Godinu danu je proteklo otkako je Zlatko Vidačković postao novi-stari umjetnički ravnatelj Pulskog filmskog festivala. Zbrajajući dojmove povratka na funkciju, Vidačković misli da je u kratkom razdoblju uspio poprilično obogatiti i diversificirati program, donosi Slobodna Dalmacija.
- Tu prvenstveno mislim na pokretanje filmskog sajma, koji će se razvijati kao mjesto susreta, dogovora i koprodukcija filmaša iz regije i Europe. Ovogodišnja novost je i Pula Academy, na kojoj studenti akademija iz regije stiču znanja i vještine od vrhunskih stručnjaka. Potom je tu program Kino uz more, prošle godine pokrenut program za mlade na plaži Ambrela, prekrasna lokacija na kojoj se gledaju filmovi u ležaljkama. Imamo hrvatski kratki igrani film u Areni, i to na otvaranju, a po prvi put u Areni prikazujemo i domaće TV serije.
U Kratkoj Puli od prošle godine imamo i dokuserijale – ove godine to su “Betonski spavači – Split 3“ i “Varoški Amarcord“. U Međunarodnom programu uveo sam dvije značajne novosti – cjelotjedni program stranih dramskih serija koje su ili snimane u Hrvatskoj ili hrvatski glumci imaju u njima zapažene uloge te program dokumentaraca iz povijesti kinematografije. Posebno sam ponosan i na program Vremeplov u kojem se prisjećamo najranijih koprodukcija snimanih u Hrvatskoj – istaknuo nam je Vidačković.
- Razlika je prvenstveno u suradnji s HAVC-om. Daniel Rafaelić odličan je odabir za tu dužnost i s HAVC-om sad imam izvrsnu suradnju. Rafaelić je vrlo stručan, filmski znalac, ali i neovisan i neumrežen, a posebno dobra je kombinacija s dr. Brunom Kragićem kao predsjednikom Upravnog odbora.
Je li se, kako i koliko možda promijenila Pula u međuvremenu?
- Što se tiče razdoblja umjetničkog trijumvirata, imali su par dobrih inovacija koje sam nastavio, nekih loših koje sam ukinuo i vratio sam puno dobrih stvari iz svog ranijeg mandata koje su oni bili ukinuli.
A hrvatska kinematografija?
- Narasla je kvantitativno i kvalitativno.
Neki vam prigovaraju da forsirate nezavisnu produkciju. Kako reagirate na te prigovore?
- Ne bi se složio, primjerice ove godine sva četiri filma neuvrštena u selekciju su nezavisni. Film koji ide u Arenu mora imati umjetničke i produkcijske vrijednosti, činjenica da li je nezavisni ili nastao uz potporu HAVC-a meni ne igra nikakvu ulogu pri selekciji.
Jesu li se prigovori utišali otkako je nezavisniji “Kratki izlet“ Igora Bezinovića osvojio Zlatnu arenu?
- “Kratki izlet“ je niskobudžetni, ali ne i nezavisni film, dobili su HAVC-ova sredstva za razvoj scenarija dugometražnog igranog filma te kasnije sredstva za produkciju dugometražnog dokumentarca. Zrinko Ogrestakao predsjednik žirija stao je svojim umjetničkim autoritetom iza odluke, ako je i bilo prigovora vjerujem da on može argumentirati svoje razloge.
Koliko je pobjeda tog filma važna za Pulu i hrvatsku kinematografiju?
- Teško pitanje, jer publika je tom filmu dala najnižu ocjenu od svih filmova, a kritika je pri glasovanju za Oktavijana dala prednost “Ustavu“ i “Pijatu“. Što se nagrade žirija tiče, njih nikad ne komentiram, ja sam odabrao njegove članove, ali nakon toga oni su posve autonomni u odlučivanju. Za vrijeme mog mandata nikad se direkcija nije miješala u rad žirija.
Je li i koliko nezavisna produkcija potrebna hrvatskom filmu?
