Nakon ljetne stanke i još jedne dobre turističke sezone, u ponedjeljak nešto iza devet sati, opet je "zaorao" pikamer u središtu Krešimirova grada. Šibenčani su se tek nekoliko mjeseci mogli odmoriti od "huke i buke" kamiona i teških građevinskih strojeva koji su kopali "utrobu" Poljane zbog gradnje podzemne garaže, a do sljedeće sezone čeka ih isto, zbog radova na glavnoj gradskoj prometnici "žili kucavici". I… kako to prihvaćaju? Grintanja, onog šibenskog, uvijek je bilo i bit će, kad god se nešto počne raditi, a kasnije se smire. Većina pozdravlja sve što se u njihovu gradu radi, svjesni da je to za dobrobit sadašnjih i budućih pokoljenja i spremni su na odricanja i strpljivost. No, ima i takvih krajnosti da čovjek ostane „bez teksta“.
Osobno sam u ponedjeljak ujutro, na putu do posla Ulicom kralja Zvonimira, koja je postala veliko gradilište, svjedočila bahatosti i nekulturi jednog vozača „bijesnog“ terenca. Da sam u pravu, potvrdile su to i reakcije nekoliko sugrađana dok smo koračali jedan za drugim, zbog radova ograđenim i prilično uskim, nogostupom. Svojim ljubimcem dotični je vozač "zaprašio" od Doma zdravlja prema centru grada i ostao "uvrijeđen i iznenađen" kad se našao pred ogradom koja mu je spriječila daljnju vožnju. Ne želim napisati riječi što ih je "tip" u pedesetim godinama kroz otvoreni prozor uputio "onima" koji su se usudili cestu zatvoriti, pa se sa svojim ljubimcem morao okrenuti, vratiti do Doma zdravlja, pratiti prometne znakove i obilazno stići tamo kuda je krenuo. Ali, oduševili su me ljudi, moji sugrađani, iz "pješačke kolone".
- Neka, neka se radi! Triba one koji su cestu zatvorili nagraditi, a ne psovati ka ovaj! Šta glumi, zar nije čuo na radiju i pročita u novinama i portalima da će od danas biti zatvoreno od Zadarske do Miminca… Eno, ima i prometne znakove. A šta ćete, misli samo na sebe i glumi neku facu, rekao je dovoljno glasno čovjek iza mene, te naišao na odobravanje ostalih. I potpuno je u pravu. Pa mjesecima se već govori i piše o tomu da će s početkom jeseni krenuti radovi u okviru projekta Aglomeracija Šibenik, upravo u Ulici kralja Zvonimira. Kad sam ovaj „slučaj“ ispričala Frani Malenici, direktoru šibenskog Vodovoda i odvodnje d.o.o., tvrtke koja je nositelj investicije, složili smo se da ima ljudi koji ne shvaćaju važnost ovog, a vjerojatno niti drugih šibenskih projekata. Na sreću, u manjini su.
Povijesni projekt
- Ovo je jedan veliki, usudim se reći povijesni projekt za grad Šibenik. Svjesni smo da je Zvonimirova ulica arterija grada, ali unatoč našim željama, jednostavno ne postoji način da se radovi izvedu bez njezina zatvaranja. Naša je zadaća, zajedno s izvođačima, da radove maksimalno ubrzamo. Dugo i temeljito smo se pripremali za to i zajedno s Gradom, policijom, vatrogascima, gradskim komunalnim poduzećem, Gradskim parkingom i drugim institucijama, učinili smo zaista sve da sljedećih osam ili devet mjeseci našim sugrađanima omogućimo koliko - toliko normalan život u centru grada. Radovi na prvoj dionici, od Kronjina magazina do benzinske crpke prije kružnog toka Meterize, počeli su sredinom rujna i odvijaju se paralelno s radovima na dionici od Zadarske do Miminca. Obje planiramo završiti do kraja godine, a ona početkom 2020. godine slijedi treći dio, od Doma zdravlja do Zadarske ulice. Kad ta dionica bude završena, radit će se četvrta, od Doma zdravlja do Kronjina magazina i sve bi trebalo biti gotovo do lipnja iduće godine, prije početka turističke sezone - govori Malenica.
