StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetTeški milijarde eura

Znate li tko su ponajbolji dalmatinski poduzetnici? Među njima se krije i jedan 34-godišnjak, trenutno najbogatiji čovjek u Hrvatskoj!

Piše Dražen Gudić
29. studenog 2017. - 10:33

Hrvatska ima 260 multimilijunaša teških 170 milijardi kuna, utvrdio je ne tako davno američki portal Wealth X.
 
Ljudi su to koji potpisuju milijunske ugovore za različite poslove. Većinski su vlasnici unosnih firmi, a uz to imaju i vrijedne dionice u različitim branšama. S vrha te piramide upravo je srušen Ivica Todorić uz poučak: politika vas može lansirati, ali sačuvati vas mogu samo znanje i vještina.

U državi čija ekonomija u velikoj mjeri počiva na međudjelovanju nekoliko krupnih konglomerata, veliki poduzetnici predstavljaju značajne iznimke. Neki su vizionari koji su ostvarili golem uspjeh istovremeno podižući na noge gospodarski sektor u kojem rade. Drugi su ponajprije majstori trenutka koji su znali u pravo vrijeme na pravome mjestu napraviti pravi potez, pa i kad je trebalo plivati u opasnim političkim vodama. Neki su sijevnuli brzo, neki su rasli sporo. Jedni su samostvoreni, drugi su nasljednici. Oni koji opstanu nakon svih nevera i bura i čije tvrtke budu vodili unuci, moći će se zvati dinastima. Ostali će ostati, kako kaže poznata melodrama, zapisani u vjetru...

Gdje su u priči o velikom uspjehu dalmatinski poduzetnici, koje su to najjače kompanije vezane uz Dalmaciju? Biznis ne poznaje granice, najmanje regionalne, pa se pokušavajući istaknuti pet najjačih privatnih poduzetničkih pothvata (ne nužno i najvećih bogataša) u našem najužem okruženju neizbježno mora spomenuti i one koji su formalno sjedište pragmatično prebacili u Zagreb. Uz obiteljske tvrtke neizbježna su i dionička društva bez većinskog vlasništva.

Pet najjačih, među kojima, ne slučajno, nema sinova razmetnih, pokriva spektar biznisa - proizvodnja hrane, prerađivačka industrija, turizam, distribucija i trgovina.

Ne postoji jedinstvena formula poslovnog uspjeha. Parafrazirajući velikog Lava Tolstoja, moglo bi se zaključiti kako su sve neuspješne poduzetničke priče iste, a svaka uspješna – uspješna je na svoj način. No, u temeljima svake stoje sposobnost, rad, snalažljivost, odricanje, vizija i spremnost za rizik. To su nužni sastojci.

Branko Roglić (74)
Štedljivi milijarder iz susjedstva


Vlasnik "Orbica" najveći je distributer u Europi čija se mreža od 19 tvrtki prostire u 19 država s više od 3000 zaposlenih. Iz skromnog ureda upravlja carstvom od oko 2 milijarde eura prometa godišnje. Vrlo je praktičan i racionalan čovjek, štedljiv, ali ne škrt. Ustrajan je u stavu da se poduzetnik ne treba bahatiti vilama i jahtama, nego brinuti o svojim ljudima i stvarati održivo poslovanje. Posjeduje 2000 automobila, a nema vozača, vozi se u automobilu koji košta do 50.000 eura, pazi da noćenje u hotelu ne plati više od 100 eura. Posluje u najboljoj maniri protestantske radne etike.

– Mi smo vrlo rigorozni u preuzimanjima. Mi smo štedljivi. Mi reinvestiramo dobit, naša zaduženost iznosi tri godišnja profita. Ne dugujemo nikome ništa. Krediti su nam oko deset posto prometa – objašnjava Roglić.

Milijarder iz susjedstva, poznat po niskoj zaduženosti, kaže kako je još u mladosti naučio da dug nije dobar drug. Čvrsto se drži postulata - lako je rasti s tuđim novcem, ali rasti ti sa svojim! Investirao je u projekte s brzim povratom, od 5 do 7 godina, isplaćivao je iz tvrtke samo deset posto profita, a reinvestirao 90 posto zarade. Iz novca koji je isplaćivao gradio je turistički biznis. Pod tvrtkom "Orvas" ima dva hotela, 16 vila, 30-ak jahti i gradi još dvije vile. Upušta se i u proizvodnju. Ponosan je na svoje vinograde i maslinike, najavio je proizvodnju kulena, kozjeg sira i mlijeka.

– Očekujem da ćemo u ovoj godini imati dobit od oko 35 milijuna eura. Plan je da 2020. ostvarimo četiri milijarde prihoda, djelomice akvizicijama, djelomice organskim rastom, a djelomice izlaskom na nova tržišta – najavljuje Branko Roglić.

