Automobilske gume jedna su od najvažnijih komponenti automobila, stoga pri izboru pravih guma za svoje vozilo morate znati što znače oznake na njima.
Slova i brojevi označeni na gumama vrlo su važni za pravilan izbor gume za vaše vozilo. U svrhu informiranja i pravilnoga odabira, stručnjaci iz Goodyeara pripremili su pregled i objašnjenje glavnih oznaka. Jedan od najvažnijih podataka o gumi svakako je njihova veličina.
Oznaka dimenzija sastoji se od širine gume u milimetrima, njezine visine (izražene u postocima visine gume u usporedbi s njezinom širinom, što se naziva presjekom gume) te promjera unutarnjeg ruba u inčima ili palcima. To su također mjere koje proizvođač automobila definira pri izradi vozila i treba ih bezuvjetno uzeti u obzir.
Oznaka DOT pruža informacije o datumu proizvodnje gume. Oznaka od 12 brojeva sastoji se od tri šifre po četiri znamenke. Za kupce guma najvažnija je treća šifra s četiri znamenke. Označava tjedan (prve dvije znamenke) i godinu (druge dvije znamenke) proizvodnje gume.
Zbog logistike proizvodnje guma i transporta ne može se, naravno, očekivati da ćete uvijek dobiti samo najnovije gume. Međutim, to nije poteškoća jer je zbog suvremenih materijala i dodataka starenje gume u skladištu jako usporeno. Proces starenja gume znatno je brži kad su gume ugrađene na vozilo jer na njih djeluje više faktora, poput sunca, oscilacija temperatura i mehaničkih utjecaja s ceste.
Svaka guma ima takozvanu naljepnicu EU koja obuhvaća oznake sa slovima od A (najbolja guma) do G (najlošija). Naljepnica pokazuje kvalitetu gume na mokroj površini (između oznake A i G pri brzini od 80 km/h zaustavni put razlikuje se čak 18 metara), koja neposredno utječe na potrošnju goriva (razlika između kategorija A i G iznosi oko 7,5 posto, što godišnje kod 15.000 kilometara znači oko 100 eura uštede) te vanjska buka, odnosno emisija buke (označena je u decibelima i crnim crticama kod simbola zvučnika, gume s jednom crticom su najtiše, a s tri crtice najglasnije).
Pri čitanju naljepnice EU treba upozoriti da kod zimskih guma naljepnica ne daje dovoljno podataka jer, recimo, nema informacije o tome koliko su gume učinkovite na snijegu.
Oznake koje se sastoje od dvoznamenkastog ili troznamenkastog broja i slova (na primjer 91H) otkrivaju nam dopušteno opterećenje, odnosno nosivost i najvišu dopuštenu brzinu gume. Nosivost se odnosi na opterećenje pojedine gume (broj 91 označava da određena guma može nositi masu od 615 kilograma, što dakle znači da je nosivost sve četiri gume 2460 kilograma).
Opterećenje svih guma ne smije biti manje od najveće dopuštene mase automobila. Indeksi brzine za osobna vozila označeni su slovima Q, T, H, V, W i Y, koja dopuštaju brzine do 160, 190, 210, 240, 270 i 300 km/h. Postoji također kategorija brzine ZR, koja dopušta brzinu iznad nad 240 km/h.
Osim oznake M + S, prave zimske gume imaju na bočnoj strani oznaku pahuljice u planini s tri vrha (strana kratica 3PMSF), a podvrgavaju se strogim testovima na snijegu i ledu. Ne smije ih se miješati s gumama koje imaju samo oznaku M + S. Po našem zakonodavstvu, gume s tom oznakom svrstavaju se doduše u zimske gume, ali se za vožnju u pravim zimskim uvjetima preporučuju gume s oznakom pahuljice/3PMSF. Oznaka XL ili Extra Load obično je napisana kod oznake za nosivost gume.
Označava model koji ima ojačanu konstrukciju (prvenstveno bokove gume) i veću nosivost. Te su gume namijenjene za ugradnju na težim vozilima. Ne smije se, međutim, oznaku XL miješati s posebnim modelima guma za sportske terence (SUV) koje se od njih znatno razlikuju.
U profilu svih novijih guma možete primijetiti manja izbočenja koja su pokazatelj istrošenosti guma. Označavaju minimalno dopuštenu dubinu profila. Umjesto običnog izbočenja, Goodyearove zimske gume u profilu imaju pahuljicu – i kada se ona istroši i postane nevidljiva, guma više nije za upotrebu. Svaka nova guma ima približno od 8 do 10 mm profila.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....