Dino Karađole nije uobičajen tip direktora jedne turističke zajednice. Šef šibenske Turističke zajednice nije čovjek koji govori samo o brojkama, noćenjima, dolascima… Karađole je, prije svega, izraženi lokalpatriot, koji tu svoju crtu (nehotice) ističe gotovo u svakoj prozborenoj rečenici. Čak i onda kad se to eventualno kosi s turističkim interesima.
S Dinom smo se našli ispod njegova ureda, na štekatu "Life Palacea". Jednog od hotela koji su osvježili turističku ponudu grada. Točno nasuprot nas odvijali su se radovi na uređenju apartmana na prvom katu stare kavane "Medulić".
– Nije to dobro – odmah je Dino konstatirao.
Direktor Turističke zajednice Šibenika govori da nije dobro što se uređuju apartmani!?
– Ma, nemam ja ništa protiv uređivanja apartmana. Dapače. No, nije dobro ako u tim prostorima zimi nema nikoga. Ako se nastavi taj trend, u staroj jezgri više neće biti ljudi – objašnjava Karađole.
Grad je trenutačno jedno veliko gradilište. Od Poljane do Medulića. Koliko će infrastrukturne promjene utjecati ili, ako hoćete, ometati sezonu, koja počinje već za Uskrs?
– Infrastrukturni su projekti u posljednjih sedam, osam godina turistički usmjerili Šibenik. Plaža Banj, gat Vrulje, šetnica u kanalu… Poljana će, vjerujem, puno značiti ljudima koji se bave turizmom u centru grada. No, u ovoj sezoni će nam biti teže nego dosad kad je riječ o problemu parkiranja. Ljude ćemo još više usmjeravati na TEF. Trebamo riješiti još jednu parkirališnu lokaciju na jugu grada, time bismo smanjili prometne gužve.
Sezona je pred vratima, a vi biste uskoro trebali odraditi sajmove, koji vam obično daju "mig" kakvo će biti ljeto?
Kamperi kažu lošiji je buking
– Nedavno je održan najveći turistički sajam u Europi, onaj berlinski. On je prvi indikator prema kojemu možemo prognozirati turističku sezonu. Dakako, već nam stižu određene informacije od hotelijera, koji kažu da je bolje nego lani. Kamperi govore o lošijem bukingu. Osobno, ne očekujem pretjerani rast. Mi smo se minulih godina, osim lani, konstatno dizali u velikim postocima. Lani su se, međutim, "vratile" Turska, Grčka, Egipat, zapadna Afrika, što nam je uzelo dio gostiju. No, opet smo imali pet posto više noćenja nego godinu prije. Oko 300 tisuća gostiju boravilo je na šibenskom području.
Šibenik želi izbjeći masovni turizam, koji se događa drugim velikim gradovima u Dalmaciji. No, i dalje postoji prijetnja u tom smislu?
– Nažalost, teško je to kontrolirati. Najveći su problem nekontrolirane investicije. Ne govorim samo o smještaju, nego o općoj ponudi. Kvalitetna ponuda diže cijenu i dovodi kvalitetnije goste. Mi ćemo učiniti sve da se odupremo tome trendu. Šibenik je, ipak, specifičan, kao jedini grad u Dalmaciji s dva spomenika pod UNESCO-om, s dva nacionalna parka u blizini. Na našem je području najviše marina, neki od najboljih restorana u Hrvatskoj. Imamo četiri tvrđave. Uz pulsku Arenu, najbolji otvoreni koncertni prostor. Sasvim je dovoljno argumenata da, što se tiče cijene, budemo iznad drugih, isključivo odmorišnih destinacija. Nama je odmor tek nadopuna za ostalu ponudu.
Tvrdite da je važnije raditi na kvaliteti, a ne na podizanju brojki?
– Naš je problem u tome što kapaciteti rastu brže nego broj gostiju. A to je nemoguće spriječiti. Međutim, događa se da se upravo zbog toga u predsezoni i posezoni snižavaju cijene. I to, onda, narušava generalnu cijenu destinacije.
Jedan je od problema s kojima se susrećete loša agencijska ponuda u usporedbi s drugim gradovima. One se, čujem, baziraju samo na "klasične" izlete u NP Krka i Kornati, te na rentanje apartmana, kao siguran izvor prihoda?
– Moram priznati da se na tom polju situacija bitno popravila. Agencije u Šibeniku počele su raditi na formiranju proizvoda. Kako Šibenik postaje interesantniji, tako su i agencije, kao kreatori proizvoda, počele širiti vidike. Danas imamo specijalizirane agencije za kongresni turizam, rade se i gastronomske ture. Postoji i agencija za vjenčanja, a svoj obol daje i Udruga vodiča.
Šibensko područje godinama muku muči s nedostatkom hotelskoga smještaja. Situacija se u zadnje vrijeme popravila, no i dalje "Solaris" ili, po novome, "Amadria park" drži više od 80 posto kapaciteta?
