Hrvatski pomorac kojemu ime u Italiji nije objavljeno, zapovjednik tankera "Cordula Jacob", pod istragom je tužilaštva u Rimu zbog nepružanja pomoći brodolomcima s otegotnom okolnošću njihove smrti.
Utopilo ih se oko 117, među njima deset žena, od kojih jedna trudnica, te dvoje djece, od koje jedno dojenče.
Istraga je prvo pokrenuta protiv talijanske Obalne straže, ali je nakon pribavljanja dokumenata i snimki radijskih poruka preusmjerena na hrvatskog pomorca.
Riječ je o brodolomu koji se dogodio 18. siječnja u Sredozemnom moru, nedaleko od libijskih obala, oko 42 milje sjeverno od Gasra Garabullija. Preživjela trojica – jedan iz Gambije i dvojica iz Gane – tvrde da ih je na gumenjaku bilo 120, da su ih šverceri ukrcali bez prsluka za spašavanje, da je gumenjak na pučini gotovo izdušio, da su brodolomci jedan po jedan padali u hladno more i ubrzo tonuli.
Brodolom se zbio u dijelu međunarodnih voda koje pripadaju zoni spašavanja i izbavljanja ("Save And Rescue", SAR) za koju je zadužena Libija.
Libijska obalna straža uputila je u 11.30 patrolni brod iz odsjeka Al-Homs. Tada se govorilo da je "otprilike pedeset brodolomnika". Po svoj prilici, dotad ih se već sedamdesetak utopilo. Taj je brod nakon sat vremena plovidbe pretrpio havariju i morao se vratiti u bazu.
Još sat kasnije, u 13.30, posada patrolnog aviona P72 talijanskoga Vojnog zrakoplovstva javlja da je na 50 milja sjeveroistočno od Tripolija opazio gumenjak u poteškoćama, s otprilike dvadesetak osoba. Iz aviona su im bačene dvije splavi za spašavanje.
Otprilike u isto doba alarmiran je talijanski razarač "Caio Duilio", na oko 110 milja od točke na kojoj je bio gumenjak. S njega je smjesta uzletio helikopter Sh90, koji je na naznačenoj točki našao još samo tri osobe: dvije na splavi i jednu u moru. Potonuo je i gumenjak.
S talijanskoga vojnog aviona alarmiran je i najbliži trgovački brod. To je bio baš "Cordula Jacob", udaljen u tom trenu, kažu talijanske vojne vlasti, 36,5 milja od gumenjaka, na oko dva sata plovidbe, pa je, po istim procjenama, mogao stići do brodolomaca prije helikoptera te eventualno spasiti više nesretnika.
"Cordula Jacob" je tanker od 75.618 tona, u vlasništvu njemačke tvrtke Ernst Jacob & Co. KG iz Flensburga na Baltičkome moru. Izgrađen je 2012. Dug je 220 metara, više nego dva nogometna igrališta. Plovi pod liberijskom zastavom. Trenutno se udaljuje od obale Šri Lanke prema Kini.
Zapovjednik jedini zna zašto je (ako je) čekao, kako ga sumnjiči talijansko tužilaštvo, te što su mu poručile i od njega zahtijevale bilo libijske, bilo talijanske pomorske vlasti.
Otkako je Libija uspostavila kakvu-takvu kontrolu nad svojom zonom SAR, trgovački brodovi oklijevaju priskočiti u pomoć jer mogu izgubiti daleko više vremena negoli je nužno za prihvat i prebacivanje brodolomaca, a brodovlasnici vrijeme ne mjere kronometrom nego novcem.
Navodno su talijanske pomorske vlasti navele zapovjednika tankera "Cordula Jacob" da promijeni kurs i krene prema brodolomcima tek pošto su mu zaprijetile da više nikada neće smjeti uploviti ni u jednu talijansku ni libijsku luku ako ne posluša. Tako barem tvrdi talijanski premijer Giuseppe Conte, kako prenosi rimska La Repubblica.