U Ulici kralja Zvonimira paralelno s projektom Aglomeracija postavit će se i nove električne i plinske instalacije, asfalt, nogostup, javna rasvjeta, urediti dva autobusna stajališta, postaviti podzemni kontejneri na Starom pazaru, što je jamstvo da, nakon završetka radova u glavnoj šibenskoj ulici godinama neće biti potrebe za novim radovima i kopanjima. Mnogi se slažu da je Aglomeracija Šibenik jedan je od najvažnijih infrastrukturnih projekata grada Šibenika u 21. stoljeću. Ne bez razloga, jer projekt obuhvaća izgradnju i rekonstrukciju 51 kilometra kanalizacijske mreže i oko 35 kilometara vodovodne, a trebao bi biti realiziran do kraja 2021., a najkasnije u prvom kvartalu 2020. godine.
Radovi na više lokacija
Ukupna vrijednost projekta iznosi 397 milijuna kuna, od čega je 272 milijuna nepovratnog europskog novca, a razliku financiraju Ministarstvo zaštite okoliša, Hrvatske vode, Vodovod Šibenik i Grad Šibenik. Radove izvodi hrvatski konzorcij četiri građevinske tvrtke: „Sarađen“ iz Stankovaca, „Vodotehnika“ Zagreb, „Vodoinstalacije“ Zadar i „Vodoprivreda“ Split.
- Kako se radi o vrlo složenom zahvatu, istovremeno se izvodi radove na nekoliko lokacija. Radove u Ulici kralja Zvonimira i u Jadrtovcu izvodi tvrtka „Sarađen“, na lokaciji Krapanj i južni dio Brodarice je tvrtka „Vodoprivreda“, na sjevernom dijelu Brodarice i u Podsolarskom su „Vodoinstalacije“, a u Zablaću radi „Vodotehnika“.
Podsjetit ću da projekt obuhvaća obnovu i izgradnju kanalizacijske i vodovodne mreže u 23 ulice u Šibeniku, kompletnu izgradnju kanalizacijske i rekonstrukciju vodovodne mreže u naseljima Brodarica, Krapanj, Zablaće, Podsolarsko i Jadrtovac. Izgradit će se 12 crpnih stanica te rekonstruirati postojeća centralna crpna stanica u Mandalini i postaviti novi cjevovod od uređaja za pročišćavanje što će riješiti neugodne mirise koji se javljaju tijekom ljeta, navodi Malenica te dodaje da će po završetku projekta čak 98 posto korisnika na području grada Šibenika biti spojeno na sustav odvodnje i pročišćavanja, a već danas 99 posto stanovništva ima pitku vodu.
Aglomeracija Šibenik nije jedini projekt izgradnje i rekonstrukcije kanalizacijske i vodovodne mreže na području Šibensko-kninske županije nositelj kojega je šibenski Vodovod i odvodnja. Još su četiri u „igri“: Aglomeracija Vodice, Aglomeracija Pirovac-Tisno-Jezera, Aglomeracija Rogoznica i Aglomeracija Murter-Betina.
Projekti duž obale
- Krajem lipnja prošle godine potpisan je ugovor o dodjeli bespovratnih sredstva i ugovor o sufinanciranju projekta za Aglomeraciju Murter-Betina i trebali smo početi s javnim nabavama. Kako je taj projekt podijeljen u petnaest dozvola, dvije su nam istekle, a u međuvremenu se promijenio i Zakon o građenju tako da smo morali raditi nivelaciju projektne dokumentacije. Plan nam je do kraja listopada raspisati javnu nabavu, odnosno natječaj za uređaj za pročišćavanje otpadnih voda i za nadzor, a za kanalizacijsku mrežu krajem godine, govori Malenica.
Procijenjena vrijednost tog projekta je 124 milijuna kuna, od čega je 66 posto ili oko 85 milijuna kuna europskih bespovratnih sredstava. Preostalih 49 milijuna osigurano je iz tri izvora: Ministarstvo zaštite okoliša i Hrvatske vode sudjeluju s po 40 posto, a preostalih 20 posto financiraju općine Murter-Kornati i Tisno.
Na Aglomeraciji Vodice, radovi prve faze, procijenjene vrijednosti oko 114 milijuna kuna, završeni su. Potrošeno je oko 108 milijuna kuna, a za taj novac napravljen je i u funkciji je uređaj za pročišćavanje te dio mreže.
