StoryEditorOCM
ŠibenikPIONIRSKI PROJEKT

Šibenčani prvi u Hrvatskoj dobivaju potpuno besplatan gradski prijevoz?! Novih 11 autobusa je naručeno, vozit će svakih 20 minuta

Piše Davorka Blažević
18. ožujka 2022. - 19:17

Besplatan komunalni gradski prijevoz? Zvuči kao znanstvena fantastika u zemlji u kojoj se građanima i zrak naplaćuje. Ali, šibenski gradonačelnik Željko Burić je odlučio biti hrvatski pionir u tome i od svoje ideje, koju je i javno prezentirao, na njezinoj realizaciji već učinio i neke konkretne, ozbiljne korake, ne misli odustati. Naprotiv!

Na sjednici Gradskog vijeća ovih je dana bio sasvim decidiran i precizan: U rujnu ove godine, narančasto-crni autobusi pokrivat će gotovo sve danas koncesionirane linije i gradski prijevoz će prometovati svakih 20 minuta, kružno, na svim linijama! Pa tko ne vjeruje, pričekati mu je još pet-šest mjeseci da se uvjeri u to je li gradonačelnik realni optimist ili samo ambiciozni futurist. Kojega ni drastični rast cijena goriva nije pokolebao…

Vijest zvuči nedrealno, iako i nije sasvim nova. O njoj se u Šibeniku već neko vrijeme govori, a komunalni gradski prijevoz, s intencijom da što prije za domicilno stanovništvo bude besplatan, dio je europskog projekta pretencioznog naziva "Integrirana mobilnost". Iza toga pomalo nerazumljivog naziva krije se zapravo podzemna garaža Poljana i organiziranje komunalnog gradskog prijevoza u režiji Grada, s vlastitom prijevozničkom tvrtkom koja bi posao javnog prijevoza preuzela od dosadašnjih koncesionara s kojima Grad nije imao neke sreće. Građani pogotovo.

image

Uskoro ugodnija i udobnija vožnja, a ni maske neće trebati

Nikša Stipaničev/Cropix

Više putnika

U okviru toga projekta, kojem je cilj povećanje broja putnika u linijskom gradskom prijevozu, ukalkulirana je i nabava prvih 11 autobusa. Ukupna vrijednost projekta je 99 milijuna kuna, od čega je 49 milijuna garaža, a 32 milijuna novi autobusi, aplikacija za kupnju karata mobitelom, digitalizirana autobusna stajališta i totemi s redom vožnje.

Kako je vijećnicima deklarirao šibenski pročelnik za gospodarstvo Petar Mišura, sva ugovorena sredstva ili su u okviru plana ili su manja, svi troškovi se uredno plaćaju, rokovi poštuju, dokumentacija je u izradi, a autobusi za buduću gradsku prijevozničku tvrtku su - na putu. Unutar cijelog projekta Integrirane mobilnosti, obveze Grada ne premašuju 15 milijuna kuna, rekao je Mišura, napominjući da grad plaća 15 posto, a EU fondovi pokrivaju 85 posto ukupne investicije.

Neki vijećnici, poput Marija Kovača (DP), međutim, projekt besplatnog javnog prijevoza smatraju pretencioznim, a skepsu kod njih pobuđuje činjenica da još uvijek nema troškovnika buduće tvrtke koja bi bila zadužena za ovu uslugu, a iz kojeg bi bilo razvidno koliki su njezini troškovi, koliko je potrebno autobusa, zaposlenih, koliko će stajati održavanje itd., naposljetku, koliko je to opterećenje za gradski proračun.

Gradonačelnik ne vidi u tome problema, jer, kaže, studija se radi i na sva ta pitanja će ona odgovoriti, a prema prvim izračunima kojima Grad barata, za 70-ak posto linija koje sada pokriva koncesionar, a sutra će gradska prijevoznička tvrtka, u proračunu bi trebalo osigurati oko 6 milijuna kuna.

- A to je za Grad apsolutno prihvatljivo - tvrdi Burić.

- A što time dobivamo? Napokon dobivamo autobuse koji na svim linijama voze svakih 20 minuta, nasuprot dosadašnjim ružnim iskustvima građana s koncesioniranim autobusima na koje su znali i uzaludno čekati, dobivamo kvalitetniji, pouzdaniji, točniji i redoviti gradski prijevoz na koji se građani mogu osloniti u polasku i dolasku. U tu priču su ukalkulirane i digitalne autobusne stanice, mogućnost da korisnici linije prate preko mobitela, rezerviraju karte itd. Naravno, treba zadobiti povjerenje građana i onda ćemo imati veći broj putnika u gradskom prijevozu i ostvariti ključni cilj: uvezat ćemo logiku parkiranja, odnosno komoditet odlaska i funkcioniranja oslanjanjem na komunalni prijevoz, s intencijom da smanjimo broj automobila u centru grada. Ako ne vozila drugih ljudi, onda barem domicilnog stanovništva - ističe gradonačelnik.

image

sds dsssd

Željeni standard

Prvih 11 autobusa bi trebali prometovati s polascima svakih 20 minuta što je, objašnjava Goran Bulat, direktor Gradskog parkinga, zapravo "željeni standard na najfrekventnijim gradskim linijama u vršnim satima opterećenja.

