Jasen Boko, nekadašnji naš kolega novinar i kritičar, oduševljeni putnik i putopisac, zadnjih desetak godina dramaturg i producent u HNK Split dao je s početkom nove 2024. godine otkaz u svojoj matičnoj kući. Prvi je ujedno javno, na svojoj Facebook stranici ukazao na problem u teatru - novi intendant Vicko Bilandžić ima čestih komunikacijskih šumova sa zaposlenicima - najblaže rečeno.
Jasenu Boki, kako kaže, to je bio i motiv da se pozdravi s teatrom i ponovno postane sam sebi šef. Zapitali smo Jasena Boku, kojemu iz minute u minutu pristižu dobre želje za nastavak samostalne karijere, koji su konkretno njegovi motivi za otkaz.
Budući da si, kako si javno napisao, dao otkaz zbog potpunog neslaganja s radnim metodama i načinom komuniciranja novog intendanta, molim te, malo pojasni o čemu se radi. Zbog čega ti je radno okruženje postalo neugodno?
Nije baš ugodno kad nešto odlučite ostaviti iza sebe komentirati to što je bilo, radije gledam prema onome što me očekuje. Ipak, mislim da je ponašanje novog intendanta neprimjereno tom radnom mjestu.
I zaista, s obzirom da sam novog intendanta donedavno smatrao prijateljem, moram priznati da sam jako neugodno iznenađen njegovim postupcima, ne samo prema meni.
A možda je bilo i očekivano: kad čovjek bez biografije i karijere nastupi na važno mjesto, dobije nekakvu moć i pod sobom ima gotovo tri stotine ljudi, među kojima je veliki broj značajnih umjetnika, ima potrebu svima dokazati koliko je značajan i važan. Mislim da omalovažavanje pa i otvoreno vrijeđanje suradnika s bogatim iskustvom ne smije biti način komunikacije, jer nema dobrog kazališta bez kvalitetne i pristojne komunikacije.
Ja, eto, imam izbora u životu, pa to ne moram trpjeti, ali žao mi je i zbog kazališta i zbog svih tih vrijednih, kvalitetnih i iskusnih ljudi koji ga čine. Mislim da je, uz elementarnu pristojnost, socijalna inteligencija i poznavanje ljudskih odnosa vrlo bitna odrednica svakog posla koji uključuje upravljanje ljudima, a ovdje to ne vidim. Arogancija, samohvala i omalovažavanje drugih ne može nadoknaditi kvalitetne međuljudske odnose, koji su temelj svakog dobrog posla pa i umjetničkog, a sigurno ne može poslužiti kao radna motivacija.
Ostalo ti je otprilike tri godine do mirovine. Kao slobodnjak, kojem ćeš od svojih interesa dati prednost? Putovanja i putopisi, novinarstvo, kazalište - mislim na dramaturgiju i režiju - vođenje turističkih tura na daleke destinacije?
Pa bavit ću se, kao i uvijek, onim što mislim da poznajem i u čemu imam iskustvo, dakle, s više stvari, uglavnom između tih koje spominješ. I znam sigurno da ću biti u dobrom, pozitivnom okruženju i da mi posao neće biti trauma nego užitak, što sam uvijek tražio.
U statusu slobodnjaka nisi prvi put. Koliko pamtim, prije desetak godina uočio si i nedostatke toga položaja. Postoji li možda mogućnost da se ponovno negdje zaposliš "za stalno" ?
Nije mi prvi put da mijenjam posao i mislim da je to bitna stavka da bih ostao kreativan: kad upadnetš u rutinu, ili ono što raditš ne radiš s guštom kakva korist od toga? Ma imam već i ponudu za posao, malo ću promisliti, ali sam prilično siguran da ću u penziju ući kao slobodnjak.
Ima to svojih prednosti i mana, ali svaka sloboda nosi i rizike, a s njima sam uvijek bio spreman nositi se. Na sreću puno je ljudi s kojima sam radio, a koji misle da dobro radim svoj posao i da nisam "star i da loše radim", što sam u posljednje vrijeme imao priliku čuti u teatru, pa mi angažmana ne nedostaje. A bitno mi je da ću sad moći i više putovati, a ne samo tih 30 dana godišnjeg odmora. U svakom slučaju, jako se dobro osjećam i raduje me ono što je ispred mene, što nije bio slučaj proteklih šest mjeseci.
HNK Split ipak je tvoja kuća u kojoj si, u dva navrata, proveo više godina. Što želiš teatru u novoj godini?
Teatru s odličnim umjetničkim potencijalom i ljudima u njemu, želim intendanta koji će znati raditi s ljudima i poštivati njihovo iskustvo, talent i marljivost.
Bilo da novoizabrani intendant koji je malo ušao đonom u teatar pribere i shvati kako se vodi takva ustanova, bilo da dođe neki novi s iskustvom koji će odnose s ljudima, što bi trebalo biti osnovno znanje, poznavati. Jer, podsjećam, dobri međuljudski odnosi nužan su preduvjet za stvaranje kvalitetne umjetnosti, što jest svrha kazališta.