StoryEditorOCM
OstaloZORANA MIHELČIĆ

‘Snovi se mogu ostvariti u Šibeniku‘: razgovarali smo s umjetničkom voditeljicom Dance Festivala

Piše Jordanka Grubač
31. srpnja 2022. - 20:15

Kao u pravilu, spektakularan je bio program otvorenja Šibenik Dance Festivala na Tvrđavi svetog Mihovila.

A iz godine u godinu sve su zanimljiviji i atraktivniji svi festivalski programi, pa se slobodno može reći da je Šibenik Dance Festival – festival u usponu i progresiji. Ne samo u Šibeniku, nego u cijeloj regiji, a sigurno nećemo dugo čekati na ono "i šire".

Razgovarali smo s umjetničom voditeljicom Zoranom Mihelčić, bez čije bi upornosti i ženske tvrdoglavosti sve ovo možda već bila neka prošla priča. Osobito u ovo vrijeme općih društvenih i svekolikih financijskih – malo je reći kriza – elementarnih nepogoda.

Posao pun rizika

No Mihelčić i Dance Festival teško već netko može zaustaviti.

Evo što kaže za naš list:

– U svojem 11. izdanju, s podnaslovom "Zemlja snova", Šibenik Dance Festival prvenstveno je donioi poruku da Šibenik želi biti prepoznat kao grad u kojem se snovi mogu ostvariti, grad koji spaja različitosti ne samo kad su plesne estetike u pitanju, nego i nacionalnosti, uvjerenja i opredjeljenja. Program ŠDF-a bio je najbogatiji do sada s 13 predstava u glavnom i 11 izvedbi u popratnom dijelu. Uz to, i ove godine nastavljena je vrlo popularna praksa održavanja radionica za odrasle plesače, ali i početnike. Ukupno ih je bilo pet. Glavni partner u realizaciji festivala – Javna ustanova Tvrđava kulture Šibenik – uz tehničku organizaciju i provedbu cjelokupnoga glavnog dijela programa bila je suorganizator i panel-diskusije u Kući umjetnosti "Arsen" na temu "Feminizam u umjetnosti: Povezane plesom".

Nakon dvije pandemijske godine i u općoj financijskoj krizi, koliko je bilo izazovno organizirati ovogodišnje izdanje festivala? Na neki način, više niste sami, imate partnerski ugovor s trenutačno najpropulzivnijom gradskom ustanovom u kulturi, Tvrđavom kulture...

– Organizacija svakog festivalskog izdanja, osobito od potpisivanja partnerstva s Tvrđavom kulture Šibenik, čime je podignuta letvica kvalitete programa, zahtjevan je i izazovan posao, podložan riziku. Svjesni vremena u kojem smo, uz više nego simbolična državna davanja za kulturu i festivalski budžet koji je neusporediv s onima ostalih hrvatskih i europskih festivala, o svjetskim da i ne govorimo, uz galopirajuću inflaciju i troškove koji su se u nekim segmentima organizacije utrostručili, nerijetko smo suočeni i s premišljanjem koliko je realno održiv ovako velik projekt.

No ipak, na kraju je uvijek vizija ta koja vodi mene kao umjetničku direktoricu i svojevrsnoga kormilara festivalskog broda, a odmah za mnom i tim mojih suradnika – malobrojnu, ali dobro organiziranu "posadu".

Viđenje fauna

Ove godine sudionici festivala stigli su s raznih strana svijeta – od Australije, preko Izraela do Sjedinjenih Američkih Država. Kako ih uspijevate privući u Šibenik?

– Istina je da nam se danas, za razliku od početaka organizacije ŠDF-a, kada smo sudionike pozivali raspisivanjem otvorenog poziva za sudjelovanjem na festivalu koji je u to vrijeme bio posve anoniman predstavnicima struke, direktori i menadžeri kazališta i kompanija javljaju sami. Razlog tome je nesumnjivo uspjeh prethodnih izdanja, pozitivni dojmovi o organizaciji i uvjetima, dakle dobar glas koji prenose naši gosti umjetnici. Zaslugu dijelimo svi – od vrijednih ljudi okupljenih u malom kreativnom festivalskom timu, preko mnogobrojnih suradnika i lokalnih poduzetnika i za sada malobrojnih, ali odanih sponzora s posebnim sluhom za kulturu i umjetnost. Kruna svega je svakako izvrsna suradnja s našim glavnim partnerom – Tvrđavom kulture Šibenik.

