StoryEditorOCM
Ostalodalmacija na sceni

Raspitali smo se što se trenutno radi po kazalištima te koje predstave su u planu u Šibeniku, Splitu, Dubrovniku i Zadru

Piše Jasmina Parić/SD
18. siječnja 2021. - 17:06

Probe za nove ovogodišnje predstave u kazalištima diljem Dalmacije pomalo započinju.

Upravo ovih dana u Splitu i Dubrovniku glumci i redatelji u prvim su fazama priprema, na čitaćim probama, isplanirani su i programi koji bi trebali uslijediti, ali već duže vrijeme je jasno da su ne iduća dva tjedna, nego iduća dva dana ključna.

Kazališta trenutno nisu zatvorena, smiju primiti ograničen broj posjetitelja. Međutim sve da i krene nabolje i razmak između gledatelja se počne smanjivati, "štancanje" većeg broja predstava koje će čekati bolja vremena nema smisla.

Od velikih ansambl-predstava, opera i mjuzikala uglavnom se odustalo jer samo jedna slaba karika, oboljeli izvođač, može ugroziti i sebe i kolege i zaustaviti ambicioznu produkciju.

U Splitu su upravo započele probe za komediju "...a mobitel i dalje zvoni" koju prema tekstu američke spisateljice Sarah Ruhl postavlja Nenni Delmestre.

U Dubrovniku su u isto vrijeme započele probe za prvu premijeru u 2021. - "Art" Yasmine Reze u režiji Jasne Jukić.

U predstavi igraju Zdeslav Čotić i Bojan Beribaka iz umjetničkog ansambla KMD-a te Marjan Nejašmić Banić kao gost u svom rodnom gradu.

Predstava "Art" govori o trojici prijatelja koji su s vremenom otišli različitim životnim putevima i izgradili različite sustave vrijednosti, ali se usprkos tome i dalje druže. Tako je sve dok jedan ne kupi sliku čuvenog autora, kojoj drugi odriče bilo kakvu umjetničku vrijednost. Ta slika, kupljena po basnoslovnoj cijeni, postat će uzrok žučnih prepirki i rasprava, u kojima tri prijatelja preispituju i iskrenost dotadašnjih postupaka i cijeli međusobni odnos.

Dubrovčani su, inače, isplanirali za ovu godinu raznovrstan repertoar.

U Kazlištu Marina Držića, nakon "Arta", koji bi trebao biti izveden u veljači, uslijedio bi u ožujku jedini Molièreov mitološki komad ''Amfitrion'' - u koprodukciji s HNK Šibenik - a radit će ga dramaturginja Ivana Vuković i redateljica Helena Petković.

Potom "Dan ubojstava u priči o Hamletu", autorski projekt Livije Pandur koji u prvi plan stavlja četiri lica Shakespeareova "Hamleta": Ofeliju, Gertrudu, Klaudija i samog naslovnog junaka, koji se u jednom danu kreću svaki na svoj način i opiru se mehanizmu koji zahtijeva krvoprliće.

Za lipanj je predviđena "Južina" Aleksandra Švabića i Vedrane Klepice, crna komedija koja deromantizira jedno od najklišeiziranijih 'psihičkih stanja' stanovnika na obali.

Iduća predstava je "The Night Writer", vizionarski hvalospjev subverzivnom i intrigantnom umjetniku Janu Fabreu. Za rujan je planirana predstava radnog naslova "Jel’ tako, Zorane?" po istoimenoj priči Tanje Mravak koja tematizira kompleksne obiteljske odnose, a režirat će je Tamara Damjanović. Za jesen ostaje jedan dubrovački klasik, Vojnovićeve "Maškarate ispod kupja" koje će postaviti Paolo Tišljarić.

HNK Split, nakon "Mobitela", kao što je već ranije najavljeno, planira u dramskom programu ove godine postaviti na scenu književni prvijenac slikarice Tisje Kljaković Braić "U malu je uša đava". Ovu posvetu jednom splitskom djetinjstvu provedenom u četvrti Spinut režirat će Bruna Bebić. Također, trebali bismo gledati i "Trumanov Show", nastao po hvaljenoj američkoj znanstveno-fantastičnoj tragikomediji iz 1998., koju je režirao Peter Weir po scenariju Andrewa Niccola. Tim djelom najavljeno je doba Big Brothera jer glavni lik čitav život provodi u studiju, a da to i ne zna, a nacija ga gleda od rođenja i život mu svakodnevno netko režira.

Ne treba zaboraviti da se na sceni HNK Split moraju "izigrati" i dvije nedavno postavljene predstave, "Usidrene" Elvisa Bošnjaka i "Povratak" Harolda Pintera.

Relativno svježe predstave trebaju još igrati i u Gradskom kazalištu mladih Split te u Gradskom kazaitu lutaka, a njihov veliki problem su mala gledališta, koja sada mogu primiti dvadeset do trideset osoba. Premijere koje su planirali vjerojatno će oprezno čekati proljeće.

Napomenimo i to da se šibenska pozornica dotjerala, izbrusila i obojila u ovo vrijeme nesklono teatru, pa će takva dočekati publiku u godinu u kojoj ova ustanova obilježava 151. godišnjicu. Zasad u Šibeniku planiraju niz koncerata te spomenutu koprodukciju s Dubrovnikom.

U Zadru će premijerna publika gledati predstavu Živka Nižića "A di smo sad, moja Stoše" u režiji Zorana Mužića koja se nadovezuje na prethodne uspješne predstave HNK Zadar, s istim likovima.

Svi nabrojeni teatri imaju podosta dogovorenih gostovanja i "neizigranih" predstava, stoga su se ravnatelji našli u situaciji u kojoj nije bio ni jedan njihov prethodnik: nije lako procijeniti, bolje reći izgatati koliko novih komada treba postaviti.

Nitko ne zna hoće li, kada se teatri potpuno otvore, publika u njih pohrliti ili će još neko vrijeme biti oprezna. Uz to, pripremljena predstava nije proizvod s "dugim trajanjem" nego živo tkivo; ne može se pospremiti na policu. Zasigurno je stoga najrazumnije radti s manjim ansamblima i nadati se renesansi teatra u proljeće.

19. travanj 2024 19:45