Svaki dan u ordinacije liječnika obiteljske medicine uđu deseci tisuća ljudi, a recepti im se "ispišu" elektroničkim putem. Međutim, ako padne CEZIH (Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske), onda uvijek nastane veliko nezadovoljstvo pacijenata jer ljudi ne mogu doći do lijekova. Pritisak je najveći na ljekarnike jer ih pacijenti doslovce mole da im daju lijek, vrijeđaju ih, traže propisanu terapiju, ali je sustav pao i farmaceuti im lijek jednostavno ne smiju izdati.
Ako bi dali lijek koji se daje samo na liječnički recept, a nemaju pisani ili elektronički trag, onda mogu snositi ozbiljne sankcije.
- Kada je riječ o poteškoćama i kraćem prekidu funkcionalnosti CEZIH sustava, u 2017. godini bilo je osam slučajeva, u 2018. godini sedam slučajeva, a u 2019. godini do 31. kolovoza bilo je 11 slučajeva - navode nam u Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje.
Dakle, sustav je od 2017. do danas "pao" ukupno 26 puta. Od toga najviše u ovoj godini, pa je dojam građana, liječnika i ljekarnika da sustav češće pada ove godine - točan.
Ljekarnici se nekad i smiluju pa na svoju ruku daju lijek jer u kompjutorima vide trag da je osoba već prije koristila istu terapiju pa im je produže i izdaju tzv. "posudbu". Tada od pacijenta traže izvjesnu količinu novca, koji im vrate kad pacijenti donesu recept ili im se elektroničkim putem ispiše medikament kad CEZIH opet proradi.
Ana Soldo je predsjednica komore ljekarnika Hrvatske i kaže da su farmaceuti prvi na udaru kad CEZIH padne.
- Ljekarne doista imaju velikih problema svaki put kad CEZIH ne radi; pacijenti verbalno i fizički napadaju ljekarnike, jer ljudi ne mogu doći do lijeka i na kolegama iskale svoj bijes i nezadovoljstvo.
Čim padne sustav, znamo da će to biti jako težak dan. Ljudi viču, kolege primaju grozne uvrede, sve češće imamo i fizičke napade. Ljekarnici u slučaju da sustav CEZIH-a ne radi ne mogu izdati pacijentu lijek niti vidjeti koji od lijekova je pacijentima propisan. Sustav pada gotovo uvijek petkom. Prekid rada CEZIH-a nerijetko traje i cijeli vikend, tako da pacijenti ne mogu doći svoje terapije do ponedjeljka, kad im liječnik može ispisati papirnati recept.
Sustav elektroničkih recepata donio je velike prednosti pacijentima koji telefonom mogu naručiti svoju terapiju od liječnika obiteljske medicine. Često pacijenti imaju odabranog liječnika izvan mjesta rada i stanovanja pa u slučaju da sustav ne radi pacijenti moraju izdvojiti cijeli dan da bi došli do terapije - kaže Soldo, navodeći da pacijente razumiju, ali nažalost nisu im u mogućnosti pomoći.
- Sustav CEZIH-a je star 10-ak godina i njegovo održavanje i unapređenje je iznimno sporo i skupo. HZZO ima mali tim informatičara koji ne može zadovoljiti sve potrebe sustava te stoga ima ugovorenu vanjsku tvrtku za održavanje, koja je sustav i izgradila. HLJK je održala niz sastanaka s HZZO-om na tu temu no nismo uspjeli bitno promijeniti situaciju. I liječnici i ljekarnici bi lakše radili u vremenu kad sustav ne radi kad bi imali informaciju na vrijeme, jer bi pacijente mogli na vrijeme obavijestiti i svi bi se prilagodili situaciji. Mislim da je važno da HZZO koristi javne medije za obavještavanje pacijenata o problemima na CEZIH-u kako bi izbjegli nezadovoljstvo pacijenata i zaštitili zdravstvene radnike od nepotrebnih napada na radnom mjestu - zaključuje Soldo.
Međutim, u HZZO-u ne vide razloga za zabrinutost, te su nas uputili na tvrtku "Ericsson Nikola Tesla", koja održava taj sustav.
Poslali smo im nekoliko pitanja, a ovo su odgovori te tvrtke:
Zbog čega dolazi do pada sustava?