- Nezavisna produkcija čini pola hrvatske kinematografije danas. Zahvalan sam u ime Festivala što je HAVC podupro postprodukciju tri nezavisna filma na predzadnjem pozivu, i mi ćemo ih zahvaljujući tome premijerno prikazati, ali još par ih čeka jer na zadnjem javnom pozivu nisu dodjeljena sredstva za postprodukciju.
Ove godine imate nanovo Anđela Jurkasa u konkurenciji (“Do kraja smrti“), koji je prošle godine imao dva filma, a u Filmovima u nastanku je njegov "Happy End"...
- “Zbog tebe“ je trebao biti prikazan na pretprošlom festivalu, ja sam samo ispravio tu nepravdu, a u međuvremenu je Jurkas bio već dovršio novi film pa smo prikazali oba. “Do kraja smrti“ je po meni njegov najbolji film.
Pula se otvara debitantskim filmom Barbare Vekarić “Aleksi“ s Tihanom Lazović i Goranom Markovićem u glavnim ulogama koji se pozicionira kao (ljubavna) drama. Obično imate komediju na otvaranju?
- Među premijerama nema nijedne komedije. No, “Aleksi“ se ljubavni film, odvija se ljeti, uz more i sunce, mislim da ja apsolutno najbolji izbor za otvaranje Pule.
Šuškalo se da bi se “Aleksi“ mogla premijerno ukazati na FMFS-u, čak je na internet-stranici Pule stajalo “premijera FMFS“?
- Čuo sam za to, no meni je drago da se produkcija filma odlučila za Pulu, ipak je svjetska premijera u Areni nešto posebno!
Koliko Puli ne pogoduje što dio filmova ima već premijere prije nego se ukaže u Areni (“Comic Sans“, “Osmi povjerenik“)?
- Festivalska koncepcija, temeljena na Statutu, jest da se prednost pri prikazivanju u Areni daje premijerama. Prvi večernji termin dobili su samo premijerni filmovi, reprizni idu oko ponoći. Mislim da je za festival dobra kombinacija premijera i razvikanih naslova koji također privuku publiku.
Kako to da se u konkurenciji nije našao film kritičara Damira Radića?
- Festivalsko vijeće donijelo je zaključak kojim se od umjetničkog ravnatelja traži da radi rigorozniju selekciju hrvatskih filmova, ja sam to i učinio odabravši 10 od 15 prijavljenih i moj odabir je Vijeće prihvatilo. Pojedinačne slučajeve ne mogu komentirati.
Također, u Puli su se očekivale premijere novih filmova veterana Antuna Vrdoljaka (“General“) i Veljka Bulajića (“Bijeg prema moru“) te poznatih redatelja poput Arsena Antona Ostojića (“F20“) i Bobe Jelčića (“Sam samcat“). Gdje su zapeli?
- Svaki od tih filmova iz različitih razloga, ali nije na meni da o tome govorim, treba njih pitati kad će dovršiti filmove i premijerno ih prikazati, premda mislim da ni oni još to pouzdano ne znaju, previše je uvijek tu vanjskih faktora.
Ne smatrate da su hrvatski filmaši izbjegli Pulu radi nestrpljivo očekivanog “Generala“ računajući da će imati premijeru?
- Koliko puta moram demantirati tu besmislicu?
Bez “Generala“ najveća atrakcija festivala nalazi se u programu PoPularna Pula – pretpremijera mjuzikla “Mamma Mia: Here We Go Again“ kojoj bi trebao nazočiti dio ekipe filma. Kako ste uspjeli osigurati pretpremijeru?
- Mislim da su najveća atrakcija festivala sedam svjetskih premijera hrvatskih filmova. “Mamma Mia 2“ je snimana na Visu uz poticaje HAVC-a i to je bio jedan od glavnih razloga zbog kojeg je Festivalsko vijeće jednoglasno podržalo napore direkcije za pretpremijerom.
Bojite li se da će “Mamma Mia 2“ u drugi plan baciti hrvatske filmove i “pojesti“ festival?
- Sigurno ne, a osim toga film se prikazuje na samom kraju festivala, nakon što se objave i dodijele nagrade.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....