StoryEditorOCM
ZanimljivostiZero waste

Čaša s anđeoskim krilima čuva okoliš i postaje šibenski suvenir: na tvrđavama se provodi zanimljivi projekt, saznali smo o čemu je riječ

Piše D.R.
14. kolovoza 2021. - 12:35

Nešto duže od godinu dana Udruga mladih „Mladi u EU“ u suradnji s javnom ustanovom Tvrđava kulture Šibenik i komunalnim poduzećem Zeleni grad Šibenik provode projekt „Šibenik Zero Waste City“ a finacira ga globalno poznati proizvođač bezolkoholnih napitaka.

Svrha projekta je edukacija građana o važnosti recikliranja i zaštite okoliša te unaprjeđenje infrastrukture za odgovorno gospodarenje otpadom.

Koliko je grad napredovao u očuvanju okoliša jako dobro se primjeti u radu javne ustanove Tvrđava kulture Šibenik, čijim radom se Šibenik posljednjih godina prometnuo u jednu od najpoželjnijih koncertnih destinacija.

Brojnim aktivnostima, među kojima je i uvođenje čaša za višekratno korištenje visoko je podignuta ljestvica u organizaciji glazbenih događanja.

To nam je potvrdila Ines Furčić iz odjela marketinga javne ustanove Tvrđava kulture Šibenik. Kazala je nešto više o samom projektu i o čašama za višekratno korištenje, koje su zbilja važan dio projekta.

- Projekt je trebao trajati do ove godine, međutim zbog epidemioloških razloga produžen je do sljedeće godine, kaže nam Ines.
Na večernjim događanjima na tvrđavi jednokratne plastične čaše više nisu u upotrebi, reci nam nešto više o tome.

- Tako je, plastičnih čaša za jednokratnu upotrebu više nema, dok su čaše za višekratnu upotrebu u funkciji još od prošle godine kada su imale svoju premijeru na festivalu „Let's rock“ s kojim je zapravo započela ova „zero waste“ priča na tvrđavama.

image
Ines Furčić, zaposlenica Tvrđave kulture Šibenik, i zero waste čaše
Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Kako izgleda održavanje zero waste čaša i je li potrebna nekakva posebna procedura pri čišćenju?
- Čaše za višekratno korištenje napravljene su od polipropilena i predviđene su za korištenje do 1000 pranja, što je njihov limit. U planu je da se napravi „catering cleaning stanica“ koja bi nam olakšala samu proceduru, a neki dugoročni plan je da ta stanica za čišćenje posuđa bude iskorištena i na Adventuri, koja će se ove godine nadam se održati.

Jesu li se posjetitelji naviknuli na „zero waste čaše“ i kako sada izgleda kupnja pića na koncertima?
- Ljudi su odlično prihvatili čaše, brzo su se adaptirali i reakcije su pozitivne. Procedura je jednostavna, dakle, pri narudžbi pića plaćate kauciju za čašu od 10 kuna, a po završetku koncerta povratkom ambalaže vraća vam se novac.
Često se događa da ljudi zadrže čaše, kao suvenir, i ne traže kauciju - priča nam Ines, vjerojatno zato što im osim one osnovne namjene ima i „suvenirsku“ vrijednost, dodaje.

Tko je zaslužan za dizajn čaša?
- Čaše smo dizajnirali mi unutar Tvrđave kulture Šibenik, krila na čašama su prvotno dizajnirana za druge proizvode koji se mogu pronaći u našoj suvenirnici. Ta krila učinila su nam se super, pa smo ih iskoristili i za čaše.

Koliko se jednokratnih plastičnih čaša nije koristilo od početka projekta?
- Po našim saznanjima u periodu od godine dana na večernjim događanjima na tvrđavama bilo je oko 17000 ljudi. Svi ti posjetitelji koristili su barem jednu čašu, a vrlo vjerojatno i više, tako da kada to pomnožimo dođemo do jako velike brojke jednokratnih plastičnih čaša koje nisu postale zagađivački otpad.

Koliko je čaša naručeno za potrebe događanja na tvrđavama?
- Naručeno je 20.000 čaša, koliko je bilo predviđeno projektom, ali ta će se brojka s vremenom i povećavati, nadovezujući se na pojavu da se čaše iskoriste kao i suvenir koji posjetitelji ponesu sa sobom po završetku koncerta. Naša želja je da se ova "zero waste" priča prenese i na ostale festivale i događanja u gradu, govori Ines Furčić.

 -Nemamo namjeru vratiti se na jednokratnu plastiku a na tvrđavama odvajamo svoj otpad. Moram spomenuti i Grad Šibenik, koji je postavio tri pametna Bigbelly kontejnera, 15 kanta za odvajanje otpada te dodatnih 20 kontejnera na šibenskim plažama, zaključuje.

I tako neveliki Šibenik uz veliki entuzijazam mladih i motiviranih ljudi uspješno grabi ka epitetu „zelenog grada“, kojeg će nadajmo se i zadržati.

image
Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix
16. studeni 2024 23:44