Provesti jutro u društvu policajaca ne zvuči kao razlog za veselje. Ako pritom dodamo da se radi o prometnim policajcima za mnoge civile crni tonovi raspoloženja postaju još crnji. Naše iskustvo s ljudima u odori ne može biti oprečnije. Konkretnije rečeno, proveli smo neko vrijeme s pripadnicima Postaje prometne policije Split, na čijim leđima je teret nadziranja prometa na cestama Splita i njegove neposredne okolice (Kaštela, Solin).
U prostoriji operativnog dežurstva postaje dočekali su nas dugogodišnji šef smjene Željko Zorica i pomoćnica šefa smjene Zdenka Mendeš. U opuštenoj atmosferi gospodin Zorica ispričao nam je ukratko opis svog posla, a iskustva mu ne nedostaje, budući da je prije nego se popriličan broja čitatelja ovog teksta rodio – prije više od 30 godina – karijeru započinjao rukovodeći prometom na splitskim raskrižjima kad za vrijeme rata ne bi bilo struje.
- Ovdje smo kako bi koordinirali rad u operativnom dežurstvu, da nadziremo djelatnike. Da nadgledam radni proces koji se događa na terenu tijekom dana. Kolegica zaprima dojave. Imamo timski duh, moramo biti usklađeni.
Kad zaprimimo dojavu o prometnoj nesreći, odmah pitamo ima li ozlijeđenih. Nakon zaprimljene dojave na teren šaljemo prometnu ophodnju, ako se radi o prometnoj nesreći sa smrtnom posljedicom uz izlazak prometnih policajaca o nesreći smo dužni obavijestiti državno odvjetništvo.
Problem parkinga i reguliranje prometa za vrijeme nogometnih utakmica iziskuju mnogo energije ali uspijevamo se izboriti. Nekada smo u prometu zaticali puno veći broj vozača pod utjecajem alkohola, a danas možemo reći da je taj broj znatno manji, iako ga ne možemo zanemariti. Naš posao nije samo represija i sankcioniranje, mi smo ovdje da bi pomogli građanima, ukazali im na štetna ponašanja u prometu jer odgovorno ponašanje u prometu je na korist svima.
Posao je dinamičan, dođete u svoju smjenu i s obzirom na intenzitet posla, nemate vremena za opuštanje. Nekad ne znate kako se zovete kad izađete iz ove sobe, ne znate gdje ste parkirali svoje vozilo – zaključio je Željko Zorica.
– Mi gledamo da ljudi, kad dođu u našu riješe svoje problem i odu nasmiješeni, ako je moguće – dodala je Zdenka Mendeš, pomoćnica šefa smjene.
Naše druženje sa prometnim policajcima nastavili smo, u pratnji voditeljice sektora Anite Vuletić, s ekipom za očevid koju sačinjavaju voditelj ekipe za očevid i kriminalističko-prometni tehničar, u ovom slučaju Ivan Milardović i Andrija Bilokapić. Tehničar prilikom očevida odrađuje dio posla na cesti provjerava tragove, utvrđuje činjenice i dinamiku nastanka prometne nesreće, a voditelj vodi razgovor sa sudionicima prometne nesreće popunjava potrebne obrasce i pismena. Naši sugovornici su nam pokazali policijski kombi koji sadrži potrebnu opremu za očevid.
– Najbitnije kod prometne nesreće je osiguranje mjesta događaja, zatim razgovaramo sa svjedocima i nakon toga očevidna ekipa pristupa očevidu. Pribor poput mjernih kolica i trake, fotoaparata, krede za označavanje i oznake s brojkama služi nam za rekonstrukciju prometne nesreće – objašnjava Bilokapić.
– Nekad nam u smjeni bude i šest prometnih nesreća. Vratimo se s očevida u postaju kako bi dovršili posao, a već imamo novu dojavu i novi izlazak na teren. Upravo smo se vratili s jednog očevida.
Vozač je udario susjedni parkirani automobil i pobjegao s mjesta događaja. Na nama je da ga identificiramo, obavimo razgovor i sankcionirano zbog izazivanja prometne nesreće s materijalnom štetom. Ovo je samo jedan primjer našeg svakodnevnog rada kao prometnih policajaca – rekao je Milardović.
Na pitanje “Ima li nekooperativnih sudionika prometnih nesreća” dvojac šaljivo odgovara da toga u našem gradu uvijek ima – pogotovo kad su sudionici prometne nesreće muškarac i žena. U takvim slučajevima muškarac pokušava svu krivnju za nesreću u prometu svaliti na ženu, a mi smo tu da utvrdimo pravu istinu. Iz našeg iskustva lažni je mit da su žene loši vozači, oni su bolji vozači – zaključili su.
Na kraju razgovora osvrnuli su se na najteži dio svog posla koji se tiče prometnih nesreća sa smrtnih slučajevima.
– Nažalost, prošle godine je na području koje pokriva naša postaja bilo je 16 smrtnih stradavanja u prometu. U takvim slučajevima radimo zajedno s nadležnim državnim odvjetništvom koje odlučuje hoće li državni odvjetnik biti taj koji rukovodi očevidom.
U nekim situacijama dobijemo njihovo odobrenje da samostalno obavimo očevid i u tim slučajevima, posljednji takav slučaj bio je prije petnaest dana u kojoj je na žalost smrtno stradao muškarac koji je bio vozač. Očevid takvih prometnih nesreća dodatno je stresan i težak kada znate da je netko upravo izgubio život.
Ipak, još teži policijski posao obavlja vođa sektora Anita Vuletić. Nakon identificiranja poginule osobe u prometnoj nesreći voditelj sektora, naša sugovornica, Anita Vuletić odlazi na kućni prag obitelji poginulog kako bi im javila da je član njihove obitelji preminuo.
– To je jedan od najtežih naših poslova – govori nam na kraju razgovora policijska službenica Vuletić.
Ne preostaje nam ništa drugo do nadati se da će u novoj godini ekipa za očevid biti pošteđena prometnih nesreća sa težim tjelesnim ozljedama ili, ne daj Bože, smrtnim slučajevima. Tome ključni doprinos mogu dati savjesni splitski vozači.