Na zadarskom predjelu Žmirići se rekonstruira veliko raskrižje na zapadnom ulazu u grad gdje se svakoga ljeta stvaraju ogromne gužve i zastoji.
Već je to četvrti put kako se rekonstruira ista kritična točka, a novo projektno rješenje uključuje značajno proširenje raskrižja koje dobiva nekoliko dodatnih prometnih pravaca i tzv. desnih skretača, što bi trebalo povećati protočnost, te izgradnju dva obilazna spoja za koja je Grad Zadar ishodio građevinske dozvole.
Svaka dosadašnja rekonstrukcija pokazala je kako se velike gužve u ljetnim mjjesecima prema Zatonu, Ninu i Viru, velikim prostorima s tisućama turističkih ležajeva, apartmana i vikendica, kao i u suprotnom smjeru – nisu smanjivale. I baš svaki put do sada Zadrani su se pitali zašto projektanti umjesto semaforiziranog raskrižja jednostavno ne planiraju kružni tok, čime bi se izbjegla čekanja i zaustavljanja, odnosno promet bi postao protočniji.
Treba reći da su i iz Gradske uprave svojevremeno također zauzeli pozitivan stav prema "rotoru" na Žmirićima, umjesto semafora. Pročelnik za prostorno uređenje i graditeljstvo Darko Kasap je prošle godine izjavio kako bi na tom mjestu ipak rado vidio kružni umjesto proširenog semaforiziranog raskrižja, ali budući da je riječ o državnoj prometnici, njome gospodare "Hrvatske ceste" (HC), a ne Grad koji sufinancira dvije obilazne prometnice kojima će nakon izgradnje i upravljati.
- Raskrižje Žmirići je u domeni HC-a - kazao je Kasap dodajući kako Grad na crnim prometnim točkama preferira izgradnju "rotora", kao što je to napravljeno i kod sjedišta Policijske uprave.
Prisjetimo se - i kod rekonstrukcije Ulice Nikola Šubića Zrinskog, između zgrade Poliklinike i zadarske bolnice - postojeći kružni tok zamijenjen je serijom složenih semaforiziranih križanja. Ono što taj i projekt Žmirići povezuju, jesu državni investitor, "Hrvatske ceste", i "Livak efekt", odnosno projektna tvrtka "D&Z", u vlasništvu bivšeg državnog tajnika Zdravka Livakovića, u novije vrijeme poznatog i kao oca reprezentativnoga golmana Dominika, koji je očito zadržao dobre poslovne odnose s HC-om i nakon odlaska iz Ministarstva prometa i za čije projekte postoji vjerovanje da više vole rakrižja i semafore, umjesto rotora.
- Žmirići će na privremenim obilaznicama dobiti kružni tok u ljetnim mjesecima, ali raskrižje kad se dovrši neće imati kružni tok već semaforizirano uređen promet. Novo raskrižje će se proširiti radovima više nego dvostruko, sve će četiri strane imati desne skretače, povećava se broj prometnih pravaca prema gradu, odnosno prema Viru.
Što se tiče kružnog toka, stručna analiza je rađena još 2013. godine. Razmatrao se "rotor" i semaforizirano raskrižje. Analiza je pokazala da je čekanje na semaforima maksimalno 40 sekundi što je manje od jednog ciklusa od 90 sekundi, što znači da se ne bi smjele stvarati velike gužve.
Kod kružnog toka su također bili dobri rezultati kod zadržavanja vozila, ali se pojavilo previše konfliktnih točaka. Naime na Žmirićima bi mogao biti projektiran samo kružni tok s dva ili čak tri kružna vozna traka poput onoga koji je postojao na zagrebačkom Remetincu pa se ukinuo upravo zbog toga što je bilo puno konfliktnih točaka odnosno sudara.
Zbog toga se odustalo od ideje rotora i odlučilo se na semaforizirano raskrižje koje će smanjiti gužve, ali će biti i sigurnije za sve sudionike u prometu – izjavio je nedavno Mario Pinčić, voditelj HC-ove ispostave u Zadru.
Projekt novoga raskrižja ukupno je vrijedan oko 5,5 milijuna eura, a nadzor radova košta dodatnih 126 tisuća eura. Raskrižje će biti opremljeno sustavom video nadzora tako da će se i signalizacijom moći aktivno upravljati iz centra za nadzor prometa u smislu intervencija na povećanju protoka prometa, dometnuli su iz HC-a.
Unatoč željama lokalne vlasti, ali i građana i javnosti, izraženih i na javnoj raspravi 2013. godine o izmjenama Detaljnog plana uređenja, nesuđenom kružnom toku na Žmirićima konačno je "presudila" prometna analiza raskrižja koju je izradila tvrtka za prometni inženjering "Promel projekt" iz Zagreba.
Ona je analizirala i valorizirala prometna rješenja semaforiziranog raskrižja koje je projektirao Livakovićev "D&Z" u okviru izmjena i dopuna DPU-a područja Žmirići. Korištena je i računalna simulacija prometno-tehničkog rješenja koja je pokazala kako razina uslužnosti planiranog raskrižja Žmirici na tablici od A (slobodnog toka) do F (prekinutog toka) iznosi - C zadovoljavajuće, što znači stabilan tok pod značajnim utjecajem drugih sudionika u prometu.
– S obzirom na lokaciju, prometno opterećenje i raspodjelu prometnih tokova, četverokrako semaforizirano je najpovoljnije prometno-tehničko rješenje za rekonstrukciju raskrižja Žmirići. Primjenom analiziranog rješenja može se ostvariti optimalna protočnost i sigurnost, a planiranim uvođenjem inteligentnog sustava upravljanja prometom, omogućit će se ugodnije i učinkovitije odvijanje prometa – navodi se u zaključnom komentaru prometnog rješenja "D&Z-a".
Prema upitu Grada da se rješenje križanja usporedi s potencijalnim rješenjem raskrižja s kružnim tokom, iz "Promel projekta" su naveli kako je zbog visokog vršnog ljetnog dnevnog prometnog opterećenja (oko 30 tisuća vozila na dan) i dominatnih lijevih skretača posebno iz smjera Nina, klasično četverokrako semaforizirano raskrižje učinkovitije od raskrižja s kružnim tokom.
- Visoko dnevno prometno opterećenje zahtjeva primjenu višetračnog kružnog toka koji pruža nižu sigurnost na ulazu i izlazu iz raskrižja, posebno u prometu pješaka i bicilista.
Dakle u pogledu sigurnosti pješačkog i biciklističkog prometa semaforizirano raskrižje ima prednost pred raskrižjem s kružnim tokom, pogotovo uzimajući u obzir rast prometa pješaka i biciklista zbog trgovačkih sadržaja i planirane stambene zone. Iz svega navedenog proizlazi da je geometrijsko rješenje raskrižja, kako je projektom planirano, učinkovitije i sigurnije od rješenja s kružnim tokom - stoji u zaključku.
Hoće li tako biti, pokazat će vršno prometno opterećenje u - ljeto 2025. godine. Tada ćemo konačno saznati jesu li semafori "pobijedili" rotor, nadamo se u posljednjoj rekonstrukciji raskrižja.