StoryEditorOCM
Splitodgovornost na cesti

Rakela je zaljubljenik u motore, a sada je održao edukativno predavanje: ‘U Dalmaciji su dva problema‘

Piše Mia Uzinić
17. veljače 2024. - 22:23

Željan Rakela, predsjednik i osnivač BMW Moto Kluba Dalmacija, održao je edukativno predavanje i vožnju za vozače motora kako bi ih naučio sve o sigurnoj vožnji. BMW Moto Klub Dalmacija postoji skoro 15 godina i broji 190 članova. Prvi motor Rakela je uzeo čim je položio vozački ispit, sa 18 godina, a već sa 17 godina vježbao je vožnju na tzv. kozi. U kolicima je proslavio 23. rođendan jer je doživio tešku prometnu nesreću na motoru i zaradio 28 prijeloma. Kada se oporavio, ponovno se vratio motorima, ali ovaj put pametniji. Kaže da su motori njegova ljubav i strast, a “zbog lude glave, cijelo tijelo pati”.  

image

Željan Rakela

Božidar Vukičević/Cropix

- Putovati motorom počeo sam 2006. godine, a samo s trenutnim modelom, BMW GS, prešao sam do sada 415.000 kilometara. Uz njega imam još tri motora, prešao sam preko 100 država i bio na pet kontinenata. Prošle godine zabilježen je veliki broj stradalih motociklista, njih čak 230, i žao mi je da se ne radi nešto preventivno po tom pitanju. Ako i postoji neka akcija, to uglavnom bude mjerenje brzine i kažnjavanje pojedinaca, ne kažem da je to loše, ali smatram da nije dovoljno. Često sam pričao i s policijom, HAK-om, Županijom i Gradom, ali nisam primijetio interes da se to podigne na višu razinu - govori Rakela.

image

Željan Rakela i polaznici edukativnog tečaja
 

Božidar Vukičević/Cropix

Zato su u prostorijama kluba održali dva sata edukativnih predavanja, a potom su došli na karting stazu, Splićanima poznatu pod nazivom “Luda Baba” kako bi savladali tehnike ulaženja u zavoje. Vožnju su nastavili do Makarske preko Žrnovnice i Omiša kako bi naučeno primijenili u prometu. Grupa se sastojala od šest polaznike jer je bilo važno posvetiti se svakome od njih i ukazati na utvrđene pogreške.

image



 

Božidar Vukičević/Cropix

- Kod nas u Dalmaciji postoje dva velika problema: prvi je taj što su naši ljudi “tvrdi”, ne žele se educirati jer smatraju uvijek da sve znaju. S druge strane, postoji ogroman broj mladih momaka koji su puni adrenalina, a nemaju se gdje ispuhati jer nema niti jedne staze ni lokacije na kojoj se mogu pošteno “izdivljati” u kontroliranim uvjetima pa svoje granice testiraju na cestama dovodeći u opasnost i sebe i ostale sudionike u prometu - objašnjava.

Kaže da je u Europi broj velikih registrirani motora porastao za milijun u odnosu na prošlu godinu. Praktičnost je primarna motivacija prilikom kupnje, a primijećeno je i da ih osobe starije od 45 godina sve češće kupuju kao svoj prvi motor.  

- Oni su zapravo po iskustvu “mladi vozači”, a policija ih tako ne gleda. Ovakve vrste edukacija potrebne su i mladima, ali i starijima, iako je “asfalt sve tvrđi” što više starite pa ipak smatram da su ovi drugi malo oprezniji u vožnji. Najčešća pogreška je kriva procjena ulaska u zavoj, a u tom trenutku ljudi krenu panično kočiti, motor se ispravlja te izlijeće iz zavoja. To je najčešći scenarij u kojem ljudi nažalost stradaju - govori Rakela.

image


 

Božidar Vukičević/Cropix

Bit će uporan u ovakvim projektima i truditi se da se što veći broj ljudi odazove na ovakve obuke. Smatra da je puno učinio i ako spasi jedan ljudski život. Često je gost predavač i u Srbiji. 

- U Vojvodini su napravili predivnu Navak stazu, a mi u Splitu nemamo stazu za vožnji i edukaciju. Najbliži nam je Grobnik, koji je ostao od bivše države, a od tada se nikada ništa nije napravilo. Grobnik je prepun, ako sada želite rezervirati termin trebate čekati više od godinu dana jer ga posjećuju i vozači iz Austrije, Italije, Njemačke. U Italiji primjerice ima 30-ak takvih staza. Smatram da bi i financijski to bila isplativa odluka jer bi stvorila prostor za jednu novu vrstu turizma. Imamo idealnu klimu za to, kod nas se motor može voziti sigurno 300 dana u godini - zaključuje.

image



 

Božidar Vukičević/Cropix

Razgovarali smo i s Juricom Marasovićem, dugogodišnjim zaljubljenikom u motore, koji smatra da je ova škola izvrsna za “mlađe vozače”, bez obzira na njihovu dob, jer već smo utvrdili da se starost motociklista mjeri po njihovom iskustvu na motoru.  

image



 

Božidar Vukičević/Cropix

- Svakako je potrebno urediti jednu edukativnu motociklističku stazu u Dalmaciji. Svaka osoba koja ima strast prema brzini, kad-tad će željeti to negdje ispuhati pa je najbolje da to učini u kontroliranim uvjetima. U našoj županiji uvjeti su idealni za takav projekt, a ne samo da bi se smanjio broj prometnih nesreća nego bi na tome mogli i zaraditi. Bio sam na velikom broju staza po Europi na kojima bude i do 200.000 gledatelja, a ulaznice za neke staze koštaju 200 eura i više. Nečim takvim bi mogli dodatno pojačati ponudu turizma. Trenutno jedina staza koja postoji u Hrvatskoj je Grobnik koja se nalazi u blizini Rijeke. Nju je napravila vojska Jugoslavije 1979. godine, a od tada je ta staza svakodnevno popunjena. Do 1989. na njoj se održavalo i prvenstvo u motociklizmu koje je bilježilo ogromnu posjećenost. Uvjeren sam da je to s ekonomske strane jedna čista situacija - govori Marasović.

image


 

Božidar Vukičević/Cropix

Smatra da su kriteriji za dobivanje vozačkih dozvola A kategorije prenisko postavljeni. 

- Iz priča s ljudima koji su polagali ispite za A kategoriju, čini mi se kao da se tu radi o čistoj formalnosti. Autoškole nemaju dovoljno sredstava za kvalitetnije obučiti buduće motocikliste. Potrebno je u obuku ubaciti i informacije o sigurnosti, gumama, zaštitnoj opremi, a ljudi su sve to trenutno prisiljeni učiti sami - kaže.

Porazgovarali smo i s vlasnikom karting staze “Luda Baba” Matkom Sinovčićem, javnosti možda poznatiji kao Matko iz glazbenog dua “Matko i Brane”.  

image

Željan Rakela 


 

Božidar Vukičević/Cropix

- Ovo je najveća staza u Dalmaciji, duga je 700 metara, a široka šest metara. Željan Rakela i ja dogovorili smo se jako brzo, a ova staza je idealna za učenje zavoja. Relativno je kratka, ali zavoji su interesantni pa je idealno mjesto na kojem se u kontroliranim uvjetima mogu uvježbati određene finese u vožnji koje se mogu kasnije primijeniti u prometu - zaključuje Matko. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2024 13:07