Inventivni profesor matematike iz Hercegovine Ivo Pejdo, nastavnik u u Osnovnoj školi fra Didaka Buntića u Čitluku, osmislio je aplikaciju koja je oduševila brojne njegove kolege u Bosni i Hercegovini, ali i u Hrvatskoj. Predstavio ju je nedavno na jednom virtualnom forumu nastavnika i od tada ne prestaje od kolega dobivati pohvale, ali ni zahtjeve da i njima pošalje aplikaciju.
O čemu se radi? Ivo Pejdo predaje u pet devetih razreda matematiku (u BiH osnovnoškolsko obrazovanje traje devet godina, op. D.B.) i primijetio je da iz nekih razloga u prvom polugodištu bilo previše nepotrebnih učeničkih upita za izlaskom van iz učionice, a samim tim i prekidanjem i remećenjem nastave. Digitalno izrazito pismen i inventivan problemu je doskočio na način da je napravio aplikaciju koja bilježi vrijeme izlaska i povratka učenika iz učionice. Šema je da učenik izlazi vani bez pitanja, potrebno je samo da pri izlasku iz učionice na laptoptu pritisne svoj broj u imeniku, a zatim taj broj pocrveni da bi u povratku opet dobio zelenu boju. Datum, vrijeme odlaska, dolaska i odsustva automatski se bilježi u word datoteku koja se opet automatski otvori pri prvom odlasku vani, a kasnije se nadopunjuje. Dobiveni podaci su dostupni samo razredniku, a po potrebi i roditelju.
- Bit će zanimljiva analiza na kraju godine jer sam prvo polugodište sve to upisivao, a da nisu znali. Na jednom satu smo radili spiralu drugog korijena i nitko nas nije prekinuo s pitanjem "Mogu li van?". Već u prvom tjednu primjene aplikacije primjetan je manji broj izlazaka i kraći boravak vani, ali još je rano za izvlačiti neke zaključke. Mnogi kolege su se zainteresirali za aplikaciju, pa razmišljam o izradi nove koja bi imala postavke, suvremeni dizajn, analizu s grafičkim prikazima i slično, i to i za windows i za android okruženje - kazao nam je profesor Pejdo.
Mnoštvo projekata
Govori nam kako su i reakcije učenika pozitivne, jer je i mnogim đacima dosadilo stalno slušati pitanje jednih te istih učenika "Mogu li van?", a svjesni su da je izlazak često bez potrebe.
Profesor Pejdo već godinama u slobodno vrijeme izrađuje digitalno obrazovne sadržaje prilagođene nastavi matematike, ali ni jedan njegov projekt nije izazvao ovakvu pozornost kao aplikacija "Mogu li van?", koju je izradio za desetak sati.
- Neki od mojih radova ili filmovi o tim radovima mogu se pronaći na mom Facebook profilu, a istaknuo bih zadnji rad koji je nastao za vrijeme korone. Radi se o powerpoint prezentaciji u kojoj se nalazi preko 1200 zadataka za redovnu nastavu kao i pripreme za natjecanje. Svi zadaci su animirani i dijelim ih svojim učenicima u obliku 1200 filmova. Nadam se da će neka izdavačka kuća ili netko drugi otkupiti prezentaciju i podijeliti je besplatno s ugrađenom reklamom. Za izradu takve prezentacije potrebno je oko 5000 sati rada, a za pregled potrebne su doslovno četiri godine - govori nam ovaj pasionirani matematičar i nastavnik.
Radio je, govori nam, i aplikacije za windows i za android okruženje, koje pomažu u učenju lekcija, a najdraža mu je aplikacija "Kvizomat" u kojoj je moguće izrađivati nova pitanja kao i koristiti već postojeća. Za takve aplikacije potrebni su deseci tisuća sati učenja i izrade.
Izrađuje i GeoGebra radove, odnosno program dinamične geometrije, a administrator je i FB grupe "Matematika - osnovci“ u kojoj članovi, pored ostalog, mogu računati na njegovu umjerenu pomoć ili upute za neki njihov zadatak.
Najboljim đacima treba pružiti najbolje
Budući da ima 35 godina iskustva u učionici, zanimalo nas je kakve su mu današnje generacije đaka. Govori da su učenici uvijek slični.
- Ne mislim da su oni nešto lošiji ili bolji u odnosu na nekad prije, ali vremena se mijenjaju, pa tako i njihove navike, slobodno vrijeme, zanimanja... Mislim da su preopterećeni obavezama. Od stotinjak učenika kojima predajem, samo dva dolaze na dodatnu nastavu i pripremaju se za natjecanje. Desetak ih je imalo namjeru, ali jednostavno ne postoji termin u kojemu bi mogli dolaziti. Rješenje je u formiranju odjela u kojemu su najbolji učenici - smatra on.
Imao je želju i javno pozvati nastavnike i sve obrazovne radnike da konačno krenu više razmišljati o najboljim učenicima.
- Njima mora biti sve osigurano kako bi ostvarili svoj maksimum, a bojim se da u mnogim školama to nije tako. Radio sam u više škola u Hrvatskoj i BiH i svugdje se to događalo. Vrijeme je da prestanemo s takvom praksom - poručio je.