U HNK Split nema mira. Sudaraju se silnice dobre i loše, publika je odgledala uspješne "Marulićeve dane", ali zaostali repovi iz ove sezone vuku se i dalje. Trenutno se ravnatelj Baleta Pedro Carneiro očitovao o neuspjehu preskupog baleta "Laurencia", pridodavši da ga intendant Vicko Bilandžić maltretira, a ponešto su mu krivi i mediji zbog loših kritika.
Nadalje, Sindikat HNK Split poslao je pismo gradonačelniku Ivicu Puljku i zatražio intendantovu ostavku temeljem činjenice da mu programski i financijski izvještaji za prošlu i tekuću godinu nisu prihvaćeni od Kazališnog vijeća. Samo Kazališno vijeće je prije desetak dana uputilo gradonačelniku detaljno obrazloženje svojih odluka o neprihvaćanju izvještaja.
Od gradonačelnika za sada nema nikakve reakcije premda isključivo on odlučuje o intendantovoj sudbini.
Što se tiče ravnatelja Baleta, ne bi bilo čudno da i on uskoro potraži novi posao. Nije to izričito najavio, ali dogodilo se da je Bilandžić od njega zatražio očitovanje o baletnoj premijeri "Laurencia", što Pedro Carneiro drži diskriminirajućim potezom.
Taj balet, po unisonom mišljenju publike i kritike nije uspio, u prvom redu zbog toga što su glavne uloge povjerene neiskusnim plesačima.
Međutim, cijena mu je bila vrtoglava - 280 tisuća eura.
Balet je postavila Nina Ananiašvili, gruzijska primabalerina i svjetska zvijezda neupitnog renomea. Neko vrijeme provela je u Splitu, ostatak posla obavljali su njezini asistenti. Rezultat, za cijenu jednog pristojnog stana, slažu se znalci, bilo je amaterski.
Stoga je intendant zatražio očitovanje Pedra Carneira koji je isto poslao i Radničkom vijeću i Kazališnom vijeću; navodi iznimnost i rijetkost djela, kvalitete koreografkinje i kako je sve počelo dobro, ali ne lezi vraže: jedna se solistica ozlijedila, a druga zatrudnjela. Pa su uloge povjerene mladim snagama. Mladi su i neiskusni, kaže ravnatelj, ali imaju potencijala i talenta, treba ih podržati i ohrabriti.
Kako navodi ravnatelj Baleta, intendant ga je maltretirao zbog negativnih kritika u tisku, zaboravivši one dobre, i prigovorio da se ulaznice ne prodaju.
To je Carneira uvrijedilo: kaže, i prije je bilo loših kritika i za drame i za opere, pa se nisu stoga prozivali ravnatelji da opravdaju svoje umjetničke izbore, pogotovo ne na tako "toksičan i negativan" način.
Ravnatelj dalje piše da rasprodani "Orašari" dokazuju da je ansambl dobar, a slabu prodaju "Laurencije" tumači - slabijim marketinškim radom, slabim ocjenama u tisku i napokon, negativnim publicitetom vezanim uz osobu samog Bilandžića.
Dodaje i to da u ansamblu fali plesača, osobito muških, da je propušteno popuniti potrebna mjesta, a "nedostatak poticajnog okruženja i negativnosti s kojima se svakodnevno susrećem nisu od koristi za rad ansambla", zaključit će uvrijeđeni ravnatelj.
Toliko za sada od Pedra Carneira, a istovremeno je kazališni sindikat uputio gradonačelniku pismo, podsjetivši ga na neprihvaćene programske i financijske planove intendanta:
- Ne samo da su se time stekli uvjeti za njegovo razrješenje s dužnosti, već smatramo da to zaista treba i učiniti. Naime, važno je prethodno jasno iznijeti da, iako protiv osobe g. Bilandžića ovaj Sindikat nema ništa osobno, neovisno o spomenutoj odluci Kazališnog vijeća, njegov način upravljanja ustanovom nije na razini na kojoj bi trebao biti, nezadovoljstvo ljudi je vidljivo na svakom koraku, a dokaz toga je odlazak eminentnih umjetnika iz kazališta, što posljedično dovodi do narušavanja ugleda kazališta, što se hitno mora zaustaviti.
Hrvatsko narodno kazalište u Splitu, kao renomirana kulturna ustanova ne samo Grada, već cijele Dalmacije na ponos svih nas, ne smije biti zatočenik bilo kojeg pojedinca, pa tako ni aktualnog intendanta koji se očito nije dobro snašao u vođenju složenog ustrojstva i načina rada našeg kazališta.
Vjerujući i cijeneći Vaše napore, između ostalog, i u osiguravanju boljeg materijalnog položaja radnika kazališta, što ste dokazali kroz pregovore za dodatak Kolektivnom ugovoru kojim smo značajnije povećali plaće djelatnica i djelatnika kazališta, u dobroj vjeri, dužni smo Vam skrenuti pozornost na ove pojavnosti, jer ne želimo da se kazalište nadalje degradira, a Vama takva situacija nedvojbeno šteti, kako u obnašanju gradonačelničke dužnosti, tako i u političkom smislu, piše Sindikat gradonačelniku.
Do sada je Vicko Bilandžić više puta ukratko odgovorio na slične prozivke da radi dobro i da će prihvatiti svaku gradonačelnikovu odluku.
Ivica Puljak nije se još oglasio; razumljivo, bili su izbori, a sada traju postizborni pregovori. Bili su i Marulićevi dani. Bilo bi ipak i vrijeme da se očituje o radu nacionalne kazališne kuće. Krajnje vrijeme.