StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetudar na superodlikaše

Vraćaju se prijamni ispiti za upis u srednju školu! Donosimo popis novih kriterija, ukida se dio dosadašnjih prava na dodatne bodove

Piše Marijana Cvrtila/SD
14. veljače 2022. - 13:13

Upisi u prvi razred srednjih škola od ove će godine biti drukčiji, a najvažnija je novost da će veći broj bodova nego dosad nositi prijamni ispiti koje samostalno provode srednje škole.

Druga je novina da se ukida dodatni bod za učenike sa zdravstvenim teškoćama i one koji žive u otežanim uvjetima obrazovanja. Ipak, oni neće u konačnici potpuno izgubiti tu povlasticu, nego se ukinuti bod 'pretvara' u prednost pri upisu u slučaju kada dva ili više kandidata imaju izjednačen broj bodova iz elemenata koji se boduju za upis.

Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO) uputilo je, naime, u ponedjeljak u e-savjetovanje prijedlog izmjena postojećeg Pravilnika o elementima i kriterijima za izbor kandidata za upis u prvi razred srednje škole, a javna rasprava provodit će se sve do 16. ožujka. Izmjenama pravilnika na mala se vrata vraćaju prijamni ispiti u srednje škole, odnosno prilikom odabira kanidata za upis daje se veća važnost provjerama posebnih znanja i sposobnosti koje su dosad provodile rijetke škole. Podaci MZO-a pokazuju da je dosad mogućnost provedbe prijamnog ispita kao dodatnog elementa selekcije učenika za upis u prvi razred koristilo najviše šest srednjih škola (gimnazija) i to pretežito iz Zagreba.

S obzirom da ocjene iz osnovne škole i opći uspjeh od petog do osmog razreda i dalje ostaju jednim od glavnih elemenata za upis te će i dalje nositi najviše bodova, u MZO-u računaju da će se ubuduće više škola u koje se prijavljuje veći broj učenika s identičnim uspjehom, mahom superodlikaša, zbog bolje selekcije odlučiti na uvođenje prijemnog. To bi im sada trebalo biti olakšano jer se ukida glavni uvjet na temelju kojega se srednjim školama odobravala provedba prijemnog.

- Školama je i dosad bilo omogućeno provoditi prijamne ispite, ali im je otegotnu okolnost predstavljalo to što su morale dokazati da su u prethodnoj školskoj godini upisale kandidate s ukupnim brojem bodova u rasponu od 4 posto maksimalnog broja mogućih bodova te su zahtjeve za uvođenje prijemnog ispita trebale podnijeti puno ranije, odnosno najkasnije do kraja prvog polugodišta – objašnjavaju iz MZO-a.

Sada se to mijenja na način da se ukida postotni uvjet, odnosno sve srednje škole koje to žele moći će od ove godine provoditi prijamni ispit iz hrvatskog jezika, matematike, prvog stranog jezika, nastavnih predmeta važnih za nastavak obrazovanja te jednog predmeta koji samostalno određuje srednja škola i to od obveznih predmeta koji se uče u osnovnoj školi. Rok za suglasnost MZO-a na provedbu prijamnog ispita pomiče se na 31. ožujka tekuće godine. I ono što je za učenike važno - broj bodova iz prijamnog ispita povisuje se sa sadašnjih 5 na 10 bodova.

Ministarstvo je razradilo i rješenja za slučajeve kada veći broj učenika ima isti broj bodova, a naglasak je da se prednost pri upisu daje učeniku koji je na prijamnom ostvario veći broj bodova. Također, ako se više učenika nalazi na crti, to jest na zadnjem mjestu koje jamči upis (čime se premašuje upisna kvota), onda u slučaju da imaju isti broj bodova iz ocjena, a polagali su prijamni ispit, prednost pri upisu ima onaj učenik koji je bio bolji na prijamnom ispitu.

Ako imaju isti broj bodova i iz ocjena i iz prijamnog, onda prednost pri upisu ostvaruje učenik koji ima pravo na poseban element vrednovanja, odnosno ima neku zdravstvene poteškoću ili živi u otežanim uvjetima obrazovanja (s teško oboljelim roditelj/ima, roditeljem koji je dugotrajno nezaposlen, samohranim roditeljem, ili je netko od roditelja preminuo). Ako pak i tada prema svim ovim elementima svi učenici na zadnjem upisnom mjestu imaju isti broj bodova, upisuju se svi učenici.

Što se tiče dodatnih bodova u ovim slučajevima, kao što smo prethodno naveli, pravo na jedan dodatni bod ostaje samo djeci bez roditelja ili odgovarajuće roditeljske skrbi prema zakonu koji uređuje socijalna skrb (djeca iz domova za nezbrinutu djecu ili iz udomiteljskih obitelji), dok svima prethodno navedenima umjesto jednog boda ostaje pravo prednosti upisa. Pravo na dva dodatna boda ostaje i djeci Romima.

