Program je trebao trajati do šest ujutro, no iz Grada i Stožera su organizatorima javili da da sve ‘stisnu‘ od 21 sat do ponoći, piše Jutarnji list.
Nove koronamjere koje od prije nekoliko dana vrijede za područje Dalmacije donijele su ogroman kaos; diljem obale otkazane su ribarske fešte i slične zabave na kojima se ne kontroliraju posjetitelji, no lokalni su stožeri stvar protumačili tako da otkazuju i kulturno-umjetničke manifestacije na kojima se radi uz testove ili covid potvrde.
Festivalu Slurp!, koji se danas i sutra treba održati u uvali Martinska preko puta Šibenika, danas su iz Grada najprije izdali dozvolu za rad do ranih jutarnjih sati, pa ju za sat i pol - povukli. Kako doznaju, ovo nije izolirani slučaj, otkazivanja koja su naredila lokalna tijela događaju se diljem obale.
U ovu uvalu je trebalo doći preko 30 glazbenih umjetnika iz cijele Hrvatske. Zamišljeno je da program počne u večernjim satima, a traje do šest sati ujutro, no samo dan prije održavanja manifestacije iz Grada i Stožera su organizatorima javili da im je jedina opcija da svoj program "stisnu" u samo tri sata programa; od 21 sat do ponoći. Iz Stožera se pozivaju na nove mjere koje vrijede za Dalmaciju. Na stranicama Ministarstva kulture, pak, stoji naputak prema kojem su kulturno-umjetničke manifestacije zasebna kategorija, za koju vrijede stara pravila - može se raditi u dva modela; s covid potvrdama ili bez njih, ali uz razmak, ograničenje broja ljudi po metru kvadratnom itd.
Vedran Meniga iz Pozitivnog ritma, koji organizira Slurp! i koordinira sve festivale na Martinskoj, upozorio je lokalne stožere na tu uputu, no oni, kažu i sami, ne znaju kako to protumačiti.
- Županijski i gradski stožer provode ono što propiše nacionalni stožer - kaže dogradonačelnik Šibenika Danijel Mileta, dodajući da je Ministarstvo kulture "iznijelo tek svoje mišljenje".
Bez objašnjenja
To opovrgava Krešo Partl iz Ministarstva kulture.
- Obavijest koja stoji na našim web stranicama je napravljena u suradnji s Nacionalnim stožerom civilne zaštite. Na dnevnoj bazi dobivamo barem desetak poziva s istim pitanjem, no ono što tamo piše je jasno: kulturno-umjetničke manifestacije se ne mogu tumačiti kao obična okupljanja. Za njih vrijede dva ponuđena modela rada u kojima se ništa nije promijenilo uvođenjem novih mjera za Dalmaciju - kaže Partl.
Vedran Meniga prepričava situaciju koju kao organizator festivala prolazi tek dan prije no što se treba odviti njegov festival.
- Hodogram je idući: u ugovoru s Gradom smo na početku sezone zatražili dozvole za rad za sve festivale koji se odvijaju na Martinskoj, no rečeno nam je da ipak moramo tražiti dozvolu za svaki vikend, odnosno festival. Prva su dva prošla u savršenom redu, uz covid putovnice. Kaos je nastao s novim mjerama koje su stupile na snagu 15. srpnja - počinje.
Po propisima su zatražili dozvolu i za festival koji je u planu bio ovoga vikenda. Iz Grada Šibenika su im poslali link s novim mjerama, u kojima stoji da za profesionalne muzičke izvedbe, kategoriju u koju se uklapaju festivali, vrijede mjere od 1. srpnja, po kojima su takva događanja moguća za publiku s covid putovnicama.
- S gradskim smo stožerom zaključili da radno vrijeme po tim pravilima nije ograničeno pa su nam dali dozvolu za rad do šest ujutro. Do danas smo čekali gradonačelnikov potpis na tu odluku, koji je i stigao. A onda su nas sat i pol nakon toga obavijestili da ta suglasnost nije valjana. Bez objašnjenja - priča Meniga, koji dodaje da su zahtjev za potvrdom o mogućnosti održavanja ovog festivala podnijeli krajem prošloga tjedna.
Procedura je iduća: zahtjev najprije ide gradskom, pa županijskom stožeru. Zanimljivo je da je grad odgovorio tek danas te isti zahtjev proslijedio županiji tek u večernjim satima dan prije planiranog održavanja festivala.
Za sve ista pravila
To govori Darko Dukić, načelnik stožera Šibensko-kninske županije, koji u petak oko 17 sati kaže da još nije pogledao zahtjev za održavanje Slurp!-a jer ga je tek nedavno i dobio.
- No radno vrijeme svakako ne smije biti duže od ponoći - govori.
