StoryEditorOCM
Crna kronikaAFERA IRINA VU

Četiri osobe uhićene zbog nestanka ruske jahte, policija pretražila više lokacija

Piše Damir Tolj/SD
27. siječnja 2023. - 17:57

"Vezano uz isplovljavanje plovila ‘Irina VU‘ iz Republike Hrvatske u listopadu 2022. godine, a koje je bilo pod međunarodnim mjerama ograničavanja, policijski su službenici tijekom jutra na području Policijske uprave splitsko-dalmatinske doveli nekoliko osoba na kriminalističko istraživanje.

Također, u tijeku je provođenje dokaznih radnji pretrage doma i drugih prostorija na više lokacija", izvijestilo je kratko Ravnateljstvo policije o akciji koju provode u suradnji s Općinskim državnim odvjetništvom u Šibeniku.

Zasad su službeno uhićene četiri osobe, piše pak N1.

Osim toga, neki su ljudi u Splitu, za Šibenik i Murter tek ćemo vidjeti, u petak odvedeni na kriminalističko istraživanje. Neslužbeno se govorilo o više članova posade, hrvatskih državljana, od kojih su četvorica sa splitskog područja. Uključujući i novog, mlađeg zapovjednika broda, navodno inauguriranog za to putovanje.

Tri razrješenja

Oni su "Irinu VU" početkom listopada odvezli iz zemlje, prošavši prije toga bez problema graničnu kontrolu u Dubrovniku. Mediji spekuliraju da je splitski dio akcije povezan upravo s posadom, ali činjenica je da mi još ne znamo gdje je brodska posada i je li moguće da su se u međuvremenu vratili kući s dalekog puta.

Podsjetimo da je Oleg Butković, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prije tjedan rekao da preuzima "punu odgovornost" za sav cirkus oko jahte, zbog čega će razriješiti i troje ljudi iz sustava. Među njima lučkog kapetana u Šibeniku, kao i šefa ispostave u Murteru. Treći, odnosno u hijerarhiji prvi čije je razrješenje najavio ministar Butković, načelnik je sigurnosti plovidbe u Ministarstvu mora - tu dužnost obnaša kap. Siniša Orlić - jer hrvatske lučke kapetanije, kao ni ostali iz sustava državnih službi, poput carine, pomorske granične policije i slično, nisu imale pojma da postoje ikakve sankcije ili ograničenja za "Irinu VU". Hrvatske vlasti tek su nakon izbijanja afere, protekli tjedan, odnosno sto dana prekasno, upisale zabilježbu ograničenja raspolaganja u brodski upisni list, koji vodi splitska Lučka kapetanija, i najavile oduzimanje plovidbenih dozvola.

Pitali smo MUP, DORH, Ministarstvo mora i MVEP kako je sve to moguće, jesu li šibenske (murterske) lučke vlasti zaista zapečatile brod i obavijestile škver, posadu i vlasnika, postoji li dokument koji to potvrđuje... Pitali smo u kakvom je pravnom položaju hrvatska posada broda: smiju li doma, osobito zapovjednik, prijeti li im kazneni progon i zna li se gdje su. Prijeti li progon dvojcu iz Lučke kapetanije i zašto, jesu li ljudi s broda imali pomoć s kopna i čiju. Mnogo je pitanja, a nijedan odgovor.

Odgovorni iz vrha?

Na primjer, ako je za sankcije znao samo vrh države, i ako se te sankcije nigdje nisu vidjele, ako nigdje nisu bile upisane, ako lokalne lučke vlasti nisu zapečatile brod, obavijestile posadu, vlasnika i škver, ako je granična kontrola u Dubrovniku propustila jahtu ne nalazeći razloga zadržati je - ima li onda ikakve osnove sutra za sud?! I što ako su pomorci ipak znali: ako im je usmeno rečeno, ako im je netko prišapnuo da se u sustavu ništa ne vidi i da slobodno mogu na granični prijelaz?! Tim će pitanjima razbijati glavu institucije. I tko zna dokle će ih ta pitanja odvesti, hoće li račun platiti pojedinci s kraja lanca? Ili ćemo se malo uspinjati uza nj?!

21. studeni 2024 22:43