S obzirom na novo korona normalno s kojim smo prisiljeni živjeti, ove godine ipak nećemo novčanike i kućne zalihe za posebne dane opustošiti do kraja. Dapače, nećemo kao lanjskih godina krenuti bezbrižno u veliko božićno trošenje. Prije ćemo u džepu čuvati zmiju i pametnije, pažljivije pratiti sniženja i akcije, pa uspoređivati i gledati gdje je nešto u kunu, u lipu jeftinije.
U odnosu na lanjsku godinu porasla je zdravstveno sigurnija on-line trgovina. Ali isto tako u odnosu na lani već se duže trgovci potiho tuže na manjak prometa, ali i izostanak uobičajenih pojačanih shoppingiranja u do sada uvijek gužvi punim prosinačkim danima.
-Koliko god imali zadršku prema- on-line kupnji, dobrom dijelu potrošača to je postala nova praktična zanimacija. No da ne bi bilo zabune, ljudi u ova krizna vremena ne troše više, već samo mudrije raspodjeljuju svoje kućne budžete i pritom nastoje uštedjeti u strahu pred budućnošću i neizvjesnošću.
Pritom su štedljiviji i oprezniji. Kupuju ono što moraju, paze da dobiju vrijednost za novac. I posebno su kritični i prema reklamama i pristupu tržištu od strane brendova. Traže da pokažu odgovornost i razumijevanje za situaciju u kojoj se nalazimo. Prema tome svi brendovi koji će u ovom vrijeme blagdana otvoreno pozivati na potrošnju, nuditi raskoš i luksuz, neće biti primljeni s odobravanjem – smatra poznati komunikolog prof.dr.sc. Božo Skoko.
Dr.Skoko veli i kako su milijuni ljudi ovog proljeća obavili svoju prvu on-line kupnju i doslovno se na nju 'navukli'. Potrošači su otkrili jedan sasvim novi svijet digitalnih mogućnosti trgovine, a smanjeni kontakt u potrazi za proizvodima i uslugama postat će nešto normalno i dugotrajno. Nešto što bi moglo dijelom ugroziti klasične trgovačke centre i njihov način poslovanja. Taj trend je posebno privlačan novim generacijama, koje tek postaju pravi kupci, zahvaljujući vlastitim prihodima. Ali i stariji se na njega, veli dr.Skoko, navikavaju.
-U McKinsey-u koji je nedavno objavio trendove što ih je izrodila ova pandemija, smatraju da će se ovaj iskorak vjerojatno zadržati u velikoj mjeri. Jednostavno zato što je e-trgovina često učinkovitija, jeftinija i sigurnija za kupce od kupnje u klasičnim trgovinama. Štoviše, kako socijalne distancirane i zaštitne mjere ostaju norma, kupnja s naših kauča će se činiti još prikladnijom – veli prof.dr.sc.Skoko.
Što se konkretno događa u dućanima? Brojnost kupaca ljudi je iznimno manja u odnosu na lani, primjećuju trgovci, koji navode kako je pad potrošnje evidentan već duže vrijeme. Ljudi su promišljeniji, pažljiviji, racionalniji, a vidljivo je i kako su brojne trgovine puno ranije od uobičajenog krenule u prodaju božićnog asortimana. Neki su ga trgovci ponudili već krajem rujna, a ponuda tog sadržaja se već tada mogla pronaći i na on – line platformi.
- Ove smo godine s božićnim asortimanom krenuli prije Svih svetih. Mrtvi dan još nije ni došao, a naše su police već bile pune božićnih girlandi, ukrasa, šarenila. Sve se poremetilo. I onda se dogodi da u ponudi imamo cvijeće za Mrtvi dan, balune za božićnu jelku i program za Noć vještica. Sve se izmišalo, kao nikada do sada. I sve zbog korone koja je stvorila veliku zbrku – veli nam jedna trgovkinja.
Gdje je razlog tom preklapanju? Saznajemo u drugom dućanu u kojem nam tvrde kako su se vlasnici povukli za tvrdnjom Kud svi Turci, tu i mali Mujo. I kako je jedan dućan krenuo s prodajom, ubrzo su police blagdanskim i darovnim asortimanom napunili i drugi. Konkurencija je nametnula nova pravila. A razlog je jednostavan:
-Svih je očito bilo strah da će masovni lockdown zatvoriti dućane, i zato su svi ranije krenuli s prosinačkim asortimanom. Zaludu, prodaja je ove godine bila slaba. Ljudi štede, paze, gledaju, prate, ali ne kupuju kao lani. Strah ih je i krize, i neimaštine, i otkaza i smanjenja plaća. Godina je to u kojoj smo postali crkveni miševi, pamtit će se dugo – pričaju nam u trgovini jednog shopping centra.
U nekim dućanima su nam trgovkinje navele kako se očekuju veći shopping u danima nakon plaće, one koja prati deseti u mjesecu. Pa bi tada možda moglo biti više novaca u blagajnama koje su ove godine praznije u odnosu na one prijašnjih godina. A na što se troši?
- Na hranu i eventualno kućanstvo. Ti su dućani puni, i to ono što se kupovati mora. A ovo ostalo kako di, kako šta, kako kad. Valjda će biti bolje kada se prosinac još malo zahukta, pa malo nadođe blagdanskog ugođaja, pa se to malo uzbudi. Jer ljudi su željni veselja više nego ikada. Iako će ove godine sve biti puno skromnije. Primjećujemo kako brojni kupci pitaju kad će akcija. Ljudima je to ove godine najvažnije – saznajemo u jednom dalmatinskom shopping centru.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....