U hrvatski obrazovni sustav od jeseni i nove 2018./2019. školske godine eksperimentalno ulazi dualni model obrazovanja, a u eksperimentalnoj provedbi najprije će se naći trogodišnji program školovanja za prodavača.
Sinergija obrazovanja i gospodarstva tako bi napokon trebala dati radnu snagu koja će odmah nakon završetka školovanja biti spremna uključiti se na tržište rada. Dualni model obrazovanja uvodi nekoliko novosti, prije svega više stručne prakse (učenja temeljena na radu) u radnom okruženju, kod poslodavaca, nego dosad.
Iako je predviđeno da učenici u prvom razredu, a u eksperimentalnom programu za prodavača navodi se da bi to bilo do navršene 15. godine života (ili otprilike do kraja ožujka iduće godine) više strukovnog, praktičnog dijela odrađuju u školskim prodavaonicama, već iza toga, a osobito u drugom i trećem razredu, najveći dio stručne prakse ili praksu u cjelini mogli bi raditi u gospodarskom objektu.
Dualno obrazovanje
Plan je također da u prvom razredu za dio učenja temeljena na radu koji se provodi kod poslodavaca učenik, odnosno njegov roditelj ili skrbnik, škola te gospodarski subjekt sklapaju ugovor o dualnom obrazovanju. Svaki takav rad kod poslodavca učeniku će donositi ugovorenu mjesečnu naknadu koju će isplaćivati gospodarski subjekt. Već u drugom i trećem razredu za praksu kod poslodavca, kako se sada planira, sklapat će se ugovor o radu na određeno vrijeme, što učenicima, osim mjesečne naknade, donosi i druga prava iz radnog odnosa – prije svega radni staž, a tko zna, možda bi ih mogle obradovati i različite naknade, poput regresa, božićnica i sl. Prijevoz učenika u svim razredima financirat će država.
– Postupno ćemo učenike prevoditi u radnike. Želimo da obuku radna odijela, da vide na licu mjesta kako izgleda radno okruženje. Ovime dajemo priliku gospodarstvenicima da se uključe u proces obrazovanja. Dualni model ovisi isključivo o gospodarskim subjektima koji će moći primiti tu djecu. Idemo korak po korak, nećemo ništa raditi stihijski da se sustav ne uruši, ali želimo da gospodarstvo već za dvije, tri godine dobije kvalificiranu radnu snagu – kaže Vlado Prskalo, pomoćnik ministrice znanosti i obrazovanja za strukovno obrazovanje.
Ministarstvo je, naime, ovih dana objavilo prijedlog hrvatskog modela dualnog obrazovanja kojem je cilj da ubuduće i više zanimanja trogodišnjih i četverogodišnjih škola razvije taj program koji kombinira učenje u školi za strukovno obrazovanje, koja može biti i regionalni centar kompetentnosti, te u gospodarskom subjektu, odnosno na radnome mjestu i u radnom okruženju.
Za iduću 2018./2019. školsku godinu spreman je zasad novi eksperimentalni program za prodavača, a sve zainteresirane škole koje pronađu tvrtke kod kojih će se izvoditi učenje temeljeno na radu na radnome mjestu te financijska sredstva, mogu najkasnije do 11. lipnja podnijeti zahtjev Ministarstvu znanosti i obrazovanja za izvođenje toga programa od jeseni.
Plan je da se taj eksperimentalni program u prvoj godini izvodi u najmanje desetak škola, ravnomjerno raspoređenih po cijeloj Hrvatskoj, a godinu iza toga, tj. u 2019./2020. školskoj godini u još najmanje dvadesetak škola i u što više gospodarskih subjekata.
Suradnja s komorama
Kako doznajemo, u planu je idućih godina uvođenje dualnog obrazovanja za još desetak trogodišnjih i četverogodišnjih zanimanja, ponajprije ona iz područja turizma, građevinarstva, strojarstva (poput CNC operatera) i slično. Dodajmo da je Ministarstvo na izradi eksperimentalnog programa "Dualno obrazovanje" surađivalo s ministarstvima gospodarstva i rada, agencijama u sustavu, HGK-om, HOK-om, HUP-om, ali i Njemačko-hrvatskom industrijskom i trgovinskom komorom te veleposlanstvima Austrije i Švicarske.
Hrvatski model dualnog obrazovanja ipak nije u cijelosti isti kao onaj u Austriji i Njemačkoj, vodi računa i o hrvatskoj obrazovnoj tradiciji.
Đački tjedan
Tri dana kod poslodavca, dva u školi
Kako bi trebalo izgledati eksperimentalno školovanje budućih prodavača iz trogodišnjih škola? Prema kurikulumu, već u prvom razredu predviđeno je 24,14 posto općeobrazovnog dijela nastave, a općeobrazovni predmeti bit će hrvatski i strani jezik, povijest, etika/vjeronauk te tjelesna i zdravstvena kultura. Strukovni udio već u prvom razredu iznosit će 75,86 posto, a drugom i trećem razredu čak 81,33 posto. Iako će škole imati slobodu organizacije nastave, preporuka je da u kasnijim razredima radni tjedan izgleda tako da omjer bude tri dana boravka kod poslodavca, a dva u školi. To će, pak, u izvedbenom dijelu dovesti do toga da će se stručna praksa moći odrađivati "u komadu", tj. tijekom školske godine učenici će moći biti na praksi i po tri mjeseca.
Eksperimentalni program
Raskid ugovora zbog lošeg rada
Za eksperimentalni program prodavača poslodavac će neposredno prije početka praćenja trgovačke prakse provesti selekcijski postupak s učenicima te pratiti njihovo napredovanje tijekom prve godine učenja. S učenicima će se moći sklopiti privremeni ugovor o radu u obliku probnog roka. Naime, učenik koji ne zadovolji probni rok ili kasnije tijekom drugog i trećeg razreda raskine ugovor o radu zbog neopravdana izostanka ili skrivljena ponašanja neće moći nastaviti obrazovanje u strukovnom kurikulumu prodavač. Mentori kod poslodavaca morat će, uz ostalo, kontinuirano pratiti, a najmanje jednom mjesečno vrednovati učenikova postignuća, te o tome obavještavati nastavnika zaduženog za trgovačku praksu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....