Pisali smo prije neki dan o tomu kako je 72-godišnjoj Splićanki s dijagnosticiranom Alzheimerovom bolešću teleoperater A1 dao čak tri pretplatnička ugovora za mobilne usluge premda se korisnica mobitelom više, praktički, ne zna ni služiti.
Nakon objave spomenutog teksta kontaktiralo nas je mnogo čitatelja sa sličnim problemom, upozoravajući na činjenicu da se na ovaj način prema dementnim osobama ne ponašaju samo teleoperateri, nego i banke, te ostali davatelji javnih usluga. Muke oko otkazivanja ugovora za štednju koji je glasio na ime njegove majke, osobe koja je bila dementna godinama, imao je naš čitatelj (točni podaci poznati redakciji – op.a.).
Tvrdokorna Zaba
– Dakle, moja je majka probleme s gubitkom pamćenja imala šest godina prije nego što je preminula. Čitavo to vrijeme iz Zagrebačke banke su joj na kućnu adresu stizali izvodi i naplaćivana je naknada za vođenje računa i paket Senior lepeza, koji je imala premda po tom računu nije bilo nikakvog prometa. Naime, radilo se o nekakvoj sitnoj štednji... Kad smo otac i ja poželjeli zatvoriti taj račun jer nam je bilo besmisleno plaćati puste naknade, u banci su nam rekli da majka mora doći osobno i potpisati zahtjev za raskid ugovora. Rekao sam im da to apsolutno nije moguće, da je jako bolesna, ponudio im na uvid svu liječničku dokumentaciju koja dokazuje da je riječ o uznapredovaloj demenciji, no njima to nije značilo ništa.
Objasnili su mi da ugovor mogu razvrgnuti samo ako postanem i službeno njezin skrbnik, što je status koji se dobiva na temelju potvrde o oduzimanju poslovne sposobnosti koju izdaje nadležni centar za socijalnu skrb. To jednostavno nisam želio napraviti – ulaziti u toliku iscrpljujuću proceduru kako bih zatvorio jedan bankovni račun izgledalo mi je besmisleno. Predložio sam im da se sami uvjere u ozbiljnost zdravstvenog stanja moje majke; da pošalju dvojicu-trojicu svojih predstavnika, svojevrsnu komisiju koja bi je posjetila u Domu za starije i nemoćne osobe, no elegantno su me odbili – ogorčen je čitatelj.
Majka je u međuvremenu umrla, no račun je još uvijek aktivan. U banci, dodaje on, vjerojatno čekaju okončanje ostavinske rasprave.
– Doznao sam da pogrebno poduzeće, za potrebe organiziranja sprovoda, može povući sredstva s računa za štednju koji je imao pokojnik. To je, primjera radi, bez problema napravljeno u Imex banci, kad nam je umrla teta. U Zagrebačkoj banci ni na to nisu pristali nakon zahtjeva koji im je poslan iz pogrebne tvrtke “Lovrinac” – ističe sugovornik.
Što uopće učiniti kako bismo spriječili štetu koja može nastati preuzimanjem različitih ugovornih obveza od strane dementne osobe, pitali smo Iskru Maras Jelavić, savjetnicu za pravna pitanja u “Splitskom potrošaču”. Zanimalo nas je ponajprije može li se išta napraviti dok se ne ishodi potvrda o oduzimanju poslovne sposobnosti i dobivanju skrbništva nad dementnim članom obitelji s obzirom da ta procedura može potrajati i do dvije godine.
Provjeravajte poštu!
– Nažalost, ništa nije moguće napraviti, ali budući da su davatelji usluga sada dužni slati gotovo sve ugovore na kućnu adresu, savjetujem srodnicima da pomno pregledavaju svu poštu koja dolazi na ime dementnog člana obitelji kako bi mogli na vrijeme reagirati. Ono što je pozitivno u ovoj priči jest da se potencijalno štetni ugovori koje je potpisala osoba s demencijom – za telefonske, bankarske ili bilo kakve druge usluge – mogu pobijati retroaktivno, odnosno tri godine unatrag od dana kad je sud donio odluku o ukidanju poslovne sposobnosti. Takva je, naime, sudska praksa – objašnjava Iskra Maras Jelavić.
Od Zagrebačke banke smo zatražili komentar slučaja koji nam je iznio čitatelj, no očitovanje Zabe do zaključenja ovog teksta nismo dobili.
Od Zagrebačke banke smo zatražili komentar slučaja koji nam je iznio čitatelj, kao i odgovor na pitanje je li doista nemoguće razvrgnuti ugovor (koji glasi na ime dementne osobe) bez potvrde o lišavanju poslovne sposobnosti, no očitovanje Zabe do zaključenja ovog teksta nismo dobili.
Za osobu kojoj je liječnik dijagnosticirao demenciju i preporučio da se pokrene postupak oduzimanja poslovne sposobnosti, smatra se da više nije u stanju svojom voljom odlučivati o najboljoj zaštiti vlastitih interesa. Stoga joj se Zakonom određuje najprije posebni (privremeni), a po pravomoćnosti sudskog rješenja o oduzimanju poslovne sposobnosti, i trajni skrbnik koji će o tome (u najboljem interesu štićenika) odlučivati uz suglasnost nadležnog centra za socijalnu skrb.
Obično se skrbnicima imenuju najbliži članovi obitelji. Od trenutka imenovanja, privremeni skrbnik skrbi o štićeniku te njegovoj pokretnoj i nepokretnoj imovini, uz stalni nadzor nadležnog centra.
Skrbnik treba podnositi redovito izvještaje o stanju štićenika i njegovoj imovini, koju je nužno točno popisati po preuzimanju ove odgovorne dužnosti.