5VB7S.q [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/ivo-bonkovic-3249 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1763 [gender] => m [description] => [image] => 1763.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1763.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/18/11287557.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Darko TomaŠ/cropix [mainImageDesc] =>

Dr. sc. Zlatko Vidačković: S iznimkom Vinka Brešana, gotovo se nitko nije ozbiljnije bavio likovima hrvatskih premijera i predsjednika

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/18/11287557.jpg [title] =>

Dr. sc. Zlatko Vidačković: S iznimkom Vinka Brešana, gotovo se nitko nije ozbiljnije bavio likovima hrvatskih premijera i predsjednika

Darko TomaŠ/cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/18/888527.jpg [title] =>

Fine mrtve djevojke s Ninom Violić u glavnoj ulozi

 

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/18/24912660.jpg [title] =>

Čuvena ”pašta šuta” iz filma ”Kako je počeo rat...” dobila je i svoj spomenik i spomen ploču s receptom, a sve u bivšoj vojarni JNA u Šibeniku

Nikša Stipaničev/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/18/13849428.jpg [title] =>

Dana Budisavljević autorica je odlično igrano/dokumentarnog filma ”Dnevnik Diane Budisavljević”
 

Marko Todorov/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/18/20034048.png [title] =>

‘Zbornica‘ - još jedan film redateljice

) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/18/11287568.jpg [title] =>

Dr. sc. Zlatko Vidačković: Osim novih filmova i serija osobito volim gledati crno-bijele filmove iz zlatnog doba američkog filma

Darko TomaŠ/cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Od šibenskih goričkih skala na kojima se za Dječjeg festivala prikazuju filmovi što ih s platna razapetog među kućama mala publika guta širom otvorenih očiju, ko zametena, upijena, il’ hipnotizirana – do doktora znanosti, eksperta za pojedina razdoblja, filmofila i filmoprikazivača, sveučilišnog predavača – to je put koji je prošao dr. sc. Zlatko Vidačković, autor upravo objavljene knjige “Hrvatski film u 21. stoljeću”.

Relativno nedavno je doktorirao, a prije nekoliko dana u HNK-u Zagreb, u organizaciji HAZU-a, javnosti je predstavljena spomenuta knjiga, “Hrvatski film u 21. stoljeću”, koja je dio doktorata. Čovjeka u životu često odrede upravo počeci. Vidačković je vrlo ilustrativna priča o tome kako okruženje, prva obrazovanja i odgoj, afiniteti i angažmani mogu formirati budućeg stručnjaka, pa i eksperta. Kako je svaki film priča, tako je priča i Vidačkovićevo opredjeljenje za film...

– Bio sam veliki filmofil i kolekcionar, već kao tinejdžer imao sam kolekciju od par stotina ključnih filmova na VHS kasetama. Prikazivalaštvom sam se početno počeo baviti u srednoj školi, kad sam osnovao Klub ljubitelja filma i u sekcijama Filmski hitovi i Filmski klasici krajem osamdesetih organizirao prve projekcije u podrumu šibenske Gimnazije, gdje sam s profesorom Poljičkom osposobio malu projekcijsku dvoranu. Kao student uređivao sam u prvoj polovini devedesetih studentski list koji se zvao Feniks. Dakle, vježbao sam se prvo kao prikazivač, potom urednik i tek početkom 21. stoljeća počeo sam objavljivati kritike.

Kao srednjoškolcu uzor mi je bio kritičar Studija Darko Zubčević, a kao pisca knjiga o filmu prvo sam zavolio rad Ive Škrabala. Premda sam pisao kritike za sebe i prijatelje još od gimnazijskih dana, odvažio sam se na objavljivanje kritika tek kad sam pogledao više od tisuću filmova i pročitao više od stotinu knjiga o filmu, koje čuvam i danas te stalno nabavljam nove.

Moja DVD i Blu-Ray kolekcija danas ima više od dvije tisuće naslova, ne oslanjam se na to je li neki film dostupan online ili nije. Također, nemam televizor u stanu, sve gledam preko projektora na zidu, a osim novih filmova i serija osobito volim gledati crno-bijele filmove iz zlatnog doba američkog filma te program HRT3. Nastojim svoju ljubav prema filmu prenijeti i na studente.

