StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetKakav preokret

Njihovim roditeljima ovo je bilo nezamislivo. Pogledajte kako se danas zabavljaju mladi

Piše Šibenski.hr
10. siječnja 2025. - 18:16

Blagdansko vrijeme iza nas bilo je ispunjeno zabavama, raznim događanjima i kućnim okupljanjima, a to vrijeme uživanja i dalje traje onima koji su odlučili zabavu pronaći u zimovalištima. U tom razdoblju intenzivnijeg druženja čaše često znaju biti ispunjene, no za današnje tinejdžere ne i alkoholom. Mladi donose nov, svjež pogled na zabavu i društvene norme te potpuno mijenjaju uvriježene predodžbe o tome što znači „dobro se provesti", piše Jutarnji list.

Rezultati istraživanja o odnosu tinejdžera prema alkoholu, koje je među mladima od 13 do 17 godina za Grupaciju proizvođača piva Hrvatske gospodarske komore (HGK) krajem ljeta 2023. godine provela agencija Valicon, pokazuje da gotovo polovica anketiranih smatra kako opijanje više nije „cool“ - što je možda i najbitnija stavka u promjeni trendova. Istraživanje je dio kampanje „Uključi savjest - ponekad djeci treba reći ne”, koju Grupacija proizvođača piva HGK provodi još od 2015. godine ne bi li se doprinijelo sprječavanju maloljetničke konzumacije alkohola.

Mladi danas imaju itekako promišljene stavove prema alkoholu, s obzirom na to da velika većina njih (89 posto) vjeruje da je moguće dobro se zabaviti bez alkohola te da oko 2/3 smatra kako nije „cool“ biti pijan ili pripit. Isto tako - za razliku od prijašnjih generacija - o tome pričaju s roditeljima. Brojke jasno ukazuju na rastući trend u kojem se zabava kod mladih danas veže uz dobro društvo, aktivnosti i iskustva koja su originalna. Ovaj trend nije rezultat samo financijskih ili zdravstvenih razloga, već i promjene doživljaja alkohola, gdje je vršnjačka podrška ključna.

Međusobna podrška

Mladi se sve više međusobno motiviraju na zdrave navike te dodatno cijene iskustva i druženja. Današnji tinejdžeri rado biraju prava iskustva i održiv način života. Ovaj svjesni pristup znači da se mladi podržavaju međusobno. Ako se kreću u društvu u kojem se ne konzumiraju alkoholna pića, velika je vjerojatnost da i neće doći u iskušenje isprobati ga. Stoga ohrabruje podatak da gotovo polovica tinejdžera (46 posto) tvrdi da kad izađu s društvom, nitko među njihovim prijateljima ne konzumira alkohol.

Slobodno vrijeme izvan kuće mladi provode na različite načine, pri čemu su najpopularnije aktivnosti sport i fitness te druženje s prijateljima na otvorenom. Oba spola sudjeluju u ovim aktivnostima, no postoje uočljive razlike - dečki se češće bave sportom i više vremena provode s prijateljima na otvorenom prostoru. Aktivnosti su jako bitne, što pokazuje i podatak da među mladima koji nikad nisu probali neko alkoholno piće, ima značajan broj onih koji su kao razlog izbjegavanja naveli bavljenje sportom ili fitnessom (29 posto).

image
 
 
 Ranko Šuvar/Cropix

Još jedno istraživanje „Izazovi, potrebe i prepreke roditelja u vezi konzumacije alkohola kod tinejdžera“ iz 2021.,također provedeno u suradnji s agencijom Valicon, pokazalo je da je komunikacija s djecom najvažnija. Iako je to vrlo osjetljiva tema za roditelje i djecu, razgovor kod djece stvara odnos povjerenja, a kod roditelja osjećaj da znaju što im djeca rade. Većina njih isto tako najčešće iskreno vjeruje svojoj djeci na riječ kada kažu da nisu pila ili da su malo pila, ali i da neka druga djeca, a ne njihova, imaju više problema s alkoholom. Također, prijašnje generacije nisu pričale sa svojim roditeljima o toj temi, a danas je ohrabrujuće vidjeti da bi čak dvije trećine tinejdžera voljelo dodatno razgovarati o alkoholu s roditeljima, dok je 23 posto njih to reklo i za nastavnike u školi. Mladi koji nekada konzumiraju alkohol nešto su skloniji o toj temi detaljnije razgovarati s prijateljima izvan škole (61 posto) ili onima u školi (56 posto), nego s roditeljima (54 posto).

Sve popularnija druženja na otvorenom

Umjesto odlazaka u klubove i barove, mladi češće biraju aktivnosti koje su osmišljene da promoviraju zdravlje, kreativnost i međusobnu povezanost. Neke od popularnih alternativa za tinejdžere su i „trijezne zabave“ na kojima alkohol nije prisutan, a zabavljaju se uz bezalkoholne koktele i zdrave opcije grickalica i, primjerice, vegansku hranu. Popularna su i druženja na otvorenom, kreativne radionice i hobiji, a neizbježni su i virtualni svjetovi i gaming. Online igrice i digitalne platforme postale su novi način okupljanja, pa mladi igraju online jedni s drugima, sudjelujući u virtualnim kvizovima ili turnirima.

image
 
 
 Piola666/Getty Images

Današnji tinejdžeri pokazuju kako se druženja i zabava mogu doživjeti drugačije, uz svjesnost i fokus na iskustva koja nisu u „magli“ zbog alkohola. Na tom putu važan im je savjet starijih, ali i podrška vršnjaka koji će dijeliti jednake vrijednosti, zaključio je Jutarnji list.

 

Uključi savjest - ponekad djeci treba reći ne

U tijeku je novo izdanje društveno odgovorne kampanje „Uključi savjest – ponekad djeci treba reći ne", koju provodi Grupacija proizvođača piva Hrvatske gospodarske komore.

U partnerstvu s vodećim trgovačkim lancima u Hrvatskoj u više od 1550 prodavaonica diljem zemlje istaknuti su edukativni materijali koji upozoravaju na dosljednu primjenu zakona o zabrani prodaje i posluživanja alkohola maloljetnicima.

U sklopu kampanje i dalje je dostupan Vodič za roditelje pripremljen u suradnji s udrugom „Ti si OK“, koji se može pronaći na internetskoj stranici kampanje. Roditelji u njemu mogu naći smjernice koje će im pomoći u odgojnom postupanju s maloljetnicima, pokazati im kako mogu otvoreno razgovarati i izgraditi odnos temeljen na povjerenju, ali i osvijestiti im važnost strukturiranog slobodnog vremena u prevenciji maloljetničke konzumacije alkohola.

10. siječanj 2025 18:29