Prvi helikopter Hitne medicinske službe s ministrom zdravstva Vilijem Berošem sletio je na rekonstruirani helidrom splitskog KBC-a iz Zračne luke ‘Sveti Jeronim‘.
Prilikom slijetanja je simulirano kako izgleda pomoć i prijevoz unesrećenog do bolnice. Inače, rekonstrukcija heliodroma splitskog KBC-a započeta 8. listopada prošle godine nakon skoro pet mjeseci je privedena kraju. Vrijednost radova je 855.000 eura. Na Firulama se godišnje obavi preko 500 helikopterskih intervencija, kazao je ravnatelj bolnice dr. sc. prim. Julije Meštrović, odnosno, intervencija koje znače život ili smrt.
- Više desetaka puta sam letio helikopterom kao dio liječničkog tima i pamtim veliki ponos i sreću kada je pacijent pravovremeno dobio zdravstvenu skrb zahvaljujući našoj koordinaciji. Helidrom Firule godišnje broji 500 helikopterskih intervencija te je samim time helidrom visokog značaja u Hrvatskoj presudan u organizaciji spašavanja životno ugroženih pacijenata - kazao je.
Brojke je iznio ministar zdravstva Vili Beroš: 62.5 milijuna eura je vrijednost projekta uspostave HEMS-a, medicinska posada broji 100 članova posade (50 liječnika i 50 prvostupnika), četiri su helikoptera, četiri baze u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku.
- Uspostavom Hitne helikopterske medicinske službe (HHMS), uz brze brodice i postojeću zemaljsku hitnu službu, ispunjavamo reformske mjere u području hitne medicine i dodatno osiguravamo jednaku šansu za zdrav život svim građanima i posjetiteljima Lijepe naše.
U kontekstu pozicioniranja Hrvatske kao turistički poželjne i sigurne destinacije, modernizacija splitskog helidroma predstavlja dodanu vrijednost kad uzmemo u obzir da KBC-u Split gravitira oko 1,5 milijuna stanovnika, a tijekom ljetne sezone i pola milijuna turista - zaključio je ministar.
Glavni problemi su jasni i tiču se samih helikoptera. To smo problematizirali i danas pitajući ministra.
Beroš je na naša pitanja odgovorio kako će u Splitu i Rijeci helikopter s posadom biti dostupan 24 sata na dan, a u kopnenoj Hrvatskoj samo preko dana. Razlog su novci, rekao je resorni ministar braneći se kako bi noćni letovi povećali troškove za 40 posto za kontinentalnu Hrvatsku u projektu ukupno vrijednom 62.5 milijuna eura.
Najavio je kako će svi helidromi biti spremni do 30. ožujka kada će HHMS početi s radom na dnevnoj bazi.
Hrvatskoj će na raspolaganju biti uvijek na raspolaganju četiri helikoptera, s tim da će dva na Jadranu biti 24 sata u službi, na kontinentu (samo) dnevno.
Kada se helikopter pokvari, dobavljač je dužan dostaviti zamjenski helikopter koji je minimalno iste kvalitete i dimenzija. U Splitu i Rijeci stižu Airbusovi 145 s predviđenim vremenom letenja od 7350 sati, a za Zagreb i Osijek manji helikopteri Airbus 135 s 1500 sati leta, kazao je Beroš. Kriva je međunarodna struka da 24-satna operativa nije potrebna koja je skupa i komplicirana, pravda se ministar.
Kada smo ga pitali za specifikacije helikoptera, Beroš nam se ispričao kako on kao ministar ne bi trebao znati tehničke specifikacije novih helikoptera.
- "145"-ice za Split i Rijeku mogu primiti 8 putnika uz posadu. U ove manje doista ne znam, ali je nešto manje.
- Koji je kapacitet helikoptera koji su korišteni do sada?
- Pa bio je veći, ali to su bili vojni helikopteri.
- Koliko veći?
- Pa zar je bitno? Ono što je izvjesno da postoji regulativa Europske komisije iz 2012. godine koja opisuje što i kako mora funkcionirati. Ona onemogućava korištenje prenamijenjenih i improviziranih helikoptera u svrhe Hitne helikopterske medicinske službe - odgovorio je.