---

image

Fine mrtve djevojke s Ninom Violić u glavnoj ulozi

 

---

Pisanje u svim najvećim dnevnim novinama, u kojima ste ili zaposleni kao novinar ili izvjestitelj s filmskih festivala, rad na portalima kojima ste i osnivač, u periodici, uređivanje publikacija, članstvo u međunarodnim filmskim žirijima, osnivanje art-kina Metropolis, tek je dio onoga što je rezultiralo vašim znanstvenim radom, postali ste sveučilišni predavač i gost predavač na inozemnim sveučilištima. Sad i knjiga... Odakle odluka za takav pristup?

– S obzirom na to da je moje bavljenje hrvatskim filmom i pisanje o filmu počelo kubrickovske 2001. godine, odlučio sam se tim periodom baviti i kao znanstvenik, te smatram da sam ekspert za to razdoblje. No u knjizi sam kroz poglavlja o redateljima spomenuo i najvažnije filmove devedesetih, koje su, po mišljenju hrvatske kritike, najgore desetljeće naše kinematografije.

Postoji nekoliko knjiga o hrvatskom filmu za vrijeme Jugoslavije, no nitko nakon Škrabala, koji je sa svojom zadnjom knjigom stao prije osnivanja HAVC-a, nije sintetski obradio upravo suvremeni hrvatski igrani film, tako da se moj interes preklopio s onim što je filmskoj publicistici i znanosti bilo potrebno.

Puni naziv knjige je “Hrvatski film u 21. stoljeću – Dugometražna igranofilmska produkcija od 2001. do 2022. godine i dnevna novinska filmska kritika”, a uz mene je autorica i Iva Rosanda Žigo.

U 12 poglavlja predstavljen je film kao masovni medij današnjice, kontekst promjene kritičke recepcije hrvatskoga filma u 21. stoljeću, najekraniziraniji hrvatski književnici, ključni redatelji i žanrovi hrvatskog igranog filma i njihova kritička recepcija, društvene teme i subjekti hrvatskih filmova, te hrvatski film u funkciji interpretatora društveno-kulturne zbilje. Analizirana je cjelokupna suvremena hrvatska igranofilmska produkcija, predstavljeno je 190 hrvatskih dugometražnih igranih filmova, a sintetizirane su i komentirane 664 novinske filmske kritike.

Za dnevne novine odlučili smo se jer one imaju najveću čitanost i utjecaj na oblikovanje javnog mnijenja o hrvatskim filmovima, te smo odabrali tri najčitanije (prema podacima AZTN-a), s napomenom da dnevni list 24 sata nije izlazio prije 2007. godine.

Svako znanstveno istraživanje provodi se na određenom uzorku, mi smo naše istraživanje utemeljili na analizi 664 filmske kritike objavljene u Večernjem listu (202), Jutarnjem listu (270) i Slobodnoj Dalmaciji (192) kojima smo obuhvatili ukupno 190 filmova snimljenih u 21. stoljeću.

---

image

Čuvena "pašta šuta" iz filma "Kako je počeo rat..." dobila je i svoj spomenik i spomen ploču s receptom, a sve u bivšoj vojarni JNA u Šibeniku

Nikša Stipaničev/Cropix
---

Summa summarum jednog razdoblja?

– Riječ je o djelu koje na jednom mjestu donosi sumu kritičkih procjena i ocjena hrvatske igranofilmske produkcije posljednjih dvadesetak godina, ali zahvaća i širi kontekst, napose u osvrtu na ekranizacije te na hrvatsko društvo.

Riječ je, po mišljenju recenzenata knjige, Brune Kragića i Nikše Sviličića, o pionirskom radu u proučavanju hrvatskog filma, te stoga o vrijednom i nadasve poticajnom prinosu hrvatskoj filmskoj publicistici, prinosu koji može biti namijenjen ne samo filmskim kritičarima i autorima te studentima filmskih studija, nego i širem čitateljstvu zainteresiranom za hrvatski film, napose njegov društveni i kulturni kontekst, ali i svima zainteresiranima za suvremeno hrvatsko novinarstvo, s obzirom na to da daje presjek jednog segmenta novinske kritike u nas, kritike koja je gotovo potpuno neistražena.

Koje su promjene nastupile u hrvatskom filmu u periodu koji proučavate?

