Uspjehu turističke godine 2018. i nakon njezine špice još uvijek najviše pridonose odlični predsezonski rezultati s dvoznamenkastim rastom dolazaka, na čijim se krilima postotak uspješnosti posjeta i noćenja u Hrvatskoj još uvijek drži na oko pet posto više u dolascima i tri posto više u noćenjima u prvih osam mjeseci ove godine.
Ta se slika ni nakon kolovoza, kao najizdašnijeg mjeseca u turističkoj godini u Hrvatskoj, bitno ne mijenja jer u njemu, očekivano, nisu premašeni prošlogodišnji odlični rezultati potražnje i popunjenosti. Službena statistika za koji će dan pokazati kako je taj udarni poslovni mjesec u turizmu na razini prošlogodišnjeg u noćenjima turista, dok je dolazaka bilo tek minimalno (dva posto) više nego lani.
Tako se po eVisitoru, koji evidentira sve prijavljene dolaske i noćenja naših gostiju, vidi kako smo u kolovozu do sada ugostili oko 4,3 milijuna turista koji su imali oko 30 milijuna noćenja, pri čemu su najzadovoljniji u tome mjesecu bili obiteljski iznajmljivači, kojima je promet rastao za sedam posto, dok su hoteli i kampovi ponovili lanjske rezultate.
Najteži mjeseci
Baš kao što su profesionalci i najavljivali, veliki dvoznamenkasti rast turističkog prometa u špici sezone, kakav je bio lanjske godine, nije se ni očekivao zbog niza okolnosti, a hotelijeri tvrde kako im je, unatoč nekim praznim sobama u vršnom dijelu sezone, zarada ipak bolja od lanjske za visokih 10 do 15 posto zbog viših cijena usluga.
Na turističkom Jadranu Dalmacija je bolje prošla u kolovozu od Istre i Kvarnera, pa je tako Splitsko-dalmatinska županija s četiri posto više turista i noćenja u kolovozu na čvrstom drugom mjestu po turističkom prometu u zemlji, odmah nakon Istre. Najveći rast imala je u kolovozu Zadarska županija, sa šest posto više noćenja nego lanjskog kolovoza. Tako sada i brojke potvrđuju lagane potrese koji su se događali u hotelima tijekom srpnja i kolovoza, koji su ove godine bili najteži mjeseci za profesionalce.
– Bilo je straha za popunjenost za neke dijelove srpnja i kolovoza ove godine, a to se vidjelo već početkom ljeta i tko je na vrijeme reagirao, uspio je to riješiti. Na Korčuli nas čekaju fantastični rujan i listopad u hotelima, za koje već sada znamo po stanju prodaje da će nadmašiti odlične lanjske rezultate. Kolovoz je bio jednak lanjskome i tako smo ga i planirali, a ukupno imamo oko šest posto noćenja više nego lani. No, bitno je da nam je financijski rezultat za 15 posto bolji od lanjskoga i da su partneri za 2019. godinu spremno prihvatili naše uvjete i bez problema potpisali ugovore za iduću godinu. Već sada vidimo da je pojačan interes za predsezonu od travnja do kraja lipnja, pa opet za rujan i listopad 2019. – kaže nam Mihajlo Grgić, direktor marketinga i prodaje HTP-a Korčula.
Žuto lišće
A da bi rujan trebao biti najbolji turistički mjesec ove godine, čulo se od inozemnih partnera još tijekom zime, kad je većina hotela već imala popunjene rezervacije i prodane sobe za taj mjesec. Rujan je tako još zimus najavio da će bablje ljeto u turističkom prometu na Jadranu biti fantastično za hotelijere, pa su oni veći dio organiziranih kongresa, tura i skupova koji su se prijašnjih godina odvijali u rujnu ove godine prebacili na listopad. Tako će u rujnu ostvariti više cijene s individualnim gostima, a listopad će popuniti skupovi i grupe i produžiti poslovnu godinu.
I privatni iznajmljivači koji planiraju raditi u rujnu imaju razloga za optimizam. Očekuje se, naime, da će Hrvatsku samo u rujnu posjetiti još oko dva milijuna gostiju, gotovo isključivo stranih, koji se prosječno u tome mjesecu zadržavaju pet dana. Ponovi li se lanjski spektakularni rujan (plus 15 posto turista), obiteljski iznajmljivači mogli bi trljati ruke zbog uspjeha pri kraju poslovne godine jer su lani u rujnu ugostili oko 700 tisuća turista i ostvarili četiri milijuna noćenja u domaćinstvima, a sadašnje najave govore u prilog tome.
Kod nas apartmani, kod ostalih - hoteli
Hrvatska, prema posljednjim Eurostatovim podacima, ima daleko najlošiju strukturu smještajnih kapaciteta u turizmu.
Tako Eurostat objavljuje kako se u Hrvatskoj u hotelskom smještaju ostvari samo 28 posto noćenja stranih turista, dok se u drugim usporedivim mediteranskim zemljama taj prosjek kreće iznad dvije trećine.
U Španjolskoj hoteli ostvare više od 70 posto svih noćenja, u Grčkoj više od 80 posto, na Malti i Cipru gotovo 100 posto, u Italiji hoteli čine 66 posto turističkih noćenja, u Austriji 76 posto, u Francuskoj 50 posto. Isto tako, udio obiteljskog smještaja u tim zemljama neusporedivo je manji i u Španjolskoj čini 19 posto svih noćenja, a u Grčkoj 20 posto, koliko i u Francuskoj.
Daleko zaostajemo...
Hrvatska ima oko 180 tisuća postelja u hotelima i hotelskim naseljima, u odnosu na ukupno 1,6 milijuna kreveta u svim turističkim kapacitetima u zemlji.
Francuska ima 5,1 milijun hotelskih postelja, Italija u hotele smješta 4,9 milijuna gostiju, Španjolska ima 3,5 milijuna kreveta u hotelima... Te brojke proporcionalne su i značajnoj zaradi od turizma, ali i prosječnoj popunjenosti hotelskih soba na razini godine, koja je između 60 i 80 posto.