StoryEditor
SplitDI SU PARE?

Roditelji se udružili i najavljuju borbu za povrat novca za ekskurzije: ‘Čujem da je Plautilla digla kredit da ljudima vrati pare, a gazda Magellana putuje okolo‘

Piše Merien Ilić
21. srpnja 2021. - 17:32

Saga oko povrata uplaćenog novca za školska putovanja koja se nisu održala zbog pandemije još nije završena.

Nakon objave da je putnička agencija "Magellan" poručila roditeljima brojnih učenika osnovnih i srednjih škola iz Dalmacije kako prestaje s poslovanjem te da nema odakle vratiti novac, pozivajući oštećene da ih slobodno tuže i traže ovrhu, do naše redakcije pristigli su brojni mailovi i pozivi roditelja, prilično ljutitih na cijelu situaciju. Još od travnja prošle godine, kada su stopirana sva putovanja, oni potražuju novac ne samo od "Magellana", već i od brojnih agencija koje posluju u Splitu.

- Osobno sam išao tražiti agenciju "Vip Travel" koja mi duguje pet tisuća kuna za Škotsku, gdje su dica trebala ići preko škole "Split 3", ali na njihovoj adresi je sad ured švedske ambasade. Na telefon se ne javljaju, a igrom slučaja došao sam do mobitela direktora agencije koji mi poručuje da će sve biti dobro. Ma šta dobro, kampirat ću mu ispred kuće, pa će vidit šta je dobro! - ljutit je jedan otac sada već srednjoškolca.

Tužbe nisu isključene

Grupa roditelja djece koja potražuje novac od "Magellana" za otkazana putovanja otvorila je Facebook grupu Magellan (borba za povrat novca), gdje žele okupiti što veći broj oštećenika kako bi zajednički djelovali. Tužbe nisu isključene, naprotiv, samo što ne krenu, no roditelji su svjesni da je i to trošak, a institucije se tu ograđuju od svega. Škole pogotovo.

- Čujem da je agencija "Plautilla" digla kredit kako bi ljudima vratila novac. Ma svaka čast ako je to tako. "Magellan" je u 20 godina postojanja tri puta otvarao i zatvarao firmu, a gazda, kako čujem, putuje po Španjolskoj da se odmori od svega. Ovdje se nameće i problem kako sad uopće vjerovati agencijama i poslati djecu na izlete i ekskurzije?! Nitko ne zna koliko je oštećenih klijenata u pitanju i koliki iznos se duguje. Ovo je bezobrazluk! - javlja nam jedna mama iz Facebook grupe.

image
Roditelji kažu da se sada nameće i problem kako uopće vjerovati agencijama i poslati djecu na izlete i ekskurzije 
SHUTTERSTOCK

Iz agencije "Magellan" pak smatraju kako su i oni oštećeni jer im HBOR nije odobrio kredit za likvidnost koji su tražili. No, iz HBOR-a pak imaju spreman odgovor.

- HBOR provodi kreditnu analizu financijskih izvješća svakog podnositelja zahtjeva za kredit. Zbog negativnih posljedica koje je pandemija COVID-a 19 imala na poslovanje tijekom 2020. godine, HBOR za zahtjeve zaprimljene u 2021. godini pri kreditnoj analizi koristi podatke iz financijskih izvješća za 2019. godinu, osim u slučajevima kada su rezultati poslovanja podnositelja zahtjeva za kredit bili bolji u 2020. godini.

Ako analiza pokaže da otplatni potencijal podnositelja zahtjeva za kredit nije dovoljan, zatraženi kredit ne može biti odobren jer se radi o jednom od isključujućih kriterija, neovisno o uvjetima "Programa dodjele potpora sektoru turizma i sporta u aktualnoj pandemiji COVID-19" koji se odnose isključivo na postupak izdavanja jamstava, a ne na uvjete odobrenja kredita - vele iz ove institucije, odakle su odobrili kredite turističkim agencijama u iznosu devet milijuna kuna, pa tko je jamio, jamio je.

Slaba utjeha iz Ministarstva

Ni Ministarstvo turizma i sporta nema baš utješnu riječ za roditelje, tek da sukladno izmjenama zakona od 26. lipnja 2021. putnici mogu birati žele li temeljem izdanog vaučera ugovoriti zamjensko putovanje ili će raskinuti ugovor i ostvariti pravo na povrat uplaćenog novca u roku od 14 dana od raskida ugovora.

A što ako agencija zatvori vrata, propadne, nestane?!

- U slučaju nesolventnosti organizatora putovanja putnici imaju mogućnost aktivacije jamčevine za slučaj nesolventnosti, na temelju koje bi mogli tražiti povrat novca od osiguravajućeg društva kod kojega je jamčevina ugovorena. Podaci o aktivaciji jamčevine trebali bi biti navedeni u ugovoru ili potvrdi o ugovoru o putovanju u paket aranžmanu, odnosno vaučeru.

Također, ako je jamčevina za slučaj nesolventnosti istekla i putnik ne može tražiti povrat novca izravno od osiguravajućeg društva, nakon otvaranja stečajnog postupka, putnici kao vjerovnici mogu prijaviti tražbinu u stečajnom postupku. Na e-oglasnoj ploči sudova: https://e-oglasna.pravosudje.hr/ objavljuju se oglasi o podnesenim prijedlozima za otvaranje stečajnog postupka - poručuju iz Ministarstva.

Prijava inspekciji

Dalje daju upute da ako nad organizatorom putovanja ne bude otvoren stečaj, a organizator ne bude htio izvršiti traženi povrat novca, protiv njega se može podnijeti prijava turističkoj inspekciji (turisticka.inspekcija@dirh.hr) te pokrenuti sudski spor ili podnijeti prijedlog za rješavanje spora (https://gov.hr/moja-uprava/pravna-drzava-i-sigurnost/prava-potrosaca/zastita-potrosaca/rjesavanje-sporova/177).

Tragom toga svega, dolazimo do Turističke inspekcije koja može novčanom kaznom od pet do 30 tisuća kuna kaziniti vlasnika ako ne vrati sva plaćanja izvršena u korist putnika. Za pravnu osobu kazne su do 10 tisuća kuna, a u slučaju ponavljanja prekršaja pravna osoba, fizička osoba-obrtnik kaznit će se novčanom kaznom od pet do 90 tisuća kuna.

Sudeći po svemu ovome, ispada da se vlasnicima agencija više isplati riskirati s državom nego s ogorčenim roditeljima kojima duguju puno i previše.

image
Od travnja prošle godine, kada su stopirana sva putovanja, roditelji potražuju novac ne samo od 'Magellana', već i od drugih agencija koje posluju u Splitu 
Paun Paunović/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. srpanj 2021 17:58