SDP upozorava na stanje u državnoj tvrtki "Jadrolinija", prvenstveno na strateško upravljanje i kupnju neadekvatnih, starih brodova na koje je, kako kažu, mjesecima upozoravala struka i sindikati.
– Prije svega želim izraziti sućut obiteljima stradalih pomoraca, posadi "Lastova", svim zaposlenicima "Jadrolinije". Radi se o zaista strašnoj tragediji. Temeljno pitanje koje se postavlja je zašto se "Jadrolinijom" ovako upravlja? Zašto se kupuju stari, dotrajali brodovi koji bi trebali "ići u mirovinu", a u Hrvatsku ne dolaze novi brodovi?
Zašto se ignorira mišljenje struke, registar Hrvatskih brodara? Kolika je cijena nabave? Koliko se troši na remont? Ova pitanja sam već u srpnju postavila ministru, prije nego što se dogodila nesreća. Očekujem odgovore – kazala je potpredsjednica saborskog Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu Ivana Marković.
Kao primjer je navela brodove "Sveti Duje" i "Oliver". Kaže kako struka smatra da i "Oliver" nije adekvatan.
– U to smo se imali priliku uvjeriti ovog ljeta, kada je plutao po kanalu. "Sveti Duje" plaćen je 7,7 milijuna eura, ima svjedodžbu za plovidbu samo unutar zaštićenog lučkog područja. U prijevodu, ne bi smio napuštati luku. Nekada je plovio na liniji Supetar – Split, prevozio više od 230 vozila. Danas plovi na manje zahtjevnoj liniji, prema Drveniku i prima samo 100 vozila. Legitimno je pitanje zašto je to tako – naglasila je Marković.
Kao dokaz lošeg upravljanja "Jadrolinijom", istaknula je i činjenicu da je predsjednik Nadzornog odbora dao ostavku i upozorio na sporne nabave.
– I ministru je postavljeno pitanje o nabavama. Kazao je da će ih istražiti. Kao otočanki, jako mi je teško pojmiti što se događa. Nama su trajekti život, pomoću njih dolazimo do kopna, idemo kod doktora, obavljamo sve svoje obveze. Svima je u interesu da trajekti budu brzi i sigurni. "Jadrolinija" je strateška tvrtka za otočane, prevažna za turizam i naše živote. Ne smije se prepuštati nesposobnoj i nedorasloj Upravi i Vladi koja se ne očituje na ove apele.
Nastup premijera, koji se četiri dana nije javljao, bio je lišen ljudskosti, pokazao je da mu je važna samo Vlada i vlastiti ugled. Jasno je dao do znanja da mu nije bitan narod. Ponašao se kao i uvijek, uzima samo dobre stvari, a sve loše prepušta drugima. Želim mu poručiti da je nama otočanima stalo, nama je dolazak do kopna od životne važnosti. Otoci nemaju, ponovo radi politike ove Vlade, dovoljan broj medicinskih radnika. Važno nam je da su radnici, mornari, posada i svi mi putnici sigurni – rekla je Marković.
Sućut obiteljima Kostović, Šarić i Topić izrazio je i saborski zastupnik Mišo Krstičević.
– Flota nacionalnog brodara je lošim i mutnim poslovanje dovedena do toga da je, nažalost, ugrožena sigurnost putnika i posade. Ugrožena je i budućnost tvrtke. Gospodin Butković, koji otvara svaki mostić, vijadukt i podvožnjak, pojavljuje se stalno u medijima, čak i u nekim smiješnim ekshibicijama kada se treba, na frajerski način, pohrvati s predsjednikom Milanovićem. Sada ga danima nema i izbjegava intervjue jer će mu biti postavljena konkretna pitanja. Izlazi samo na pripremljene, partijske intervjue – započeo je Krstičević.
Naglasio je da ime jednog od najvećih hrvatskih glazbenika ne može sakriti mutnu pozadinu u poslovanju "Jadrolinije".
– Prošle godine na dan koncerta "Trag u beskraju" u Veloj Luci ukinut je trajekt na liniji Orebić – Korčula i deseci tisuća ljudi cijeli su dan čekali u koloni. Ministarstvo je tada jasno pokazalo da ne mari za ljude, putnike i funkcioniranje firme. Činjenica je da su se nabavi broda protivili Registar brodara, Sindikat pomoraca "Jadrolinije", Hrvatski pomorski sindikat, Nadzorni odbor. Par mjeseci kasnije, brod se pokvario pred ulazom u Velu Luku. Vodstvo je na brod star 27 godina odlučilo potrošiti 15 milijuna eura – istaknuo je Krstičević.
Naveo je da "Jadrolinija" u prosjeku ima 30 godina staru flotu što je duplo veća starost u odnosu na flote zemalja u Europskoj uniji.
– Za nedavno kupljen brod raspisan je natječaj na kojem je jedino nedostajala točna oznaka broda koji se kupuje. Ako pogledamo kako druge države funkcioniraju, onda vidimo da je Hrvatska lišena izgradnje brodova u hrvatskim brodogradilištima ili kupnje novih brodova. Imamo sve stariju flotu, manji broj zaposlenih koji puno više rade i ugrožena je sigurnost putnika. Naravno da ni jednu nesreću nitko ne priželjkuje i da nitko od nesreća ne profitira, ali nedavni tragični događaj spada u kategoriju onih koji su se na najjednostavniji način mogli spriječiti – ustvrdio je Krstičević.
Kazao je da Hrvatska ne nabavlja trajekte europskim novcima, jer onda kupnju ne kontrolira europski tužitelj pa je lakše manipulirati novcima.
– Nadamo se da su hrvatski organi sada dovoljno motivirani i da će pokrenuti istragu. Stalno se navodi da se razgovaralo s reprezentativnim sindikatima. Jasno je da je za sindikat bitno je li potentan nešto napraviti i ukazati na probleme, kao što su učinili sindikati koji nisu bliski HDZ-u i koji su proglašeni nerelevantnima – kazao je.
Za kraj su poručili da je premijer Plenković jučer pokazao nešto drugačije lice.
– Pokazao je snažan prijezir prema ovom događaju, prema nečijoj smrti samo zato što ga ova tragedija ometa u vremenu dok je na godišnjem odmoru. Premijer nije pokazao ni malo empatije. Nisu se nekoliko dana pojavljivali zbog toga što se nisu mogli dogovoriti je li Sopta Plenkovićev ili Butkovićev kadar i tko je za njegove pogreške odgovoran. Izostanak političke odgovornosti se pravda time da istraga nije završena.
Premijer se nije javio četiri dana, bilo bi bolje da se nije ni javljao. Pokazao je koliko mu je stalo do naroda. Kao premijer morate s narodom dijeliti i lijepe i ružne vijesti. Ne može se premijer pojavljivati svaki put kada želi govoriti samo o lijepim stvarima i iz košare uzimati samo zdravo voće. Nevjerojatno je da kaže kako se ovime radi šteta njegovoj Vladi. Vidi se da je okružen plaćenicima koji mu samo govore da je uspješan i lijep – zaključili su na kraju.