Upitan je je li pročitao naputak Ministarstva kulture prema kojem su kulturno-umjetničke manifestacije s covid potvrdama zasebna kategorija.
- Za sve vrijede ista pravila, koja postavlja isključivo nacionalni Stožer - govori.
Koja je onda svrha covid potvrda, pitam ga.
- Ne znam koja im je svrha - kaže Dukić, objašnjavajući nam da je on po struci profesionalni vatrogasac koji u posljednjih godinu i pol radi od 0-24 te dobiva 70 do 80 mailova dnevno, koje ne uspijeva sve sam pročitati.
Iz šibenskog gradskog stožera se, pak, ne javljaju na novinarske upite.
Dalje razgovaraju s Menigom. On i njegov organizacijski tim zatražili su očitovanja od svih tijela, no ista još uvijek, dan prije planiranog održavanja festivala, nisu dobili. U cijeloj su županiji događanja, doduše, otkazana, no radi se o ribarskim feštama i ostalim događanjima na otvorenom kod kojih posjetitelji nisu kontrolirani. Postavlja se pitanje čemu onda cijepljenja, covid potvrde i slično, kada ni ona posjetiteljima ne garantiraju održavanje manifestacija za koje su kupili kartu, a organizatorima ne omogućuju da rade svoj posao.
- Područje na kojem radimo je ograđeno, zatvoreno ogradama, a na ulazu su testovi i očitavaju se covid potvrde - kaže Meniga.
Nemaju vremena za manevar
Vremena za manevar im nije ostavljeno. Ne mogu, govore, napraviti festival s 30 umjetnika u tri sata programa po danu.
- Situacija je najnekorektnija prema posjetiteljima, od kojih su brojni već iz raznih dijelova Hrvatske došli u Šibenik, a kojima se mjesecima komunicira da će se festival dogoditi. A sada se u jednom danu potencijalno otkazuje bez objašnjenja i prateće argumentacije. Dok, istovremeno, svjedočimo neometanom kretanju masa bez preporuke i mjera po plažama, turističkim objektima i slično - kaže Meniga.
Dvostruki se kriteriji, nabraja, očituju i u tome što su neke branše dobile subvencije za covid testove, dok su u kulturi njihovi troškovi pali na posjetitelje, što je već u startu brojne i odbilo od pohađanja kulturnih manifestacija.
- Gubitci su nam ogromni, prije svega zbog toga što gubimo kredibilitet prema gostima. Nadalje, propadaju investicije u tim koji je radio na festivalu i taj je ulog u slučaju neodržavanja festivala nemoguće refundirati. Također, ogromni su troškovi organizacije, opreme, tehnike, a i i kvalitetne izvođače unaprijed treba platiti kako bi se rezervirao njihov datum - tumači Meniga.
Dok za obrat njegove situacije još ima nade, Marcel de Privitellio već je otkazao svoj event, nastup Iana Pooleyja na Ljetnoj pozornici u Opatiji, koji se isto trebao održati sutra. Situacija? Gotovo identična - nitko ništa ne zna, svi se ograđuju te ignoriraju tvrdnje Ministarstva kulture.
- Stare su mjere bile takve da je događaj trebalo prijaviti samo MUP-u, a potom javiti detalje o broju ljudi, trajanju i slično, i to Civilnoj zaštiti. Dobili smo sve suglasnosti čak i nakon dolaska novih mjera za obalno područje, no nakon nekoliko dana su nam rekli da im nova odluka ipak nije sasvim jasna - priča de Privitellio, koji je županijskom stožeru poslao naputak Ministarstva kulture, no oni nisu znali protumačiti ni odluke nacionalnog stožera.
Rekli su mu da njihovoj pravnoj službi ono što stoji na stranicama Ministarstva kulture nije sasvim jasno te da ne žele riskirati, te im ponudili radno vrijeme do ponoći umjesto do planirana četiri sata ujutro.
- S obzirom da nisu sigurni, jednostavno im je lakše ne izdati dozvolu - kaže de Privitellio. I on nam nabraja sve troškove koje su uložili u organizaciju svojeg eventa: pretprodukcija, vrijeme, trud, rideri, hotel i put glazbenika koji je trebao nastupiti...
- Sve i da nova odluka doista jest takva da ništa ne smije raditi duže od ponoći, od nje se trebalo izuzeti nas koji smo već isplanirali događaje koji se odvijaju u narednih tjedan dana, a ne nas dovesti u situaciju da moramo otkazivati dan prije. Mi bismo se prilagodili svim uvjetima koji se pred nas postave, ali ovako ne možemo raditi. Stožeri ne znaju tumačiti mjere: to je apsurd. Djelujemo kao banana republika, a ne članica Europske unije – zaključio je on.