– U poglavlju o kontekstu promjene kritičke recepcije hrvatskog filma pisao sam o tome kako je osnivanje HAVC-a utjecalo na hrvatski film. Dok je bio u cijelosti financiran od Ministarstva kulture i HRT-a, hrvatski je film bio samodostatan, kad su se javna sredstva smanjila uz otvaranje koprodukcijama, Eurimagesu i drugim izvorima, promijenila se tematika i estetika hrvatskog filma – on se morao više prilagođavati europskim trendovima i temama, motivi su morali biti univerzalniji, inače nitko iz inozemstva ne bi ulagao u njega.

Nezavisni film, žilav i nepredvidljiv, zauzima također značajan dio produkcije s više od 80 naslova u neovisnoj Hrvatskoj, među kojima su pulski i kritičarski laureati. U devedesetima je to bio “Mondo Bobo” (1997.) Gorana Rušinovića, a u ranim 2000-ima “Fine mrtve djevojke” Dalibora Matanića.

Godine 2005. bio je to film “Što je Iva snimila 21. listopada 2003.” Tomislava Radića, 2007. godine bili su to “Živi i mrtvi” Kristijana Milića, 2010. godine “Show Must Go On” Nevija Marasovića, a 2012. godine tu je ulogu odigrao film “Pismo ćaći” Damira Čučića.

---

image

Dana Budisavljević autorica je odlično igrano/dokumentarnog filma "Dnevnik Diane Budisavljević"
 

Marko Todorov/Cropix
---

HRT je producirao velik broj nagrađivanih filmova, uključujući i debitantske dugometražne filmove Vinka Brešana (“Kako je počeo rat na mom otoku”, 1996.), Snježane Tribuson (“Prepoznavanje”, 1996.), Lukasa Nole (“Svaki put kad se rastajemo”, 1994., i drugi, “Rusko meso”, 1997.), Ognjena Sviličića (“Da mi je biti morski pas”, 1999., i drugi, “Oprosti za kung-fu”, 2004.), Dalibora Matanića (“Blagajnica hoće ići na more”, 2000.) i Dražena Žarkovića (“Ajmo žuti”, 2001.). Može se bez dvojbe reći da je HRT bio odskočna daska mnogima od najvažnijih redatelja suvremene hrvatske kinematografije.

Knjiga je samo dio doktorske disertacije. Čini se kao golem posao...

– Knjiga je ilustrirana s više od 600 fotografija, od fotografija iz filmova, portreta pisaca i redatelja, do plakata gotovo svih uvrštenih filmova. U prilozima je i iscrpna filmografija s detaljnim podacima o svim hrvatskim igranim filmovima, popis svih analiziranih kritika, abecedno kazalo filmova te tablični prikazi ekranizacija književnosti, nacionalnih i međunarodnih festivalskih nagrada, najnagrađivanijih filmova i redatelja te najgledanijih hrvatskih dugometražnih igranih filmova od 2001. do 2022. godine.

Disertacija, pak obiluje tablicama i grafikonima, te teorijskom literaturom, a njezin je diskurs više prikladan za znanstvene radove u časopisima. Knjigu smo pak nastojali napisati tako da bude razumljiva i pristupačna svakome koga zanima hrvatski film te ona koristi samo dva poglavlja disertacije, o žanrovima i temama hrvatskog filma.

Što se, onda, iz svega toga može iščitati, o ocjenama, statusu hrvatskih filmova, redatelja, tema, žanrova...?

– Ovom je knjigom utvrđeno, uz analizu kritičarske argumentacije i društvenog konteksta u navedenom razdoblju, koji su kritički najpozitivnije, a koji najnegativnije ocijenjeni hrvatski igrani filmovi, redatelji i žanrovi, na koje načine hrvatski film pridonosi pluralizmu predstavljanja društvenih subjekata, koliki je pluralizam društvenih tema u hrvatskim filmovima, te specifičnosti pristupa pojedinih relevantnih redatelja u prikazu ključnih društvenih tema.

---

image

‘Zbornica‘ - još jedan film redateljice

---

Rezultati?

– Kritički najpozitivnije ocijenjeni redatelji među onima s tri i više filmova bili su Zrinko Ogresta, Vinko Brešan, Rajko Grlić, Ognjen Sviličić, Antonio Nu, Arsen Anton Ostojić, Dalibor Matanić i Kristijan Milić, s napomenom da su prema ocjenama kritike kvalitativno najujednačeniji opus imali Brešan i Ogresta.

