Brojka od 152.590 osoba u evidenciji Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (podaci od 10. travnja) pokazuje da pandemija koronavirusa uzima sve veći danak i na tržištu rada.
Jer, 16. ožujka u evidenciji Zavoda bilo je 134.717 osoba, što znači da je u razdoblju od tog datuma do kraja dana 10. travnja, broj nezaposlenih povećan za 17.873 osoba ili 13,3 posto.
Otkad je COVID-19 sredinom ožujka jače zahvatio i Hrvatsku, evidentirano je novih 25.361 nezaposlenih, od kojih je njih 23.512 došlo izravno iz radnog odnosa. Iz evidencije je izašlo 7839 osoba, od toga je 5437 zaposleno.
Kako su nam kazali u Zavodu, najveći broj ulazaka u evidenciju iz radnog odnosa u navedenom razdoblju bio je u uredima Zagreb (4848), Split (3282), Rijeka (2052), Osijek (1863), a najmanji u Vukovaru (267).
U navedenom razdoblju najviše je novoprijavljenih iz djelatnosti smještaja, usluživanja hrane i pića (6764), trgovine (3489), prerađivačke industrije (3248) te ostalih uslužnih djelatnosti (1792).
Miro Smrekar, direktor tvrtke "Adecco Adriatic", kaže da je trenutno 40 posto njihovih klijenata privremeno obustavilo aktivnosti zapošljavanja novih zaposlenika.
Luksuz na čekanju
- Doduše, i dalje vidimo veliku potrebu za zapošljavanjem u nekim sektorima, budući da poslovanje kod nekih klijenata ne samo da nije stalo, već intenzivno teče dalje – kaže direktor ove tvrtke koja trenutno u Hrvatskoj posluje s nekoliko stotina klijenata, a i sama je prebacila poslovanje na dostupne virtualne kanale. "Adecco" pruža usluge zapošljavanja i rješenja vezanih za ljudske potencijale za sve organizacije, od onih koje tek startaju do velikih sustava iz svih industrija s "Adriatic" tržišta.
Zastoj poslovanja najviše se osjeća u avio i autoindustriji, djelatnostima vezanim uz luksuz, te u turizmu, odnosno HoReCa kanalima. Sektori koji su nastavili s radom su: internetska kupnja, proizvodnja i distribucija higijenskih proizvoda, proizvodnja i distribucija lijekova, zdravstvo, čišćenje, catering, ICT, edukacijske usluge (online/virtualno), administracija.
Sve pozicije vezane uz te industrije i dalje su u potražnji, a tvrtke, kako kazuje Smrekar, ili reorganiziraju postojeće djelatnike koji su radili na terenu i angažiraju ih na pozicijama koje su trenutno pod opterećenjem ili zapošljavaju nove djelatnike.
- Tri su ključna područja koja kompanije trebaju razmatrati u ovim trenucima COVID-19 krize. Jedno je rad na udaljenost koji će ostati, stoga investirajte u digitalnu infrastrukturu i razvoje vještina digitalnog komuniciranja. Potreban je i novi način vođenja jer dok rad na udaljenost postaje nova normalnost, organizacije trebaju vođe koji znaju voditi udaljene članove tima, a imamo i nova društvena pravila s obzirom kako je hitno potrebno osigurati najugroženije radnike od društvenih kontakata.
Osim zaštite, potrebno je implementirati planove za drukčiju organizaciju rada, uzevši u obzir sve upute društvene distance, higijene i sl. Ono što vidimo je da će se nakon prolaska krize sve polako vraćati u normalu, uz veliki oprez. Potrebe će postojati i dalje. Poslovanja će se pokrenuti u turizmu i ugostiteljstvu. Ljudi će nastojati vratiti svoju rutinu – kazuje Smrekar, ističući kako poslodavci i vlade trebaju uvesti socijalne mjere da zaštite ekonomiju i pojedince koji su najugroženiji.
U Grupi Selectio, specijaliziranoj za savjetovanje u ljudskim resursima i potragu za kadrovima, kažu nam da je trenutno kod većine njihovih klijenata fokus na prilagodbi poslovanja novonastalim uvjetima te se i potrebe za traženim profilima zaposlenika mijenjaju.
Nova stvarnost
- Teško je predvidjeti koliko će trajati ova kriza, a za koje vrijeme je dio poslodavaca svoja zapošljavanja privremeno zaustavio. Nastavilo se popunjavanje ključnih pozicija, onih neophodnih za nastavak poslovanja, posebice u industrijama koje su trenutno manje pogođene ovom krizom – primjerice industrija široke potrošnje, telekomunikacije, IT, itd.
Ono što nas, naravno, veseli je da radimo s klijentima koji su nastavili zapošljavati prema postojećim ili izmijenjenim planovima, ali optimističnije gledaju na ovu situaciju jer znaju da će i ova kriza proći, a tada žele biti spremni s kvalitetnim zaposlenicima; što onima koje tek zapošljavaju, kao i vlastitima koje u međuvremenu žele razvijati - kaže Aleksandar Zemunić, direktor tvrtke "Selectio".
Dodaje da se slično događalo tijekom ekonomske krize krajem 2008./2009. godine, kada se osjetio pad broja projekata, no vrlo brzo su ih klijenti počeli kontaktirati vezano uz nove tipove pozicija, neke i novonastale u toj krizi.
- Tražili su se uglavnom profili koji bi mogli optimizirati poslovanje, ali i iznaći nova rješenja u razvoju poslovanja. Ova kriza utječe na sve naše klijente, a kako vrijeme odmiče klijenti se prilagođavaju na novu stvarnost - prelaze na korištenje naših online usluga. Dio klijenata je već u samom početku pozitivniji i trenutnu situaciju vidi kao priliku da naprave korak naprijed. Povijest i dosadašnje krize su pokazale da je, više nego ikada, potrebno ulagati u dobar leadership i razvoj zaposlenika - ističe Zemunić.