Parkiranje na uređenim javnim površinama i garažama postaje javna usluga poput vodoopskrbe ili distribucije električne energije čime će se potrošačima olakšati podnošenje prigovora i smanjiti brojni sporovi pred upravnim sudom.
Osim toga, trgovci će ubuduće u svakoj najavi sniženja i tijekom sniženja morati uz sniženu, istaknuti i najnižu cijenu tog proizvoda u prethodnih mjesec dana kako bi kupac znao je li kupovina na sniženju pravi potez.
Lažne recenzije
Dio je to novosti koje startaju 28. svibnja kada se počinje primjenjivati novi Zakon o zaštiti potrošača što je izglasan u siječnju. U taj je zakon prenesena direktiva EU 2019/2161 pa će tako tijekom sezonskog sniženja, rasprodaje, akcijske prodaje, prodaje robe s greškom, kao i tijekom ostalih posebnih ponuda po nižim cijenama od onih u redovitoj prodaji, trgovci morati uz sniženu cijenu istaknuti najnižu cijenu proizvoda u roku od 30 dana prije sniženja.
Rezultat usklađivanja s odredbama europske direktive 2019/2161 je reguliranje dvojne kvalitete robe i lažnih recenzija i preporuka. Tako je propisana zabrana stavljanja robe na tržište uz tvrdnju da je identična robi na tržištima drugih država članica iako se u stvarnosti značajno razlikuje po sastavu ili obilježjima. Ta zavaravajuća nepoštena poslovna praksa će se utvrđivati u svakom konkretnom slučaju.
Crna lista nepoštene poslovne prakse produžuje se za lažne potrošačke recenzije ili preporuke jer se potrošači, pri donošenju odluka o kupnji, sve više oslanjaju na recenzije i preporuke. Zato će trgovci morati informirati potrošače o tome postoje li postupci kojima se osigurava da recenzije potječu od potrošača koji su proizvode doista koristili ili kupili, objavljuju li se sve recenzije, i pozitivne i negativne te jesu li recenzije sponzorirane ili je na njih utjecao ugovorni odnos s trgovcem.
Potrošači koji su pretrpjeli štetu zbog nepoštene poslovne prakse imaju pravo na naknadu štete, a kako je nepoštenu praksu često teško dokazati, propisana je odredba o obrnutom teretu dokazivanja pa je teret dokaza na trgovcu.
Povrat od potrošača
Mijenjaju se i odredbe koje uređuju snošenje troškova vještačenja koje se provodi radi utvrđivanja postoji li materijalni nedostatak na robi. Trošak vještačenja sada snosi trgovac ako je materijalni nedostatak nastao u roku od šest mjeseci. Od 28. svibnja će taj rok biti godinu dana, ali trgovac predujmljuje, a ne plaća troškove vještačenja pa će moći od potrošača tražiti povrat plaćenog vještačenja kad trgovac nije odgovoran za nedostatak.
Još jedna novost je da inspektori mogu kupovati s tajnim identitetom i ako se tijekom te kupnje utvrdi postojanje nepravilnosti kod trgovca, trgovac je dužan snositi trošak kupljenog proizvoda i troškove postupka.
Kazne za povredu Zakona o zaštiti potrošača iznose od 10.000 kuna na 200.000 kuna, a predviđena je i mogućnost izricanja kazne u iznosu od minimalno četiri posto godišnjeg prometa za štetu kolektivnim interesima i pravima potrošača, uključujući nezakonitu praksu, a počinio ih je isti trgovac u najmanje trima državama članicama. Ako podaci o financijskim izvješćima nisu dostupni, počinitelj može biti kažnjen novčanom kaznom od milijun do 15 milijuna kuna.