– Mali, baštinski hoteli najbolje je što nam se lani dogodilo, uz "Bellevue", hotel srednje veličine. "Solaris" je povećao kapacitete. No, mi i dalje imamo samo 350-400 hotelskih kreveta, ne računajući "Solaris". Dobro je to što bi "Solaris" s razvojem kongresnog turizma i dodatne infrastrukture ubuduće trebao biti otvoren cijelu godinu. Tamo će se ove godine održati veliki međunarodni kongresi. Sve će se to odraziti na grad, jer to su gosti koji traže interakciju sa sredinom u koju dođu. Mi smo se, inače, kao destinacija posljednjih godina itekako profilirali na kongresnom tržištu.
'Idemo do grada'
Trenutačno je aktualan javni poziv za sufinanciranje manifestacija. TZ će izdvojiti sredstva za ljetne programe, a novost je da potičete i održavanje onih izvan sezone, programom "Idemo do grada"…
– Ljetne programe financirat ćemo s 550 tisuća kuna, a zajedno s Gradom dat ćemo 150 tisuća kuna za program "Idemo do grada". Njime želimo revitalizirati staru gradsku jezgru u predsezoni i posezoni. Mislim da je to i prvi takav model u Hrvatskoj.
Dosad ste imali nemale probleme jer je grad bio "prebukiran" manifestacijama u srpnju i kolovozu, pa su se neki programi preklapali…
– Zato smo i osmislili ovu mjeru. Želimo disperzirati programe. Eto, drago mi je da ćemo ove godine već u ožujku ugostiti najveću gastronomsku manifestaciju u Hrvatskoj – "Chef's Stage".
Za kraj, ima li šibenska Turistička zajednica posebna tržišta na koja cilja u posljednje vrijeme?
– Japanci, Korejci i Kinezi gosti su koje želimo privući. Zato se sve češće predstavljamo na Dalekom istoku. Njih je sve više na našem području, jer im Šibenik nudi upravo ono što ih zanima, privlači. Spomenike pod UNESCO-om, kulturno-povijesnu baštinu, nacionalne parkove… Lani se udvostručio broj kineskih turista, a počeli su dolaziti i oni iz Tajvana. A ovih ćemo dana prvi put nastupiti i u Americi preko jedne agencije koja promovira Šibenik – najavio je Dino Karađole.
Kao atrakcija
Zbog Dražena dolaze i Španjolci i Amerikanci
– Iz Španjolske dobivamo mnogo e-mailova s upitima ljudi koji bi htjeli vidjeti Draženovu spomen-sobu. Nevjerojatno je koliki je on trag ostavio tamo igrajući za Real. Zbog njega dolaze i Španjolci i Amerikanci… – kaže direktor Turističke zajednice Šibenika.
IZMEĐU DVA AERODROMA
Pregovaramo sa Splitom o prijevozu putnika
Prednost Šibenika su i dvije zračne luke u blizini. Prije nekoliko godina su tada vodeći ljudi zadarskog turizma, direktor Turističke zajednice, Šibenčanin Zvonko Šupe i šibenski zet Dražen Grgurović, organizirali sastanak s čelnicima Grada Šibenika u vezi s mogućim sufinanciranjem letova Ryanaira. No, do dogovora nije došlo…
– Jedan od problema bio je taj što Ryanair nije mogao omogućiti u svojem sustavu da ljudi mogu "bukirati" prijevoz do Šibenika. Zadrani su napravili studiju prema kojoj se putnici Ryanaira od sedam dana, koliko ostaju u Dalmaciji, dan ili dva zadržavaju u Zadru, a ostale dane idu prema Šibeniku i južnije. Odjel za gospodarstvo Grada Šibenika sada, međutim, radi na tome da se sa Zračnom lukom Split postigne odgovor o "shuttleu" koji bi prevozio putnike u Šibenik – otkrio nam je Dino Karađole.
NEUREDAN GRAD
Sezona u jezgri je skup kompromisa
Mnogi stanovnici u staroj jezgri žale se da grad nikad nije bio neuredniji. Ne nudimo baš lijepu sliku turistima?
– Stara gradska jezgra i tvrđave naši su udarni resursi i prema njima se moramo odnositi odgovorno. Velike su se promjene dogodile kad je riječ o uređenju pročelja, interijera… No, ima i neodgovornih pojedinaca, koje očito nije briga za pseći izmet, bacanje smeća… U turističkoj sezoni na to treba dodatno paziti. No, nije to jedini problem. Sukobljavaju se različiti interesi, iznajmljivača, trgovaca, vlasnika lokala, stanovnika kojima ne paše buka, mladih, koji se žele zabaviti. Turistička sezona u staroj gradskoj jezgri skup je kompromisa – podcrtao je Karađole.