Iako najprije nije željela komentirati najavu gašenja jedinog šibenskog, jedinog i na području cijele županije, Festivala klasične glazbe "Musica appassionata", njegova idejna začetnica i voditeljica Nera Gojanović ipak je promijenila mišljenje.
Tužna je i potresena, kaže, i kao umjetnica i kao zaposlenica šibenskog kazališta u sklopu kojeg je "Musica appassionata" prvi put održana 2008. godine, što se ukida taj festival nakon 11 godina (sve uspješnijih) održavanja. Naime, novi ravnatelj Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku glumac Jakov Bilić u svoj četverogodišnji program nije uvrstio taj festival, tvrdeći da je riječ o projektu njegovih prethodnika za koji ne može biti odgovoran. Bilić je "Musicu appassionatu" ocijenio i paralelnim sustavom organizacije i upravljanja unutar teatra te jednim od razloga zbog čega je konačno došlo vrijeme da se u toj kulturnoj ustanovi uvede red i stvari stave na svoje mjesto.
No, Gojanović ne vidi valjane razloge za ukidanje festivala koji je u Šibeniku ugostio brojne renomirane hrvatske glazbenike i s međunarodnom reputacijom. Ništa slično nije se dogodilo nigdje u Hrvatskoj. Šibenski slučaj za Gojanović je sramotan i skandalozan.
- Tužno mi je i dubinski me sve to potreslo i kao čovjeka i kao umjetnicu i zaposlenicu HNK u Šibeniku. Nakana da se festival ukine mogla bi se razumjeti kao da je iz godine u godinu bio na sve lošijoj izvedbenoj i umjetničkoj razini, da je bilo sve manje publike i da se, narodski rečeno, razvodnio! Ali to se nije dogodilo. Iz godine u godinu festival je bio sve bolji, imao sve više publike. To se može provjeriti i na fotografijama s naših koncerata. Zato ne vidim razloga da se sve to dekretom ukine! Uspostavili smo i sjajnu suradnju s Tvrđavom kulture Šibenik, zahvaljujući kojoj smo posljednje dvije godine na tvrđavama Sv. Mihovil i Barone organizirali koncerte koje je posjetio izuzetno velik broj publike, što nas osobito raduje jer je naš konačan cilj proširiti krug ljubitelja klasične glazbe. Imali smo lijepu suradnju s učenicima i profesorima Glazbene škole Ivana Lukačića, osnovnih i srednjih škola, osobito Gimnazije Antuna Vrančića, jer smo dužni toj djeci omogućiti da slušaju i prate umjetnike hrvatskog i svjetskog kalibra, a tako se educira i stvara stalna publika – ogorčena je Gojanović.
Tvrdi kako joj je vijest o gašenju "Musice appassioante" tek priopćena, i da je sve unaprijed bilo dogovoreno, a da ju nitko ništa nije pitao, dalo se iščitati iz ovogodišnjega gradskog proračuna, gdje je umjesto lanjskih 190.000 kuna kazalište za glazbeno-scensku djelatnost dobilo tek 70.000 kuna. Novi ravnatelj kazališta već je, naime, najavio kako Šibenčani neće ostati bez klasike gašenjem "Musice appassionate", jer mjesto dosadašnjih deset koncerata planira, kako je kazao, proširenje na 15 glazbeno-scenskih programa. No, između takvih sadržaja i koncerata klasične glazbe ne stoji znak jednakosti - upozorava Gojanović.
Glazbeno-scensko nije isto
- Velika je razlika između toga da kazalište godišnje održi najmanje 10 koncerata klasične glazbe, od toga da bude održano 15 glazbeno-scenskih programa. Ne glazbeno-scenskih djela, jer su to opera, opereta, mjuzikl, a toga očito u šibenskom HNK skoro neće biti. Klasična glazba je klasična glazba, a glazbeno-scenski program je, primjerice, recitacija uz pratnju gitare, što, da me se ne shvati krivo, ne smatram manje vrijednim ili važnim, jer kazalište ujedinjuje sve vrste umjetnost, ali to nije klasična glazba!
Nikakve paralelne sustave i upravljanje, o kojima je Bilić govorio, Gojanović ne vidi u "Musici appassionati". Ništa se, smatra, u šibenskom slučaju nije dogodilo što ne postoji i u drugim kazalištima u Hrvatskoj. Podsjeća kako i "Gavella" ima svoje "Gavelline večeri", a Histrioni i pored redovne sezone rade "Gumbekove dane" i "Bobijeve dane smijeha". Primjera ima još, a slično je i u susjednom Zadru u kojem, primjerice, Koncertni ured organizira godišnju koncertnu sezonu, ali i "Glazbene večeri u sv. Donatu"…
- Dakle, o kakvom dupliranju programa i dvostrukom upravljanju se govori… Ne znam, ali znam samo ono što u papirima i dokumentima piše o osnivanju Festivala klasične glazbe "Musica appassionata", a to je da ravnatelj kazališta upravlja svim djelatnostima kojim se kazalište bavi, a i taj festival je djelatnost kazališta. Mukotrpno smo 11 godina radili i gradili ovaj festival da bi se to sada jednom odlukom sve srušilo. A kada nešto ugasite, teško je ponovno to oživljavati. Mi nismo "Splitsko ljeto", nemamo ni toliko novca, ali i ono što smo stvorili, sada se ukida. Ne razumijem zašto se to radi. Hoće li Šibeniku biti možda bolje kada ne bude "Musice appassionate" – kazala je, ne bez ironije, Gojanović.
REAKCIJE
Podršku dalo 130 umjetnika iz cijele Hrvatske
Šibenik nije New York, ali ima svoju divnu i biranu publiku koja voli klasičnu glazbu i favorizira umjetnost – smatra Nera Gojanović. Stoga je o gašenju šibenskog Festivala klasične glazbe izvijestila kolege i ljude iz struke. Podršku protiv gašenja potpisalo je oko 130 glazbenika, pjevača, umjetnika, glazbenih kritičara, teoretičara glazbe… Među njima su i šibenske snage: orguljaš Pavao Mašić, književnik Omer Rak, violinist Marko Ramljak, solist kazališta Komedija Đani Stipaničev, glazbenici Vojmir Roša i Sanibor Vuletin. Opstanak 'Musice appassionate' prizivaju i hrvatske operne dive Dunja Vejzović, Adela Golac Rilović, Lidija Horvat Dunjko, ali i Dražen Siriščević, Zdravko Šljivac, Laura Vadjon… A operni pjevač Krešimir Stražanac ima i pitanje za šibenske gradske vijećnike koji će odlučivati o sudbini festivala: 'Što će vašim građanima, vašem gradu i publici od klasične glazbe ostati ako ukinete ovaj festival?' Odgovor će, pak, dobiti u petak kada će se održati Gradsko vijeće na kojem će se, među ostalim, naći i točka o 'eutanaziji' ovog festivala.