Još nismo ni zaboravili ovogodišnju turističku sezonu, a buking za iduću je već u punom jeku. Posebno to vide vlasnici luksuznih kuća za odmor i vila u Istri koje su se počele puniti odmah čim su zadnji gosti krajem rujna ili sredinom listopada otišli prema svojoj domovini. Trend je u odnosu na lani sasvim drugačiji.
Naime, lani su se vlasnici ovih objekata itekako u ovo vrijeme pitali što će biti sa sezonom i hoće li morati nakon dugog niza godina podizanja cijena, te cijene početi smanjivati. Neki su počeli i paničariti, pa su to i učinili. Ipak, sezona je 2019. na kraju završila dobro, uz pokoju „rupu“.
- Tržište se definitivno oporavilo u odnosu na kraj prošle godine, odnosno početak ove. Teško je govoriti da li je krenulo ranije jer gosti bukiraju svake godine sve ranije kako bi osigurali kuće koje žele. Naime vile za odmor su destinacija same po sebi pa gostima nije nikako svejedno koju će vilu bukirati. No brojke svakako govore da je buking dobar. Od 1. kolovoza do danas imamo 31.68 posto više bukinga u odnosu na isti period lani. Naravno rast nije toliko dramatičan ako uzmemo u obzir činjenicu da je rast naših kapaciteta u godinu dana porastao za 27.69 posto, no svakako je pozitivan, kaže nam Ivan Milotić, suvlasnik i marketinški strateg agencija MyIstria koja se bavi posredovanjem upravo takvih objekata u Istri. Riječ je o agenciji koja kapacitete bukira direktno s klijentima, a ne putem drugih posrednika, odnosno turističkih portala. U zadnjih su se nekoliko godina u Istri pozicionirali kao posrednici za najluksuznije objekte.
S druge strane, Selimir Ognjenović koji vodi minhenskog organizatora putovanja I.D. Riva Tours i koji je prvi počeo u Istri posredovati s kućama za odmor nakon čega je ovo tržište procvalo, veli da će se buking tek rasplamsati, ali da je u globalu situacija bolja nego lani.
- Ljudi nemaju osjećaj da će ostati bez godišnjeg odmora i nema jurnjave u šopingu za putovanja kao što je to bio slučaj nekih godina. Oni proizvodi koji imaju kvalitetu odmah su na početku bukirani. Ljudi rezerviraju ono za što znaju da ne postoji u velikim količinama i žele se osigurati, a to su lijepo uređene i šarmantne kuće s pričom. Taj trend je izraženiji svake godine, kaže nam Ognjenović. I on nam je potvrdio da je buking bolji nego lani u istom periodu te da za I.D. Riva Tours i iznajmljivače koji se bukiraju putem te agencije nema straha kada se govori o sezoni 2020.
- Nema razloga za strah. Međutim ipak ćemo za kompletno stanje morati pričekati početak godina kada se odvija većina bukinga, ističe on. Kada ih pitamo za cijene, vele da se neće značajnije mijenjati i da je Hrvatska u tom pogledu barem zasad dosegnula vrh. Milotić ističe da su cijene kod njih u prosjeku porasle za 5.63 posto.
-To ne znači da da su vile generalno skuplje nego da se ranije i bolje pune kvalitetnije i luksuznije vile, veli dodajući kako se najbolje prodaju lijepo uređene kuće koje imaju dobar odnos ponude i cijene.
- Jednostavnim rječnikom tzv. obične kuće idu sve lošije, a lijepe kuće idu sve bolje. U doba društvenih mreža kupcima je jako važno kako kuća izgleda kada objavljuju svoje fotografije. Te lijepe kuće su svakako specifične bez obzira na stil i razlikuju se od onoga što kupci imaju kod kuće i obično su prosječno skuplje baš zato jer je veća potražnja za njima. No, s druge strane, pretjerano skupe dizajnerske kuće ne idu dobro i teško opravdavaju investiciju. Investitori trebaju pronaći dobar balans i onda povrat investicije ima smisla. Mi ih svakako u tome savjetujemo ukoliko nam se na vrijeme obrate, smatra suosnivač agencije MyIstria. Neki koji su lani pretjerali s dizanjem cijena, a to im se na kraju obilo o glavu.
-Tržište određuje cijene. Zadnjih godina cijene konstantno rastu. Oni koji su imali lošiji rezultat ove sezone moraju korigirati cijenu ili poboljšati ponudu. Mi smo uočili anomaliju u tempu bukinga još prošlu jesen i naše partnere na to pravodobno upozorili. Vlasnici koji su dobro prošli imaju, očito, dobar balans. No s obzirom na probleme s bukingom ove godine treba biti jako oprezan sa daljnjim dizanjem cijena. Mi svakako ne preporučamo podizanje cijena našim partnerima s obzirom na nesigurnu makroekonomsku situaciju u Evropi koja se negativno odražava na turizam. Moje je mišljenje da je ova “zabrinjavajuća” sezona rezultat konstantnog i često tržišno nerealnog podizanja cijena pojedinih sudionika u kombinaciji sa konstantnim rastom ponude pogotovo u segmentu smještaja, smatra Milotić.
Ognjenović tvrdi da je Hrvatska ovom sezonom dokazala da je u globalu pogodila omjer cijene i kvalitete koju pruža. Oni koji su „kiksali“, osjetili su to jer su bili prazni.
- Ova je sezona u zadanim uvjetima bila veliki uspjeh i dobro je da nismo „puknuli“ u situaciji kada smo imali slabiji buking u odnosu na 2018. Dobro da nismo počeli paničariti. Trebalo je samo da pukne netko od velikih igrača i sve bi bio povukao za sobom. Dokaz je to da imamo pogođen omjer. Pogoditi cijene je veliko umijeće jer to vraća i zadovoljava gosta. A mi nismo jeftini. Kod nas apartmani koštaju kao u Turskoj all inclusive aranžmani. Cijene kod nas pokazuju najveći porast, a njih određuje tržište. S druge strane potražnju definira imidž destinacije. To dovoljno govori o svemu, smatra Ognjenović.
I Milotić je zadovoljan 2019. jer je došlo na kraju više gostiju nego 2018. putem njihove agencije. No imali su i više kapaciteta, što znači da su ipak neki ostali slabije popunjeni nego godinama ranije kada je konkurencija bila manja.
-Prva tri- četiri mjeseca ove godine buking je izgledao jako loše i činilo se da će sezona biti dramatično lošija u odnosu na 2018.. Na kraju smo dodatnim trudom i ulaganjima, ali i u pojedinim slučajevima znatnim smanjenjem ili vraćanjem cijena u konačnici izvukli sličan rezultat kao i u 2018. Generalno je tržište naraslo, pojedini vlasnici su prošli bolje, pojedini nešto lošije. Mislim da ova sezona mora svakako biti upozorenje svima. I to sigurno nema veze sa Turskom i Grčkom jer to nisu naši gosti. Mi smo auto destinacija. Mislim da nismo preskupi, ali moramo biti oprezni i rast cijena mora pratiti rast kvalitete ponude. Taj rast kvalitete zahtjeva investicije koje bi išle puno brže ukoliko bi se porezno rasteretili. Vile za odmor su svakako jako dobar smjer ako želimo veće prihode sa manje gužve i boljim doživljajima za naše goste, zaključuje Milotić.