U obrađenom razdoblju nijedna redateljica nije snimila tri dugometražna igrana filma, a jedino je Snježana Tribuson snimila dva. Ipak, žene su režirale neke od najbolje ocijenjenih filmova u ovom razdoblju, pri čemu treba izdvojiti Hanu Jušić, Ivonu Juku, Danu Budisavljević, Andreu Štaku, Antonetu Alamat Kusijanović, Sonju Tarokić i Barbaru Vekarić. Snažan je trend povećanja njihova udjela u kinematografiji, a i kritički im je odjek sve bolji.

Posljednjih godina na Pulskom festivalu pobjeđivali su “ženski” filmovi – bilo da se radi o ženama redateljicama (“Dnevnik Diane Budisavljević” 2019. i “Zbornica” 2022.) ili filmovima s jakim glavnim ženskim likovima (“Plavi cvijet” 2020. i “Tereza37” 2021.) kojima su se redatelji priključili feminističkom trendu, koji se uz impresivne debitante iskristalizirao kao najjači aktualni trend hrvatske kinematografije.

Proučavajući kritike, do kakvih ste još zaključaka došli?

– Moja disertacija bavila se dnevnom novinskom kritikom. Jedna od hipoteza je da novinske kritike dugometražnih igranih filmova odlikuje dovođenje zaključaka u vezu sa širim društvenim pitanjima. Kritičari ističu da su razlog tome, osim njihovih kritičarskih interesa, i teme kojima se hrvatski filmovi bave, jer hrvatska kinematografija rjeđe snima eskapistička žanrovska ostvarenja, a češće drame iz hrvatske svakodnevice.

Drama (socijalno-psihološka) suvremene tematike svojom je brojnošću ostvarenja, usmjerenošću na svakodnevicu, aktualne probleme i preokupacije očekivano zasjela na prvo mjesto kritički najpovoljnije ocijenjenih žanrova u hrvatskom filmu. Ratnom filmu drugu su poziciju donijele prvenstveno nagrađivane ratne drame, koje snagom svojih tema i tragičnim sudbinama žrtava malo koga mogu ostaviti ravnodušnim, a poziciju ratnog filma ojačali su i predstavnici akcijskoga ratnog filma.

Tematski gledano, globalne teme definitivno nisu nikad bile u fokusu hrvatskih redatelja, koji su se pretežno bavili domaćim problemima i motivima.

Hrvatska se kinematografija višestruko, intenzivno i po mišljenju kritike kompetentno bavila temom nasilja i mučenja – od povijesnih (od Drugog svjetskog do Domovinskog rata) do suvremenih tema (teror prema seksualnim manjinama u hrvatskom društvu, navijačko huligansko nasilje), te su obradom tih tema nastala neka od najcjenjenijih filmskih ostvarenja tog razdoblja.

Po pitanju nacionalnih manjina, srpska je manjina u Hrvatskoj bila najčešća filmska inspiracija. Hrvatski filmovi nedvojbeno ukazuju na djelovanje ekonomskih i političkih elita, no oprezno i pomalo apstraktno.

Ni najhrabriji redatelji nisu kroz filmove dali svoj kritički sud o nekim konkretnim političkim imenima iz hrvatske politike, a s iznimkom Vinka Brešana gotovo se nitko nije ozbiljnije bavio likovima hrvatskih premijera i predsjednika, no i kod njega je riječ o općim likovima političara koji se ne mogu vezati uz neke konkretne hrvatske političke ličnosti. Analizirajući različitost autorskog pristupa u prikazu ključnih društvenih tema u hrvatskim igranim filmovima, dolazimo do zaključka da je društveno najkritičniji redatelj bio Vinko Brešan (s temama ratnih zločina hrvatskih vojnika, zlostavljanja maloljetnica i političke manipulacije), a potom Branko Schmidt (s temama o mladim nasilnicima i narkomanima, kriminalu unutar sustava zdravstva te zavođenju maloljetnika). No ne mogu vam otkriti sve, treba pročitati knjigu.

---

image

Dr. sc. Zlatko Vidačković: Osim novih filmova i serija osobito volim gledati crno-bijele filmove iz zlatnog doba američkog filma

Darko TomaŠ/cropix
---

Koliko je filmova snimljeno po književnim predlošcima i zašto je to značajno?

