Slutilo je na potencijalni krupni preokret odmah na početku 93. dodjele Oscara, kad je dodijeljen drugi zlatni kipić večeri – najbolji adaptirani scenarij. Oscara je u toj kategoriji dobio "Otac"/"The Father" koscenarista Floriana Zellera (režiser filma) i Christophera Hamptona.
Zellerov "Otac" je, dakle, odnio pobjedu odmah u prvom direktnom srazu s favoriziranom "Zemljom nomada" Chloe Zhao, filmom s jednakim brojem nominacija (šest). Još jedno blago iznenađenje se zbilo i nešto kasnije, kad je deseterostruko nominirani "Mank" Davida Finchera trijumfirao u kategoriji najbolje filmske fotografije, gdje je za favorita također slovio "Nomadland", koji je već izgubio dva "sigurna" Oscara od mogućih šest.
Ipak, veliki preokret se u konačnici nije dogodio, u smislu da se "Otac" ili "Mank" pozlate u (glavnoj) kategoriji najboljeg filma ispred "Zemlji nomada" ili da Fincher "preotme" kipić unaprijed "(o)siguran" za Zhao. Iako, moguće iznenađenje se nakratko naziralo kad se preko videozida, iz južnokorejskog kina, javio prošlogodišnji pobjednik Joon-ho Bong ("Parazit") da proglasi ovogodišneg dobitnika Oscara za naj-film.
Čovjek je, naime, načas mogao pomisliti da će Bong "predati" Oscara "Minariju" kao filmu još jednog južnokorejskog redatelja (Lee Isaac Chung), snimljenom većinski na korejskom jeziku, koji se drugu godinu zaredom našao u utrci za Oscara u glavnoj kategoriji, premda je nastao u Americi i bio financiran američkim kapitalom.
Međutim, "Nomadland" je, očekivano i zasluženo, osvojio dva najvažnija Oscara večeri i ušao u povijest kao film s prvom azijskom/"nebijelom" filmašicom nagrađenom za režiju, k tome drugom redateljicom uopće nakon Kathryn Bigelow ("Narednik James", 2010.).
"Kucnuo je čas", izjavila je prezenterica Barbra Streisand prije 11 godina, najavljujući Oscara za Bigelow. Sada je "kucnuo čas" da druga redateljica s Oscarom bude prva Azijatkinja, a već su same nominacije za Zhao i Emerald Fennell ("Djevojka koja obećava") popravile "ženski" oskarovski prosjek budući da su u povijesti dodjele za režijski kipić nominirane samo Lina Wertmüller, Jane Campion, Sofia Coppola, Bigelow i nedavno Greta Gerwig.
Kao što smo i pisali, sve je ukazivalo na to da će "Zemlja nomada" slaviti u ove dvije kategorije, od svih osvojenih nagrada koje se smatraju putokazima prema Oscarima (Zlatni globus, BAFTA...), do samog filma – realističnog "filma trenutka" u raznolikoj, a prilično snažnoj konkurenciji lišenoj velikih ratnih epova, mjuzikala, superjunačkih spektakala i blockbustera da bi snobovi mogli opet zagrintati kako su se Oscari "komercijalizirali".
"Nomadland" govori o društvenoj izolaciji i ekonomskom kolapsu, svemu onome bitnome unatrag pandemijskih godinu dana, ali unatoč svjesnoj neizvjesnosti od onoga što nosi budućnost nudi nadu u bolje sutra, slaveći život kao takav, ljudski duh i povezanost kroz priču o nezavisnosti jedne žene koja bira nomadski život i otvorenu cestu kao nekoć protagonisti "Golih u sedlu".
Frances McDormand je osvojila trećeg glumačkog Oscara za ulogu te žene nakon pozlaćivanja za "Fargo" i "Tri plakata izvan grada", a dobila je i kipić za produkciju "Zemlje nomada", što je još jedan povijesni trenutak. Nevisno o tome što je McDormand dala sjajnu izvedbu u "Nomadlandu", stopivši se sa zajednicom nomada poput naturščice, Oscar za glavnu žensku ulogu je bio razmjerno iznenađenje budući da je nekih 48 sati pred dodjelu u prvi plan na kladionicama isplivala Carey Mulligan za izvedbu u filmu "Promising Young Woman" koji je, na koncu, potvrdio Fenneličinu nominaciju za najbolji originalni scenarij.
Činilo se da bi upravo Mulligan mogla dobiti kipić, sukladno našoj okladi u prognostičarskom tekstu, dakle prije nego BAFTA-om ovjenčana McDormand, odnosno dobitnica Zlatnog globusa Andra Day ("The United States vs. Billie Holiday"), Viola Davis ("Ma Rainey's Black Bottom") i Vanessa Kirby ("Pieces of a Woman").
No, ako koja glumica današnjice zaslužuje imati tri Oscara u kućnoj vitrini to je McDormand, koja je s punim pravom ušla u prestižan klub trostrukih glumaca-oskarovaca zajedno s Walterom Brennanom, Ingrid Bergman, Jackom Nicholsonom, Meryl Streep i Danielom Day-Lewisom, te je sada samo jedan kipić dijeli od četverostruke rekorderke Katherine Hepburn.
Najveće iznenađenje večeri priredio je Anthony Hopkins, osvojivši zasluženog Oscara za glavnu mušku ulogu dementnog oca razasutog sjećanja u filmu "The Father" i postavši najstariji osvajač zlatnog kipića u glumačkoj kategoriji, stariji od Christophera Plummera. To je možda i najbolja uloga veterana glume uopće, prethodno nagrađenog prije gotovo 30 godina za ikoničku izvedbu Hannibala Lectera u hororskom trileru "Kad jaganjci utihnu", ali u "best actor" kategoriji favoritom se smatrao pokojni Chadwick Boseman za labuđi pjev u drami "Ma Rainey: Majka bluesa".
"Hollywood Reporter" je dobro primijetio: producenti dodjele kao da su pripremali teren za pobjedu Bosemana u njegovoj posljednjoj ulozi, ostavivši ovu kategoriju za sami kraj, umjesto da se Oscari zaključe proglašenjem najboljeg filma kao svake godine, tako da je Hopkinsov trijumf definitivno bio iznenađenje i prava je šteta što nismo čuli pobjednički govor odsutnog glumca.
Iznenađenje se nije zabilježilo u kategoriji sporednih uloga, gdje su prema očekivanjima slavili Daniel Kaluuya ("Juda i crni mesija") i Yuh-jung Youn, koja je "Minariju" priskrbila jedan, ali vrijedan kipić, te osigurala mjesto u povijesti kao prva korejska glumica (ili glumac) s Oscarom u ruci.
Nije uspjela iznenaditi ni "Aida" Jasmile Žbanić, pored "Još jedne runde" Thomasa Vinterberga kao još jedne drame, nakon "Zemlje nomada", koja se promeće u životno afirmativno kinoiskustvo. "Aida" nije uspjela donijeti Bosni drugog Oscara nakon "Ničije zemlje", ali zato je Hrvatska simbolički osvojila zlatni kipić kad je "Duša" Petera Doctera proglašena najboljim animiranim filmom.
Docter je u divnom crtiću odao počast "Surogatu" Dušana Vukotića i Zagrebačkoj školi animiranog filma. "Soul" je, zanimljivo, kipić osvojio u godini kad "Surogat" slavi 50 obljetnicu od premijere, a ušao je u povijest kao prvi hrvatski (animirani) film nagrađen Oscarom, ujedno i prvi neamerički crtić koji je osvojio zlatni kipić.