Pomor, groblje, katastrofa... Tim riječima glazbenici opisuju mršavu poslovnu 2020. u kojoj su im, zbog pandemije koronavirusa, ruke ostale vezane - nisu uopće radili/nastupali uživo ili im je to pošlo za rukom u izrazito malom broju prilika.
Vapaj glazbenika je prije nekoliko mjeseci snažno odjeknuo u javnosti, kada su brojni među njima apelirali na očuvanje svojih radnih mjesta i upozoravali na ugrozu egzistencije više od 15.000 ljudi i njihovih obitelji, ovisnih o kreativnoj glazbenoj industriji. Otkazani koncerti postali su dio njihove svakodnevice, a situacija se slabašno popravila tek tijekom dva ljetna mjeseca, da bi u kolovozu, s novim naletom korone, uslijedio drugi udar na njihovu egzistenciju.
Malobrojni glazbenici tek su uspjeli održati nekolicinu koncerata, mahom duž jadranske obale, nadajući se da će prvi dani jeseni donijeti nove prilike za nastupe u vidu gostovanja po klubovima, danima piva i sličnim manifestacijama. No epidemiološka situacija s galopirajućim koronavirusom vratila ih je u brutalnu stvarnost. Nemaju posao.
U ZAMP-u Hrvatskog društva skladatelja već sada procjenjuju da će koncertni pad u 2020. do kraja godine stati na otprilike 75 posto u odnosu na prethodno razdoblje kada se posao normalno odvijao, a toliko će biti i manji prihod.
- Najveći koncert, koji je u ovoj godini naplaćen po autorskoj naknadi, bio je onaj Nine Badrić u zagrebačkoj Areni - kaže Milan Majerović Stilinović, voditelj sektora komunikacija i odnosa s javnošću u HDS ZAMP-u. U pitanju je koncert iza kojega uslijedio slom poslovanja uzrokovan koronom, čije je daljnje posljedice teško predvidjeti.
- Nitko od mene tužniji što nema okupljanja i svirki... Za razliku od vas koji radite od doma ili skraćeno, moj život i životi mojih kolega promijenili su se 100 posto. Naprosto, mog života koji je trajao do veljače 2020. više nema. Mog posla nema. Ne postoji. Imala bih 200 razloga da vam kažem - "kvragu i korona, idemo svirati, što nas briga". Ali vam kažem: "Čuvajte sebe i druge, nosite maske i držite razdaljinu" – piše ovih dana na svom Facebook profilu Mirela Priselac Remi, duboko svjesna činjenice kako najvjerojatnije neće imati priliku tako skoro obratiti se s pozornice ljubiteljima glazbe njezine skupine Elemental.
Koliko je pao posao glazbenicima svjedoči broj njihovih koncerata koje su uspjeli održati tijekom ljetnih mjeseci, za popuštanja mjera usred turističke sezone, čijemu se izdanju za proljeća još malo tko nadao. Tri, četiri, pet koncerata. I kraj. Na prste jedne ruke mogu izbrojiti nastupe koje su uspjeli odraditi tijekom 2020. Zapanjujuće zvuči podatak da je Severina tijekom ljeta upisala samo jedan koncert, i to onaj u splitskom klubu "Vanilla".
- Mogli smo raditi i više, ali, najiskrenije, nismo htjeli. I to ne zbog nekakve računice, jednostavno smo smatrali da je rizik prevelik. Stvori se psihoza i onda odlazak na nastup nije veselje. Ali poziva za gostovanja je bilo tijekom sezone, moglo se... No procijenili smo da je zbog cijele situacije bolje ne raditi - kazao nam je Severinin menadžer Tomislav Petrović, koji je uoči ljeta ponovno počeo surađivati s popularnom splitskom pjevačicom. U popisu njezinih nastupa u 2020. na Facebooku je službeno tako ostao upisan tek novogodišnji doček u Poreču (ako ga se uopće i može brojiti u tekućoj godini), iako Petrović podsjeća na to da je Splićanka u veljači održala još jedan koncert u Zurichu.
- Severina je sada u studiju, snima nove pjesme s Filipom Miletićem, autorom njezinih velikih hitova. I baš se svi zajedno veselimo. Bit će to super, nešto drugačije, baš je izazov. Ali i da nije korona, opet bi Severina bila u studiju i kombinirala snimanje novih pjesama s odlascima na nastupe - govori Petrović.
Neke su Severinine kolegice ipak uspjele održati poneki koncert više - Jelena Rozga je nakon novogodišnjeg dočeka na splitskoj Rivi odradila sedam koncerata do početka prvog vala korone, između ostalih i one u Ohridu, Kotoru i Samoboru. U srpnju je također pjevala u "Vanilli", iza čega je odradila još pet nastupa, dva u istom mjesecu, jedan u rujnu, a onda je sredinom listopada pjevala i u beogradskom gastro pubu "Dolly Bell". Na njezinoj službenoj Facebook stranici još stoji najava zajedničkog koncerta sa Željkom Joksimovićem u Zurichu 28. studenoga.
Nina Badrić je nakon velikog koncerta u zagrebačkoj Areni održanog u ožujku, u osvit korone, tijekom istog mjeseca odgodila nastupe u Čačku, Novom Sadu i Kruševcu da bi u javnosti ponovo zapjevala, uz pratnju Ante Gele na gitari, tek u listopadu na dvjema gala večerama u jednom beogradskom restoranu. Doznajemo i da su neke hrvatske pjevačice u koroni uspjele podebljati svoj konto pjevajući i na privatnim, zatvorenim zabavama, ujedno skupo naplaćujući svoje nastupe, a takvo što si mogu priuštiti domaćini poput sportaša ili imućnijih poduzetnika.