– Od 2001. godine do danas snimljeno je čak 50 dugometražnih igranih filmova po književnim djelima hrvatskih pisaca, među kojima se našlo sedam dobitnika Velikih zlatnih arena, šest dobitnika Zlatnih arena za režiju i pet za scenarij. Dakle, vrlo su često upravo ekranizacije književnih djela bile uspješnije od filmova nastalih po izvornim scenarijima, a književnici su se, pak, nerijetko pojavljivali kao autori nekih od najboljih izvornih scenarija, te su osvojili četiri Velike zlatne arene i Zlatne arene za režiju i tri za scenarij.

S obzirom na značenje koje književnici i književna djela imaju za domaći film, ovom fenomenu posvetili smo zasebno poglavlje, “Hrvatska književnost na filmu u 21. stoljeću”, koje je začetak naše druge knjige. Za razliku od ove knjige, koja je sintetska, ova će biti analitička i bavit će se pojedinim knjigama i filmovima koji su po njima nastali. •

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Darko TomaŠ/cropix  Nikša Stipaničev/Cropix Marko Todorov/Cropix Darko TomaŠ/cropix
Darko TomaŠ/cropix

Dr. sc. Zlatko Vidačković: S iznimkom Vinka Brešana, gotovo se nitko nije ozbiljnije bavio likovima hrvatskih premijera i predsjednika


Fine mrtve djevojke s Ninom Violić u glavnoj ulozi

 

Nikša Stipaničev/Cropix

Čuvena ”pašta šuta” iz filma ”Kako je počeo rat...” dobila je i svoj spomenik i spomen ploču s receptom, a sve u bivšoj vojarni JNA u Šibeniku

Marko Todorov/Cropix

Dana Budisavljević autorica je odlično igrano/dokumentarnog filma ”Dnevnik Diane Budisavljević”
 


‘Zbornica‘ - još jedan film redateljice

Darko TomaŠ/cropix

Dr. sc. Zlatko Vidačković: Osim novih filmova i serija osobito volim gledati crno-bijele filmove iz zlatnog doba američkog filma

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/film-tv/zlatko-vidackovic-bresan-je-drustveno-najkriticniji-redatelj-a-nasim-predsjednicima-i-premijerima-nitko-se-ne-bavi-1324103 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=955b843ff9328ebfaad96f7984b988afcfec7509 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Zlatko+Vida%C4%8Dkovi%C4%87%3A+Bre%C5%A1an+je+dru%C5%A1tveno+najkriti%C4%8Dniji+redatelj%2C+a+na%C5%A1im+predsjednicima+i+premijerima+nitko+se+ne+bavi&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Ffilm-tv%2Fzlatko-vidackovic-bresan-je-drustveno-najkriticniji-redatelj-a-nasim-predsjednicima-i-premijerima-nitko-se-ne-bavi-1324103 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Ffilm-tv%2Fzlatko-vidackovic-bresan-je-drustveno-najkriticniji-redatelj-a-nasim-predsjednicima-i-premijerima-nitko-se-ne-bavi-1324103 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => DOKTORSKI RAD [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
Film & TVDOKTORSKI RAD

Zlatko Vidačković: Brešan je društveno najkritičniji redatelj, a našim predsjednicima i premijerima nitko se ne bavi

Piše Jordanka Grubač Granik
20. rujna 2023. - 10:13
Dr. sc. Zlatko Vidačković: S iznimkom Vinka Brešana, gotovo se nitko nije ozbiljnije bavio likovima hrvatskih premijera i predsjednikaDarko TomaŠ/cropix

Od šibenskih goričkih skala na kojima se za Dječjeg festivala prikazuju filmovi što ih s platna razapetog među kućama mala publika guta širom otvorenih očiju, ko zametena, upijena, il’ hipnotizirana – do doktora znanosti, eksperta za pojedina razdoblja, filmofila i filmoprikazivača, sveučilišnog predavača – to je put koji je prošao dr. sc. Zlatko Vidačković, autor upravo objavljene knjige “Hrvatski film u 21. stoljeću”.

Relativno nedavno je doktorirao, a prije nekoliko dana u HNK-u Zagreb, u organizaciji HAZU-a, javnosti je predstavljena spomenuta knjiga, “Hrvatski film u 21. stoljeću”, koja je dio doktorata. Čovjeka u životu često odrede upravo počeci. Vidačković je vrlo ilustrativna priča o tome kako okruženje, prva obrazovanja i odgoj, afiniteti i angažmani m...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 18:31