Davor Lukšić Lederer (34)
Najbogatiji Hrvat vodi hotelski biznis


Najbogatiji je Hrvat, s Forbesove je liste milijardera, procijenjen na oko 20 milijardi dolara. Riječ je, naravno, o prilično slobodnoj procjeni jer, i sam ističe, obiteljsko bogatstvo teško je atribuirati pojedinom članu.

Uspješan, obrazovan i samozatajan pravi je izdanak obitelji koja je primjer vrhunskog korporativnog megabiznisa. U Hrvatskoj, gdje posluje kroz Excelsa grupu s 16 tvrtki, pojavio se s nepunih 29 godina kako bi preuzeo brigu o obiteljskom imanju. Imao je završeno poslovno upravljanje na prestižnom Babson Collegeu i staž u američkoj podružnici Deutsche Bank A.G. Radio je u financijskoj instituciji, Vallar LLP, gdje je surađivao s Natanom Rothschildom, a bio je zaposlen i u organizaciji Americas Society/Council of the Americas.

"Ulaži pametno, strpljivo, ne luduj i ne pokazuj se previše" – tu je maksimu postavio Andronico Lukšić Abarou, osnivač obitelji. Recesiju su, tvrdio je Davor Lukšić u svom jedinom intervjuu, izbjegli držeći se baš djedove krilatice. Baštini skromnost i nenametanje pa spada među rekordere u izbjegavanju osobne promocije.

Lukšići su nakratko bili lideri u hrvatskom hotelijerskom turizmu s gotovo 46.000 ležajeva, dok ih tijesno nije pretekao "Valamar". U njihovu su vlasništvu turistički kompleks "Plava laguna", "Jadranski luksuzni hoteli" i "Istraturist". Danas imaju ukupno 29 hotela, 21 luksuznu vilu, desetke turističkih kampova, tisuće apartmana i brojne druge nekretnine. Godišnji prihod im je veći od 1,5 milijardi kuna. Davor Lukšić tvrdi da su u Hrvatsku dosad uložili oko 870 milijuna eura, a zainteresirani su i za "Agrokorovih" 33 posto i trećinu udjela srpskog biznismena Ljubiše Krstajića (ukupno 66 posto) u hotelijerskoj tvrtki "Karisma Hotels Adriatic" (KHA).

Neki misle da uspjeh Lukšića ima veze s činjenicom da se nikada ne trude ni u čemu biti najbolji – ni po prihodu, ni po uređenju, ni po marketinškim aktivnostima. Važno im je što prije ostvariti najbolji povrat kapitala. Hotele najuspješnije postavljaju kao strojeve za zarađivanje, a specifični su još u nečemu:
"Radimo svojim novcem. Ne zadužujemo se", objašnjava povučeni radoholičar.

Ivica Pivac (63)
Najveći proizvođač pršuta u Hrvatskoj

 
Ivica (63), Neven (57) i Tonči (67) Pivac ili prepoznatljivo "Mesna industrija braća Pivac" svakako je jedna od najmoćnijih i najvećih proizvodnih tvrtki u Dalmaciji i Hrvatskoj. Sa svojim akvizicijama "Dalmesso", PPK-Karlovačka mesna industrija i "Vajda" stala je uz bok "Agrokorovim" prerađivačkim tvrtkama kada je riječ o proizvodnji mesa i mesnih prerađevina. Najveći su proizvođač pršuta u Hrvatskoj, a s velikom investicijom u Vrgorcu žele proširiti proizvodnju na 300 tisuća komada na godinu, uz više od 2200 tona dalmatinske pancete, kraškog vrata i dalmatinske pečenice. Izvoz im je važan aspekt poslovanja, a istovremeno su i drugi najveći uvoznik hrane.

"Mesna industrija braća Pivac" raste geometrijskom progresijom. Na kraju 2000. obrnuli su sto milijuna, 2007. napravili su već čitavu milijardu, a danas se prihodima približavaju iznosu od 2 milijarde kuna. Zapošljavaju oko 2200 radnika, diče se i vlastitom prodajnom mrežom od 270 prodavaonica diljem Hrvatske.

Ivica Pivac, predsjednik Uprave tvrtke, za kojega kažu da ima samo jednu strast – gotovo svakodnevno planinarenje i hodanje po stazama i vrletima Biokova – ističe da mu je ključni izazov lokalpatriotizam, ljubav prema mjestu u kojemu žive. Provodi stratešku odluku da se osim u prerađivačku industriju ulaže i u turizam "jer je to jedino što ovdje vrijedi".