Nedvojbeno je ipak da grandiozne pozornice na tvrđavama i svojevrstan hipnotički efekt koji programi na tim spomenicima kulture ostavljaju kako na gledatelje, tako i na umjetnike, uvelike pridonose uspjehu našeg projekta, sa željom za sudjelovanjem plesnih umjetnika na festivalu.

Međunarodni događaj

Veliku pozornost posvećujete edukaciji mladih.

– Edukacija mladih plesača zapravo je dio redovne aktivnosti i programskog opredjeljenja glavnog organizatora ove manifestacije, Plesnog teatra Sjene, domaćina događanja.

Uz potporu Javne ustanove Športski objekti Šibenik i dugogodišnju suradnju sa Srednjom tehničkom i Industrijsko-obrtničkom školom, u dvoranama tih ustanova, u sklopu pratećeg programa festivala, organizirane su vrlo popularni ljetni plesni seminari za napredne plesače i djecu početnike. S obzirom da se festival održava u srcu sezone, u vrijeme nesputano školskim obvezama, idealan je za programe na otvorenom, a seminari se mogu organizirati u ljeti slobodnim sportskim dvoranama. Šibenik je mladima postao vrlo atraktivna ljetna destinacija jer bavljenje omiljenim aktivnostima idealno mogu kombinirati s relaksacijom i druženjem uz more. Svake godine na radionički program ŠDF-a dovodimo svjetski priznate, ali i renomirane hrvatske pedagoge. Ove godine to su: Kate Jablonski (SAD), Olivia Court Mesa (Izrael), Danka Sekulović (Srbija) te Ivona Grubišić Pupić i Virna Hošnjak (Hrvatska).

image

'Po osobnom umjetničkom ukusu najviše sam sklona suvremenom plesu i neoklasičnom baletu'

Mario Gregov

Ozbiljne teme

ŠDF ne bježi ni od ozbiljnih tema. Ove godine organiziran je panel "Feminizam u umjetnosti: Povezane plesom". O čemu je riječ?

– Taj dio programa nastavak je suradnje s Kućom umjetnosti "Arsen", Kulturnim centrom u Nazorovoj u Zagrebu i portalom Plesnascena.hr, s kojima smo prošle godine organizirali okrugli stol na temu "Suvremeni ples u jadranskoj zoni". Ove godine tema je bila "Feminizam u umjetnosti", a gosti panel-diskusije su bili predavači, međunarodno priznati umjetnici i intelektualci sjajnih referencija i zavidnog poznavanja teme koju panel obrađuje. Drugog dana festivala u Kući umjetnosti "Arsen", uvažene su panelistice iznijele zanimljiva mišljenje o temi kolika je moć ženske umjetnosti i kakav je njezin utjecaj na aktualna zbivanja i promjene u društvu.

Posebna atrakcija bio je ulomak iz predstave "O S(a)vesti", autorski rad glumice, redateljice i aktivistice Sanje Krsmanović Tasić. Radi se o koreodrami koja je imala nebrojena prikazivanja po cijelom svijetu, u kojoj autorica dirljivom izvedbom govori o svojoj bliskoj prijateljici Dadi Vujasinović, novinarki lista "Duga", koja je početkom devedesetih izvještavala s ratišta u bivšoj Jugoslaviji, da bi život izgubila u Novom Beogradu pod nerazjašnjenim okolnostima u proljeće 1994.

Nedavno je otvorena obnovljena Tvrđava sv. Ivana. Hoće li se Šibenik Dance Festival iduće godine uspeti i na njezinu pozornicu?

– Vjerujem da će odgovorni u Gradu Šibeniku, ali i kolege kulturnjaci, prema dosadašnjim rezultatima koje smo postigli, i dalje s povjerenjem prepustiti Plesnom teatru Sjene, kao glavnom organizatoru, i Javnoj ustanovi Tvrđava kulture, kao suorganizatoru, da donesu najbolju procjenu na koji način program Šibenik Dance Festivala povezati s novootvorenom tvrđavom. Tvrđava svetog Ivana pruža nebrojene mogućnosti i vapi za prezentacijom umjetničkih "site-specific" programa. Ideja s naše strane, kao kreativnog tima ŠDF-a, ne nedostaje, da i taj novi prostor pretvorimo u scenski i dodamo ga na popis najatraktivnijih plesnih pozornica na Mediteranu.

23. studeni 2024 03:03