- Raspoloživost sustava ovisi o mnogim čimbenicima (aplikativno rješenje, softver srednjeg sloja, softver baza podataka, hardver, mrežne komponente, korisničko opterećenje sustava itd.), a kompanija "Ericsson Nikola Tesla" je odgovorna za održavanje većeg, prvenstveno aplikativnog dijela, CEZIH-a. Održavanje hardverskog dijela, mreže, sustava za pohranu podataka te održavanje licenci srednjeg sloja i baza podataka nije u odgovornosti naše kompanije. Prema svima analizama koje smo proveli u "Ericssonu Nikoli Tesli", uzrok pada sustava nije u aplikativnom dijelu CEZIH-a, koji je u domeni odgovornosti naše kompanije.
Je li se nešto neuobičajeno događa sa sustavom jer se u posljednje vrijeme bilježi već u nekoliko navrata njegov pad?
- Usluga nadzora sustava nije dio ugovora o održavanju koji ima "Ericsson Nikola Tesla". Međutim, u analizi koju radimo nakon svakog neplaniranog prekida rada CEZIH-a, nikada nismo utvrdili neuobičajeno ponašanje korisnika ili povećanje određene vrste prometa.
Hoće li se padovi sustava događati i u budućnosti?
- Premda nastojimo imati sto posto vremena raspoloživ sustav, u njemu se, kao i u svim složenim sustavima, povremeno događa neplanirana nedostupnost. CEZIH je, u najvećem broju slučajeva, nakon svake takve nedostupnosti bio oporavljen u roku od najviše dva sata. Ističemo da je raspoloživost CEZIH-a u ovoj godini 99,7 posto, što znači da "Ericsson Nikola Tesla" svoju uslugu održavanja isporučuje sukladno svim ugovornim obvezama, i to čini već dugi niz godina.
Ako sustav padne, a pacijenti ne mogu do lijekova, koja je procedura? Mogu li liječnici izdati na stari način recept?
-U slučajevima nedostupnosti hitno se obavještavaju sve zainteresirane strane, nakon čega se primjenjuju propisane procedure rada za izvanredne situacije propisane od Ministarstva zdravstva, što u slučaju recepta znači da liječnici pacijentima mogu izdati recept na papirnatim tiskanicama.
U Hrvatskom zavodu za zdravstvo još nam kažu:
- Rad ovako važnog i velikog sustava kontinuirano se nadzire i pravovremeno reagira na sve poteškoće u radu. Prilikom svakog prekida ili otežanog rada sustava, HZZO promptno obavještava osiguranike i ugovorne partnere na web stranici cezih.hr.
U slučaju nemogućnosti uspostave komunikacijske veze prema centralnom sustavu ili problema na strani centralnog sustava, liječnik može isprintati recepte i uputnice na postojeće tiskanice. Također može isprintati na papir i povijest bolesti (uključujući serijske brojeve tiskanica recepta). Ako pacijent u ljekarni podiže lijek s tiskanicom papirnatog recepta, realizacija se odvija u potpunosti po starom postupku. Padom CEZIH sustava zdravstvena usluga osiguranicima HZZO-a niti u jednom trenutku ne može doći u pitanje - navode u HZZO-u.
Zanimalo nas je i koliko državu košta održavanje tog informacijskog sustava, pa su nas iz HZZO-a uputili na Ministarstvo zdravstva, koje je vlasnik sustava CEZIH i potpisnik ugovora s tvrtkom "Ericsson Nikola Tesla".
- Ugovorom za usluge podrške održavanja i nadogradnje programske osnovice središnjeg dijela integriranog informacijskog sustava CEZIH u razdoblju od dvije godine od sklapanja ugovora, ugovoreno je održavanje do 20. prosinca 2019. Vrijednost ugovora je 45.261.869,00 kuna (bez PDV-a). odnosno 56.577.336,25 kuna (s PDV-om) - navode nam u Ministarstvu.
U tvrtki "Ericsson Nikola Tesla" nam još pojašnjavaju:
- CEZIH (Centralni zdravstveni informacijski sustav RH) je složen sustav. Premda je najpoznatija usluga CEZIH-a eRecept, on pruža i mnoštvo drugih, široko korištenih usluga i aplikacija u zdravstvenom sustavu, poput elektroničke uputnice i nalaza, uputnice u laboratorij primarne zdravstvene zaštite, izvještaja poslije pregleda u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, prijave zarazne bolesti, elektroničkog propisivanja pomagala, aplikacija elektroničkog zdravstvenog zapisa, portala zdravlja itd.
Sveukupno godišnje kroz CEZIH prolazi više od 600.000.000 različitih elektroničkih poruka, a kontinuirano se dodaju i nove funkcionalnosti koje trebaju biti primjereno podržane pratećom infrastrukturom.