Imaju tri hotela u Makarskoj te hotel i hostel u Dubrovniku. Ulažu transparentno, na burzi, javnim dražbama ili kupuju od vlasnika. U njihovu portfelju važan je i "Kraš", čiji su najveći pojedinačni suvlasnici s udjelom od gotovo 24 posto. Nekretninski biznis, benzinske crpke u Hrvatskoj i BiH, plantaže u Makedoniji... manje su izdašni i atraktivni zalogaji u poslovnom carstvu vrijednom na stotine milijuna eura. Nisu ohol svijet, drže se diskretno, puštajući da o njima govore rezultati. Sami su svoj uspjeh kratko definirali kroz slogan: tko zna – zna.

Marinko Došen (54)
Čovjek na čelu 'AD Plastika'


"AD Plastik", dioničko društvo bez većinskog vlasnika, kojega ovaj riječki menadžer (i sam dioničar) vrlo uspješno vodi treću godinu, mali je globalni dobavljač i upravo ulazi u (naj)višu kategoriju koja traži još napredniji razvoj i najmoderniju tehnologiju. U Solinu je izgrađen sustav koji se dokazuje na svjetskom tržištu i opskrbljuje pedesetak vozila najvećih proizvođača, kao što su "Renault", "Peugeot-Citroen", BMW, VW, "Fiat", "Ford", "Opel", "Daimler", čak i "Toyota".

Svakog dana stotine radnika u skladu s robotima koji su dokinuli fizički rad napravi oko 100.000 raznih dijelova. Ukupno, "AD Plastik" kao najveći hrvatski proizvođač dijelova za automobilsku industriju godišnje proizvede i isporuči 62 milijuna komada različitih proizvoda.

"AD Plastik" u Hrvatskoj zapošljava oko 1200 ljudi. Još tisuću zaposlenika radi u tri inozemne tvrtke, ne uključujući unosan posao u Rumunjskoj. Samo u zadnje dvije godine tržišna kapitalizacija hrvatsko-ruske kompanije podignuta je s 40 na 100 milijuna eura. Poslovni prihodi prelaze milijardu kuna. I ove godine pozitivni trendovi u poslovanju ubrzavaju. Neto dobit "AD Plastika" za prvih devet mjeseci ove godine 33,7 posto je viša u odnosu na isto razdoblje lani, a unatoč nastavku jačanje kune prema euru, ostvaren je rast poslovnih prihoda od 5,9 posto i oni za to razdoblje iznose 779,5 milijuna kuna. Vrlo je povoljna i kreditna zaduženost.

– Imamo definirano sve za idućih pet do sedam godina. Sklopljeni ugovori i poslovi o kojima razgovaramo jamče nam stabilan rast prihoda na razini od 7 do 10 posto godišnje. U to nisu uključene naše ambicije da ostvarimo neku akviziciju ili možda otvorimo i neku novu tvornicu – kaže Marinko Došen.

Tomislav Mamić (58)
Najveći poslodavac u Dalmaciji


"Tommy" je najveća kompanija i najveći poslodavac u Dalmaciji. Jedan je od vodećih hrvatskih trgovačkih lanaca čiji tržišni udjeli u nacionalnoj maloprodaji kontinuirano rastu. Po ukupnom prihodu "Tommy" spada u hrvatski Top 40 i ide u red 20 najvećih privatnih kompanija.

Trgovački lanac trenutno čini 200 prodajnih mjesta u četiri formata s koncentracijom u četiri dalmatinske županije. U Splitsko­-dalmatinskoj županiji "Tommy" je i službeno apsolutni tržišni lider u maloprodaji. Preko vlasnički povezanih društava, mesne industrije "Petason" lider je u segmentu prodaje svježeg mesa u Dalmaciji, a "Bobis" se nakon preuzimanja i ulaganja snažno razvija s rastom prihoda i proizvodnje između 15 i 20 posto pa šire proizvodne kapacitete.

Splitski trgovački lanac zapošljava više od 3000 radnika, a prihodi im prelaze 2,7 milijardi kuna. Kompanija je godinama vrlo značajan investitor. U fazi pripreme i realizacije trenutno je dvadesetak projekata i može se govoriti o pravoj novoj ekspanziji prodaje mreže "Tommyja". Ulažu i u turizam, ali sporadično.

Famozna AB kombinacija – biti anoniman i bogat, uživati privilegije statusa – ideal je Tomislava Mamića. Mir caruje oko uspješnog trgovca koji je mali obiteljski biznis pretvorio u najuspješniju tvrtku u Dalmaciji. Nije asket, voli skupe automobile i jahte, ali o tome se malo zna. Jer, Mamić ne želi biti vijest. Ako se i podigne prašina oko njega, brzo se slegne.

“Tommy”, tvrdi, ne vodi zbog utrke za novcem i to mu odavno više nije glavni motiv. Ostaje izazov da se dokazuje i sebi i drugima. Njegov univerzalni savjet onima koji počinju kratak je – važno je usuditi se i krenuti, ne plašiti se rada. I stalno učiti.
 

09. studeni 2024 03:21