Cijeli prošli tjedan dan korisnici WhatsApp-a nisu mogli ući u aplikaciju na koju su spojeni svojim brojem mobitela. Na društvenim mrežama se piše o „hakerskom napadu” dok im teleoperateri baš kao i regulatorna agencija HAKOM, odgovaraju da ne mogu ništa napraviti osim kontaktirati Metu:
- Zaprimili smo više upita gdje korisnici javljaju da imaju poteškoće u pristupu WhatsApp aplikaciji. HAKOM nema nadležnosti vezano uz aplikaciju WhatsApp – napisala je regulatorna agencija na Facebooku u prošli ponedjeljak.
Istog dana Policijska uprava splitsko-dalmatinska zaprimila je tri prijave osoba koje su prevarene na način da su unijele bankovne podatke radi vršenja uplate, nakon čega im je novac „skinut” s račun. Prevaranti su slali poruke o preuzimanju dostave i predstavljali se kao Hrvatska pošta. Iz HP-a su, nakon što je policija obavijestila javnost o tri navedena slučaja, na web stranici reagirali priopćenjem u kojem pozivaju na oprez s obzirom na učestalost ovakvih prijevara posljednjih godina:
- Internetom kruži nova vrsta prijevare koja vodi na lažne stranice na kojima se prevarant predstavlja kao Hrvatska pošta i od korisnika pokušava ukrasti podatke o karticama. Službena adresa pošte je „www.pošta.hr”. Pozivamo korisnike na dodatan oprez jer su ovaj put lažne stranice gotovo potpuno identične službenim stranicama Hrvatske pošte, te je teže prepoznati prijevaru – obavijestili su iz Hrvatske pošte.
Iz policije su nam rekli da je riječ o klasičnom „phishingu” ili pecanju osobnih podataka. Rekli su nam da je „javnost obaviještena s uputama da ne nasjedaju na poruke, da ih odmah izbrišu i ne pružaju osobne podatke”.
Crna lista
O tome koliko se računalnih prijevara dogodi svakodnevno, možemo svjedočiti pregledom objava na stranici „Crna lista prevaranata i lopova u Hrvatskoj”, koja okuplja više od 90 tisuća članova. Osim što služi za upozorenje drugima koja stranica je prevarantska, članovi grupe razmjenjuju iskustva prije nego što odluče podijeliti svoje osobne podatke. Tu smo doslovno našli svega: od online prodaje odjeće, automobila, kozmetike, lažnog predstavljanja, ucjenjivačkih poruka i krađe profila, tehnologije... Nema čega nema:
- Ko god je nešto naručio sa ove stranice, nek ne preuzima, prijevara 100%, jučer je i meni stigao paket. Umjesto tri haljine došla dječja jakna. Otvorila sam u pošti prije plaćanja i naravno vratila paket.
- Čista prevara. Naručio sam te cipele, pošteno platio 52 eura. Više nema odgovora ni ništa, tražim da mi vrate novac, ali nema odgovora...
- Dakle, upornost se isplati! Novci su vraćeni na račun, isprike su pale od pošiljatelja i kurirske kompanije. Nakon stotina poruka, „screenshotova”, riječi mržnje i psovki kojih nisam bio svjestan ništa se nije desilo. Ali nakon objave na ovoj stranici promjena se desila nagla. Poslao sam im „screenshot” i napisao gospodo draga, obavijestio sam sve moguće servise, portale, društvene mreže, čak i „Google tim support” da vam zabrane djelovanje i oglašavanje. Skupa sa kurirskom službom radite vrhunske prijevare. Ne dam svoj novac!!!
Ove je godine zabilježeno 160 slučajeva računalnih prijevara, dok ih je prošle godine bilo 196, rekao nam je načelnik Policijske uprave splitsko-dalmatinske Slobodan Marendić i nadodao da su navedeni slučajevi "kazneno djelo". Sve što prosječna osoba može je biti na oprezu i pratiti savjete policije kako prepoznati potencijalne prijevare.