I Petar Grašo je tijekom srpnja pohodio splitsku "Vanillu", odradio nekoliko nastupa u Sloveniji i Makedoniji, no teško da će, ako se ne promijeni trenutna situacija s epidemijom koronavirusa u Sloveniji, održati i najavljeni koncert u Areni Bonifika u Kopru, zakazanom za 18. prosinca. Parni valjak bio je prisiljen odgoditi tri velika koncerta u sarajevskoj Zetri, zagrebačkoj Areni i slovenskom Kranju.
Nekoliko koncerata tijekom ljeta uspio je održati i Massimo Savić, koji je nastupao od Pule i Opatije do Trogira i Dubrovnika. I Neno Belan, inače koncertno izuzetno aktivan glazbenik, svoj je ljetni zbir koncerta sveo tek na njih nekolicinu, baš kao i Frajle, udruženim snagama s Mijom Dimšić. Gibonni se nakon svega nekoliko nastupa s Matijom Dedićem i onog zadarskog koncerta na otvaranju teniskog turnira, s kojega je buknula korona, posvetio radu na novom albumu.
No, sve je to malo, puno premalo, složit će se glazbenici i menadžeri poput Pere Kozomare, poznatog splitskog skladatelja i vođe klape Rišpet, čiji je koncert u splitskom Spaladiumu, uz onaj Nine Badrić u zagrebačkoj Areni, posljednji veliki glazbeni događaj u Hrvatskoj održan u ovoj godini. Zato se Kozomara i nasmijao na naše uvodno pitanje je li u gužvi i može li razgovarati. Pero se, naime, osim autorskog rada, bavi i menadžmentom, a u posebnim prilikama penje se i na pozornicu s Rišpetom.
- Ma kakva gužva?! Ne radim ništa osim što pišem pjesme. Kojih 75 posto pada posla?! Ma, 90 posto. Klapa Rišpet imala je četiri koncerta ovog ljeta, a prošle godine od 15. lipnja do konca rujna 40-50 nastupa. Pa vi izračunajte koliki je pad. Eto, radio sam koncert Rišpeta na otvorenom za 500 ljudi, uz poštivanje svih epidemioloških mjera, mjerenje temperature, sve živo..., ali tu nije bilo nikakve matematike. Pokrij troškove, zarada nula, ako će se stvarno raditi po svim parametrima. Uoči korone bili smo prodani cijelo ljeto, a onda je samo uslijedilo otkazivanje za otkazivanjem. Isprva je gadno, a onda shvatiš da je to normalno. Kako je drugima, tako i tebi. Ali svi rade, vi radite, pekari, građevinari... Stvarno ne znam tko još, izuzev nas glazbenika, ne radi. Sve branše rade, netko malo lošije, netko malo bolje. Samo mi ne... Ali nekako mi se čini, ili sam samo glupo optimističan, da će sve ovo s koronom početi padati. Možda se dogodi neki mini Advent ili neke manje proslave u prosincu - nada se Kozomara. Dobro je upućen u situaciju na terenu. Ovog su ljeta u Dalmaciji glazbena gostovanja praktički radila samo dva kluba, splitska "Vanilla" i primoštenska "Aurora", izuzme li se makarski "Petar Pan", koji je na samom početku rada postao žarište koronavirusa.
- U "Aurori" su održana četiri koncerta, radili su još "Vanilla" i klub u Biogradu. I to je to. Eto, s Jolom sam radio "Auroru" i Biograd. I ćao bao. A Jole inače ima po 30 koncerata tijekom ljeta, uključujući i one u rujnu. On sad planira raditi neki podcast, ima neku ideju... Ma, glazbenicima je katastrofa... Pa eto, Saša iz TBF-a je izjavio da će ići taksirati - ilustrira Kozomara, dodajući da svijet ipak ne može stati, pa tako ni glazba. Sad je njegov Rišpet izbacio novu pjesmu, mora se održavati kontakt s publikom.
- Nema ništa od ukopavanja. Treba biti prisutan, pa pjesmom reći: "Evo tu smo, živi smo, radimo, postojimo". Sve ostalo nema smisla - smatra Pero Kozomara. Da se glazbenici u nemogućnosti održavanja koncerata dovijaju raznim načinima opstanka i održavanja veze s publikom, svjedoči i primjer istarske glazbenice Tamare Obrovac, koja planira online nastupe s članovima Transhistria ansambla na raznim lokacijama. I Damir Urban jedan je od onih koji drže važnim u ovakvim vremenima, pa makar i ništa ne zaradili, održati vezu s publikom. Članovi BH atrakcije Dubioza kolektiv, primjerice, imaju svoj Karantin Show na YouTube kanalu i tako šire svoj utjecaj. No, ima i glazbenika koje se ne može ni čuti ni vidjeti od kada je korone, stoje sa strane i čekaju da se nešto dogodi. A neki će među njima do kraja godine ponovno biti u prilici sudjelovati u podjeli financijske pomoći u režiji HDS ZAMP-a.
- Imat ćemo do kraja godine ponovno nekakav fond. Uštedjelo se, između ostalog, nešto od sredstava koja ove godine nisu potrošena za projekte Hrvatskog društva skladatelja. Teško je trenutno govoriti o kojoj je svoti riječ. Uštedio je i ZAMP, nije se trošilo na marketing, imali smo smanjene plaće... Nešto će biti - najavljuje Milan Majerović Stilinović novi potez Hrvatskog društva skladatelja, kojim će se u ovim teškim vremenima koliko-toliko olakšati najugroženijim glazbenicima.