U utorak navečer otvoreno je 15. izdanje Almissa Open Art festivala u Omišu,.
Siniša Labrović za po mnogima najposebniji festival suvremene umjetnosti u Hrvatskoj, pa i šire napravio je instalaciju "Abandon" na zapadnom ulazu u Omiš.
"Tjeskoba obilježava naše vrijeme. Prijetnje s kojima se suočavamo nisu više individualne ili grupne, one s kojima su se ljudi oduvijek suočavali, nego smo suočeni s opasnostima koje mogu uništiti većinu života na Zemlji i izbrisati cijelu ljudsku civilizaciju. Kreativni kakvi jesmo, upravo se suočavamo s tri takve apokaliptične opasnosti: ekološka i klimatska kriza, umjetna inteligencija (AI) i atomski rat.
Turizam je industrija eskapizma, bijega od odgovornosti i stvarnosti kakvu živimo u ostatku godine. Odlazeći “na odmor” izlazimo iz povijesnog vremena i naše često frustrirajuće i dosadne svakodnevice, trudeći se zaboraviti sve brige, strahove i umore. Turizam prodaje snove o nevinosti, bezbrižnosti, užitku i životu bez (loših) posljedica - kao da smo u raju, samo bez Boga. Istodobno, turizam ima ozbiljne ekološke posljedice, a život lokalcima čini težim i skupljim, pa upravo širom Europe traju protesti protiv turista i turizma, a neke gradske uprave (Barcelona i Berlin, među ostalima) nastoje ograničiti turističko “ludilo”.
Potvrda teze o društvu spektakla
Nada je osjećaj i stav koji gajimo, koji nam se javlja kad se nalazimo u problemima, kad se nadamo boljoj budućnosti. Zato je natpis “Abandon All Hope, You Who Enter Here” barem dvoznačan: napustite svaku nadu jer je odsad ovdje nepopravljivo loše, ali također i: ne trebate više nadu jer je odsad i ovdje sve savršeno", zapisao je među ostalim Labrović.
Božidar Katić izveo je rad "Diamonds Are Forever" koji je trajao nekoliko sati.
U predvečer je prekrio vlastito tijelo šljokicama šro po autorovu mišljenju simbolizira površnost današnjeg društva, opsjednutog vanjskim sjajem i prividom. Kroz prizmu društva spektakla, ovaj čin naglašava kako se mnoga djela i pojave u modernom svijetu temelje na lažnom sjaju i površnim vrijednostima, dok se istovremeno zanemaruju socio-politička pitanja od lokalne i globalne važnosti.
Kroz ovaj performans, umjetnik je želio potaknuti razmišljanje o istinskoj vrijednosti ljudskih djela i života u svijetu koji sve više postaje fasada površnog sjaja. U svijetu gdje privid često nadmašuje suštinu, umjetnik nas poziva da preispitamo što je zaista vrijedno i autentično.
Performans je izazvao iznimno pozitivne reakcije slučajne publike, najviše kod turista koji su ovo shvatili možda kao još jednu turističku atrakciju. Mnogi su se fotografirali s umjetnikom, potvrđujući tako autorovu tezu o društvu spektakla.
Jedenje buketa cvijeća
Marko Marković u 20 sati u dvoru ispred kuće organizatora festivala izveo je rad "Southeast sadness in central Europe" u kojem je više od pola sata jeo buket cvijeća ispred začuđenih slučajnih prolaznika.
Umjetnik je nakon izvedbe ponudio kontekst u kojemu se može iščitati značenje rada: U prirodnom svijetu cvijeća, taktika preživljavanja mimikrijom jest sposobnost organizama da se kamufliraju, prilagode te stapaju s okolinom. Na taj se način određene vrste štite od nametnutog prirodnog poretka te potencijalne opasnosti – predatora.
Za vrijeme konzumacije cvijeća, tijelo Marka Markovića reagira uvjetovano cvjetnim alkaloidima s jakim i specifičnim fiziološkim djelovanjem na organizam, dok publika stvara pasivno - aktivni odnos uzrokovan tijekom dogadaja.
Sout Eastsadness in Central Europe govori iz pozicije individualnog iskustva, kao i odnosa unutar transformacije kolektivne memorije u vrijeme današnjeg neoliberalnog kapitalizma.
Danas na festival nastupa Neli Ružić koja je na lukobranu na Punti u 20 sati izvela performans “Abuse”, Vedran Perkov koji po čitavom gradu tijekom dana lijepi naljepnice s porukama, a program drugog dana festivala će se završiti u Gradskom muzeju Omiš u 21 sat gdje će skupina autora izvesti performativno čitanje eseja “Marvlja zemlja” autora Zvonka Bečića.
Sljedećih dana na Almissa festival nastupaju: Slaven Tolj, Sandra Sterle, Gildo Bavčević, Petar Grimani i drugi…
Nema sumnje, omiški dani i večeri pred nama donose još zanimljivih i provokativnih iščitavanja sadašnjosti i budućnosti.