StoryEditorOCM
ŠibenikSpas za otočane

U Šibeniku porinuta prva nova brodica hitne medicinske službe: Ni podivljalo more s valovima od šest metara nije im prepreka

Piše Branimir Periša
2. veljače 2023. - 17:53

Muke otočana s pravodobnom hitnom pomoći unutar "zlatnoga sata" pri kraju su jer je u šibenskom brodogradilištu "Iskra" u predviđenom roku porinuta prva u nizu od šest 15-metarskih, aluminijskih SAR brodica Republike Hrvatske, namijenjenih službi Hitne pomoći na otocima te za traganje i spašavanje. To su specijalna plovila visoke maritimnosti, projektirana i opremljena za brzu i sigurnu plovidbu do 35 čvorova brzine, a ni podivljalo more s valovima od šest metara nije im prepreka. Svi ostali tada od nevere bježe u luku ili ostaju na vezu, a zbog vremenskih uvjeta ne mogu letjeti ni helikopteri; ukoliko ih olujni valovi prevrnu, brodice izgrađene u Šibeniku toliko su sigurne da se same vraćaju u plovidbeni položaj.

Do kraja godine, kada sva budu završena prema ugovorenom roku od 24 mjeseca, nova će službena plovila biti razmještena u matičnim lukama Dubrovnik, Supetar na Braču, Šibenik, Zadar, Rab i Mali Lošinj, da pokriju potrebe svih jadranskih otoka.

-Ovaj prvi, novi SAR kojemu smo postavili kobilicu lani krajem ožujka bit će isporučen Zadru sredinom veljače. U plovidbenom je stanju, no još nismo opremili interijer. Prema utvrđenom protokolu ne dopuštamo fotografiranje u cijelosti sve dok ne bude u cijelosti završen, kaže Roko Vuletić, direktor "Iskra" brodogradilišta. Slike uz tekst nastale su ovih dana, tijekom probne plovidbe i službene su fotografije službe za odnose s javnošću šibenskog škvera.

Prema direktorovim riječima, "Iskra" usporedo radi na drugoj i trećoj brodici, a s obzirom na to da je još prije, također izvan pogleda javnosti u plovidbi iskušan prototip novoga SAR-a, ne bi trebalo biti nikakvih iznenađenja.

image

Brodovi koji će se koristiti za hitnu medicinsku skrb imaju sjajne tehničke karakteristike

Iskra brodogradilište

Posebne brodice koštaju 76,5 milijuna kuna, sufinanciranih najvećim dijelom (85 posto) sredstvima EU u sklopu Operativnog programa konkurentnost i kohezija, na temelju ugovora sklopljenog između Ministarstva zdravstva i brodograđevnog konzorcija koji je posao osvojio na natječaju. Šibenska "Iskra" nastupila je zajedno s "Tehnomontom" iz Pule, a plovila se grade prema nacrtu stručnjaka iz hrvatske podružnice ugledne tvrtke "Metal shark" iz SAD, specijalizirane za aluminijske gradnje. Raduje što se hrvatska pamet udružila na tom, tehnološki zahtjevnom projketu, budući da je obrada aluminija složeniji postupak nego u čeličnoj brodogradnji. Iz brodogradilišta brodice isplovljavaju potpuno opremljene svim uređajima potrebnim za pružanje hitne medicinske pomoći preciziranim na natječaju Ministarstva zdravstva.

Brodogradilište Iskra Šibenik sa 180 radnika osposobljeno je za izgradnju novih brodova do 60 metara dužine i remonte brodova do 90 metara, među kojima je dio flote Jadrolinije i ratnih brodova HRM-a, a u aluminijskoj brodogradnji kakvoćom se dokazalo već godinama kontinuiranom isporukom radnih brodova za polja marikulture u Norveškoj.

Roko Vuletić objasnio je ulogu pulskog Tehnomonta u poslu SAR brodica za Ministarstvo zdravstva i otkrio da su kao konzorcij pobijedili još na dva natječaja za izgradnju službenih, brzih ophodnih brodova od aluminija na Cipru i u Grčkoj. Donošenje odluka u vezi s natječajima odužilo se više od očekivanog i oba su se škvera našla u vremenskoj stisci, te su odlučili da SAR brodice za Hrvatsku gradi Iskra Šibenik uz manju tehničku pomoć partnera, a da ciparske i grčke narudžbe preuzme Tehnomont. Dva škvera udružena u konzorcij jamstvo su naručitelju da će plovila sigurno biti isporučena, kaže Vuletić.

Tehničke karakteristike

-brodica od aluminija

-dužina: 14,9 metara

- širina: 4,7 metara

- gaz:1,4 metara

- najveću brzinu od 35 čvorova postiže za pet minuta od pokretanja pogonskih strojeva (Volvo IPS sustav)

-minimalni doplov 400 nautičkih milja

-maritimnost: konstruirane za plovidbu brzine 15 čvorova u olujnim uvjetima stanja mora 6, odnosno pri visini valova od 4 do 6 metara

-u slučaju prevrtanja postižu samoispravljanje broda, takozvani "self-righting"

03. studeni 2024 23:06