Približava se kraj godine, vrijeme podvlačenja crte u poslovnom svijetu kako bi se zbrojili rezultati, ali i utvrdile smjernice za nadolazeće razdoblje. Kako stvari stoje, tržište je i dalje opterećeno pandemijom i njezinim posljedicama, kojih nitko nije ostao pošteđen. AD Plastik Grupa, poznati proizvođač automobilskih komponenti sa sjedištem u Solinu, također je osjetila očigledan utjecaj globalne krize s poluvodičima na svoje poslovanje. U objavljenom financijskom izvješću za prvih devet mjeseci razvidan je pad poslovnih prihoda od 1,3 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, koji iznose 830,51 milijun kuna. EBITDA je niža za 10,3 posto i iznosi 97,49 milijuna kuna, a neto dobit iznosi 22,97 milijuna kuna i niža je za 3,5 posto.
Osigurana potrebna likvidnost
Iako su očekivanja i planovi bili optimističniji, razvidno je kako kriza ima dalekosežnije posljedice od prvih najava - komentirao je Marinko Došen, predsjednik Uprave AD Plastik Grupe, te dodao: - Većina proizvođača automobila, zbog nedostatka poluvodiča, u proteklom razdoblju bila je primorana značajno smanjiti svoje proizvodne planove. Kako naše tvornice prate operativne planove svojih kupaca, posljedično su naši rezultati poslovanja za prvih devet mjeseci lošiji od predviđanja. Automobilska se industrija suočava s velikim izazovima na globalnom tržištu, ali važno je naglasiti kako potražnja za automobilima kontinuirano raste. To posljednjih mjeseci ne prate brojke novoregistriranih automobila, ali razlog tome isključivo je nedostatak automobila zbog zastoja u proizvodnji, odnosno nedovoljne isporuke poluvodiča. S obzirom na globalnu gospodarsku krizu, teško je naći djelatnost koja nije imala, i još uvijek ima, ozbiljne poremećaje u opskrbnom lancu, a u automobilskoj industriji to su bili upravo poluvodiči. U AD Plastik Grupi su stoga program Hrvatske banke za obnovu i razvitak “Obrtna sredstva COVID-19 mjera” prepoznali kao izvrsnu priliku. Riječ je o programu kojim HBOR uz povoljne kamatne stope hrvatskim poduzećima pomaže u održavanju i poboljšanju likvidnosti putem odobrenja dugoročnih kredita za financiranje obrtnih sredstava. Time su osigurali potrebnu likvidnost te snizili troškove financiranja s obzirom na činjenicu da kamatna stopa iznosi 0 % u prve tri godine otplate. Prilikom realizacije kredita koristili su još jedan benefit – HBOR-ovo osiguranje portfelja kredita za likvidnost izvoznika COVID-19 kojim HBOR preuzima do 90 % rizika povrata kredita, čime im je omogućeno odobrenje kredita i bez dodatnih instrumenata osiguranja uz subvencioniranje troškova premije osiguranja, što je dodatno olakšalo i pojednostavilo odobrenje kredita i snizilo troškove povezane s njegovom realizacijom.
Ne gubimo optimizam
U AD Plastik Grupi, dakle, optimizam ne gube i ne posustaju. Sigurni su, kažu, u budućnost automobilske industrije i svoje kompanije, a aktivnosti usmjeravaju na očuvanje financijske stabilnosti i prilagođavanje poslovanja kupcima i tržištu. - Mada su proizvodni procesi i planovi značajno smanjeni u pandemijskom razdoblju, razvojne aktivnosti autoindustrije u svojoj su ekspanziji. Tome u prilog govore i naši novougovoreni poslovi. Samo u ovoj godini ugovorili smo 152 milijuna eura novih poslova na razini grupacije - naglašava Došen. - Tehnološki je ovo jedno od najnaprednijih i najuzbudljivijih razdoblja. Inovativnim proizvodima i energetski svjesnom proizvodnjom borimo se protiv klimatskih promjena i smanjujemo svoj globalni ugljični otisak. Istovremeno, potrebe i očekivanja krajnjih korisnika sve su zahtjevniji pa je potrebno udovoljiti iznimno visokim standardima sigurnosti, udobnosti i dizajna te sve strožim normama samoodrživih i ekološki prihvatljivih materijala. Zanimljiv izazov bio je zadržati kvalitetne odnose i povjerenje svojih dionika, posebice kupaca i zaposlenika. U tome smo uspjeli zahvaljujući brzim prilagodbama, iskustvu i znanju, te međusobnim razumijevanjem i podrškom - kazao je predsjednik Uprave. Napori kompanije prepoznati su i šire pa je tako AD Plastik Grupa ovogodišnji dobitnik nagrade HRIO u kategoriji velikih poduzeća.