Također, treba reći da će pravo na dodatne bodove i dalje imati djeca koja su postigla izvrsne rezultate na državnim i međunarodnim natjecanjima iz znanja i sporta. Tako svi koji su na natjecanjima iz znanja na državnim i međunarodnim natjecanjima u nekome od 5. do 8. razreda osnovne škole kao pojedinci ostvarili prvo, drugo i treće mjesto i dalje ostaje pravo na izravan upis, dok oni koji su bili prvi kao članovi skupine mogu računati na četiri dodatna boda, drugi kao članovi skupine na tri dodatna boda, treći u tom slučaju imaju pravo na dva dodatna boda, dok samo sudjelovanje na državnim i međunarodnim natjecanjima iz znanja nosi jedan dodatni bod.

Sportaši, to jest učenici koji su od 5. do 8. razreda osnovne škole na natjecanjima školskih sportskih društava kao članovi ekipe osvojili prvo mjesto mogu računati na tri dodatna boda, drugo mjesto na dva, a treće mjesto na jedan dodatno bod.

Što se tiče promjena pravilnika, uvodi se i novost da će škole koje postavljaju minimalni bodovni prag za upis taj prag utvrđivati samo za ocjene iz osnovne škole.

- Utvrđeni minimalni bodovni prag odnosi se isključivo na zajednički element vrednovanja, to jest ocjene iz osnovne škole. Time se postiže ravnopravnost među svim učenicima koji sada moraju imati minimalni broj bodova iz ocjena, a ne zbroj bodova na temelju svih elemenata koji se boduju, kao što je bilo dosad – objašnjavaju iz MZO-a. Drugim riječima, kandidati koji se žele upisati u željeni srednjoškolski program neće moći biti ni rangirani ako im ocjene osnovne škole nisu udovoljile minimalnom bodovnom pragu za upis.

Novost je i da se tablica s popisom dodatnih predmeta posebno važnih za upis, koji se također boduju, zamjenjuje novim popisom gdje su programi obrazovanja grupirani u sektore i podsektore te su predmeti koji se boduju ujednačeni na razini sektora ili podsektora. Popis se može pronaći na kraju prijedloga izmjena pravilnika.

Za djecu koja upisuju strukovne programe za koje je potrebna liječnička svjedodžba medicine rada novost je da će tu svjedodžbu školama morati dostaviti do 30. rujna tekuće godine, a ne kao dosad do kraja prvog polugodišta.

- Rok se pomiče kako bi učenici koji nisu ishodili svjedodžbu medicine rada za određeni strukovni program mogli promijeniti upisani program i prije kraja prvog polugodišta – objašnjavaju iz MZO-a.

ŠTO NOSI BODOVE:

- zajednički element (ocjene iz osnovne škole);
- dodatni element (provjere znanja i sposobnosti te natjecanja);
- pripadnost romskoj nacionalnoj manjini (2 boda)
- ako je dijete bez roditelja ili odgovarajuće roditeljske skrbi prema zakonu koji uređuje socijalnu skrb (1 bod).
- poseban element (zdravstvene teškoće ili otežani uvjeti obrazovanja): ostvaruje se prednost pri upisu u slučaju ako su dva ili više kandidata na zadnjem mjestu ljestvice poretka (na 'crti') i imaju isti broj bodova iz elemenata koji se boduju;
- ako više učenika na zadnjem mjestu (na 'crti') ima isti broj bodova i ostvaruje pravo na poseban element vrednovanja, upisuju se svi učenici.

Međunarodni programi

Novosti se spremaju i za upise u međunarodne (IB) programe srednjoškolskog obrazovanja, a za tu djecu više neće vrijediti kriteriji iz pravilnika kao i za ostale učenike koji upisuju redovite hrvatske programe obrazovanja (riječ je pretežito o djeci zaposlenika stranih veleposlanstava, stranih tvrtki i sl.). Tako učenici koji su u najmanje prethodna tri razreda polazili međunarodni program, ubuduće nastavljaju svoje obrazovanje u istom međunarodnom programu, odnosno smatra se da ti učenici ne upisuju nego samo nastavljaju svoje školovanje, iako kreću na novu razinu obrazovanja.

-Time se osigurava pravo učenika, posebice stranaca i djece diplomata koji često putuju i mijenjaju obrazovne sustave da zadrže kontinuitet obrazovanja i da ih se ne primorava da nakon godina školovanja u međunarodnim programima upisuju hrvatske programe i svladavaju mnoge razlike između različitih obrazovnih sustava – tumačenje je MZO-a.

21. prosinac 2024 11:38