- Stižu do početka ljeta, a vrijednost im je oko 21 milijun kuna bez PDV-a, za što je Grad dobio bespovratno EU financiranje od 85 posto ukupne investicije, a prometovat će na najfrekventnijim linijama, kaže Bulat.

Sadašnja procjena je, dodaje, da će za ultimativno povećanje razine ove usluge u gradu Šibeniku trebati preko 35 autobusa podijeljenih u tri kategorije. Ostali autobusi se namjeravaju nabaviti iz budućih EU natječaja, a u međuvremenu linije voziti u suradnji sa sudionicima na tržištu.

No, u ovoj dobroj gradskoj priči pomalo je zbunjujuća vijest da je Skupština Gradskog parkinga (a to je gradonačelnik Željko Burić) prije nekoliko dana donijela odluku o prijenosu obveza i poslova vezanih uz organiziranje javnog gradskog prijevoza na tu gradsku tvrtku. Zašto, ako je najavljeno osnivanje samostalne gradske firme koja će se baviti javnim prijevozom?

image
Nikša Stipaničev/Cropix

- Da bi mogli ubuduće aplicirati na EU sredstva za dodatne autobuse, jer nam ih 11 nije dovoljno, uvjet je da imamo vlastitu komunalnu tvrtku. Čekamo studiju koja će analizom učestalosti prometa utvrditi koja nam je veličina i koji broj autobusa potreban s obzirom na administrativno područje grada koje pokrivaju, i da bismo mogli participirati u financijskom okviru 2020. - 2027. moramo imati registriranu vlastitu tvrtku kako bi se kandidirali za nove autobuse, a naša je intencija da budu na električni pogon. E sad, osnivanje tvrtke je zahtjevan, kompliciran posao i traži vrijeme, jer nije baš da imate novca na hrpi i sad samo treba složiti novu tvrtku u najkraćem mogućem roku. Stoga je bila najlogičnija odluka da gradska firma koja je registrirana i za komunalni prijevoz, a to je Gradski parking, preuzme privremeno i poslove prijevoza dok se ne ustroji nova tvrtka - objašnjava gradonačelnik.

Bulat kaže da su odlukom Skupštine od 10. veljače 2022. dobili smjernice za realizaciju usluge javnog prijevoza putnika na području grada Šibenika. Odlukom se zadužuje uprava GP-a da obavi sve pripremne radnje u svrhu realizacije obavljanja registrirane djelatnosti prijevoza putnika u unutarnjem cestovnom prijevozu (lokalnom). Cilj je gradske vlasti da se, tvrdi Burić, komunalni prijevoz u gradu uspostavi na takvoj razini da istovremeno i optimizira i olakša promet u miru, odnosno parkiranje. Gradski parking ima uhodanu, funkcionalnu strukturu, kaže, koja mu omogućava da jednostavno preuzme posao buduće tvrtke, jer sve mora početi funkcionirati tako da se odmah aktivira ovih prvih 11 autobusa, i da se od koncesionara prijevoz preuzme početkom rujna.

Kad može u Litvi...

Nova tvrtka će se pripremati za osnivanje, a već je osiguran prostor u zoni Podi za garažu u kojoj će se obavljati održavanje i servisiranje autobusa, i plan je da se Grad kandidira za europska sredstva za opremanje i uređenje garaže koja mora biti koncipirana na moderan način što znači da osim servisa ima i punjače struje za električne autobuse.

Na kraju, ključ cijele priče je besplatni prijevoz za domicilno stanovništvo, odnosno ono koje ima prebivalište i boravište u Šibeniku. Jer, uvjeren je gradonačelnik, to je jedini način da ljudi počnu u gradu, specifične veličine i konfiguracije, kakav je Šibenik, koristiti javni gradski prijevoz umjesto osobnih automobila. I za mene je, kaže, to velika pomoć!

Ako sve bude išlo po planu, Šibenik će uskoro biti prvi grad s besplatnim javnim prijevozom u Hrvatskoj, a i šire, jer, kako nam reče Željko Burić, poznato mu je jedino da takav primjer egzistira u Litvi i to je kod njih imalo izvanredan učinak. Zašto ne bi moglo i kod nas?

Bulat napominje kako je to konačni cilj. A u međuvremenu je potrebno ustrojiti organizacijsku strukturu, nabaviti autobuse i izgraditi prometno-logistički centar javnog autobusnog gradskog prijevoza u zoni Podi, na čemu se intenzivno radi. Dakle, oprezno s tim. Zec je još u šumi...

02. svibanj 2024 09:49