Aplikacijski paketi spremni
- Sad smo pred završetkom kompletne projektne dokumentacije i pribavljanja dozvola za drugu fazu, čija je predračunska vrijednost oko 351 milijuna kuna. Ona obuhvaća izgradnju kompletne kanalizacijske mreže naselja Tribunj, Vodica i Srime, te crpne stanice u Vodicama i Srimi, dok otok Prvić nije obuhvaćen drugom fazom. Dakle, sve je pripremljeno i spremno za apliciranje. Gotov je i aplikacijski paket i izrađena radna verzija natječajne dokumentacije za Aglomeraciju Pirovac-Tisno-Jezera i sve je spremno za potpisivanje ugovora. Predračunska vrijednost tog projekta je 401 milijuna kuna, a obuhvaća izgradnju kanalizacijske i rekonstrukciju vodovodne mreže u sva tri naselja, podmorski tlačni cjevovod, uređaj za pročišćavanje i podmorski ispust. Spreman je aplikacijski paket i za projekt Aglomeracija Rogoznica čija je procijenjena vrijednost oko 190 milijuna kuna, a obuhvaća radove na dogradnji uređaja za pročišćavanje i dogradnju mreže, navodi Malenica.
Ako sve bude teklo prema planu, radovi na navedene četiri aglomeracije trebali bi biti gotovi do 2023. godine. Da li će, kad ugovori o financiranju ove tri aglomeracije budu potpisani i objavljeni natječaji za izvođača radova biti problema, tek će se vidjeti. Prvo, svojevrsno testiranje stanja u građevinskom sektoru za ovako zahtjevne investicije, mogla bi biti javna nabava koja je prva na redu - za izvođenje radova na Aglomeraciji Murter-Betina.
- Plana „B“ nema, jer ako nema izvođača nema niti radova. Vjerujemo da će ponuđača biti jer se građevinske firme, s obzirom na to da posla ima na sve strane, šire. Ovo su velike investicije, zahtjevni radovi ali se sve na vrijeme i redovito plaća. Običnim riječima rečeno, „obračun“ je na kraju svakog mjeseca i dobavljačima i izvođačima sredstva na račun „sjedaju“ po svakoj izvedenoj situaciji, na kraju će Malenica.
Sedam sela u skradinskom zaleđu bez vode
- Radi se o cjevovodu dužine oko 11 kilometara i dokumentacija je u izradi. Od Ministarstva zaštite okoliša nedavno smo dobili potvrdu da nije potrebno raditi studiju utjecaja na okoliš i sad čekamo da nam županijski Upravni odjel za zaštitu okoliša i komunalne poslove izda posebne uvjete i tada će sve biti spremno za izdavanje lokacijske dozvole. Procjena je, iako još nemamo pripremljenu dokumentaciju za javnu nabavu, da bi ta investicija koštala oko 20 milijuna kuna, a kako ćemo taj projekt isfinancirati, za sada nije definirano - kaže Malenica.
Raslina i Bilice jedan, Zaton zaseban sustav
Prema redoslijedu provedbe infrastrukturnih projekata „Vodovoda i odvodnje“ projekt kanalizacijskog sustava Bilice-Raslina, koji će imati zajednički uređaj za pročišćavanje otpadnih voda(UPOV), u fazi je izrade idejnog rješenja i geodetske podloge te je u ovom trenutku zadnji na redu u odnosu na sve druge sustave, pošto su pripreme za njegovu izradu počele tek prije dvije godine.
- Za razliku od projekta Bilice-Raslina, projektna dokumentacija za Zaton, koji je jedan mali zaseban sustav, pri kraju je. Glavni projekt je u izradi i očekujemo da će biti gotov svaki dan, a onda slijedi traženje građevinske dozvole. Sva bi dokumentacija trebala biti spremna do kraja godine i projekt Zaton ćemo aplicirati na europske fondove. Inače, procijenjena vrijednost ovog projekta je oko 30 milijuna kuna. Vjerujemo da će projekt proći, kao i projekt Bilice-Raslina kad bude spreman za apliciranje, jer se radi o projektima koji su direktno vezani uz zaštiti voda na području sliva rijeke Krke, na što je Europa posebno osjetljiva - rekao je Malenica.
Stara gradska jezgra
- Ono što nam ostaje kao „bolna točka“ je stara gradska jezgra koja vapi za obnovom kompletne komunalne infrastrukture. Mi smo napravili jedan dio dokumentacije kad se radi o kanalizaciji i vodoopskrbi. Ali, staru gradsku jezgru ne možemo rješavati pojedinačno, već se mora napraviti cjelovit projekt - i za vodu, kanalizaciju, struju i telefoniju. Ulice su uske, popločane, sve to treba dizati i nakon obavljenih radova vratiti. Zahtjevno jest, dugo se o tomu promišlja i govori, ali nije neizvedivo. Može se raditi u fazama, komad po komad ulice - mišljenja je Malenica.