Streaming servisi čuvali su velike serijske adute za kraj godine i počeli ih polako puštati. Unatrag nekoliko tjedana premijeru su imale Netflixove serije “1899” i “Wednesday”, počeo je Paramountov “Tulsa King”, “Andor” je napokon priveden kraju na Disney+, a “Njegova mračna građa 3” upravo ima premijeru na HBO Maxu.
NJEGOVA MRAČNA GRAĐA 3 (HBO Max)
Sazrijevanje dječje fantazije
Ovih dana mogli ste u “Slobodnoj” čitati ekskluzivne intervjue s glumcima HBO-ove “fantasy” iz serije “Njegova mračna građa”/”His Dark Materials” kreatora Jacka Thornea, nastale prema bestselerskoj trilogiji Philipa Pullmana. Tumači likova lorda Azriela i mrs. Coulter (James McAvoy, Ruth Wilson), Lyre i Willa (Dafne Keen, Amir Wilson) entuzijastično su, ali i s dozom sjete, pričali o trećoj sezoni “Njegove mračne građe”, snimljene prema Pullmanovu romanu “Jantarni dalekozor”.
Nakon "screenerskog" uvida u seriju pred njezinu nestrpljivo očekivanu premijeru 6. prosinca na HBO Maxu, jasno je i zašto. Treća i posljednja sezona je vjerojatno najbolja dosad i cementira “His Dark Materials” kao jednu od najsolidnijih i najraskošnijih televizijskih fantazija proteklih godina, te blockbusterskih serija općenito (poprilično zavidna razina TV produkcije i specijalnih efekata), a fanove bi mogla uhvatiti sjeta zato što se primiče neumitnom kraju.
Nije isključeno da se snimi nova “prequel”/”sequel” trilogija prema Pullmanovim romanima iz serijala “Knjiga o prahu”, ali “Njegova mračna građa” završava kao trilogija. Završetak je primjereno epski i ova serija se u tom smislu može nositi s “Prstenovima moći” i “Zmajevom kućom”.
Junakinja Lyra (“prorečeno dijete” uz koju se “veže znakovito proročanstvo”) i Will (nositelj “čudesnog noža” koji siječe kroz razne magične svjetove) prošli su dugačak put od prve do treće sezone, kao i sama serija. Nekadašnji klinci su odra(sta)li u tinejdžere, s njima i “His Dark Materials”, otprilike kao likovi iz “Harryja Pottera”.
Serija je započela kao šarena avanturistička fantazija s pričajućim životinjama (takozvani daemoni), sagledana nevinim dječjim očima Lyre i Willa. Malo po malo, “Njegova mračna građa” je postupno postajala zrelija i mračnija, s mladim protagonistima sve nepovjerljivijima prema dvoličnim odraslima (makar oni bili Lyrini roditelji; Azriel, Coulter) i njihovu svijetu u koji polako ulaze.
"His Dark Materials 3" predstavlja kulminaciju odrastanja i sazrijevanja likova i serije. Fantazijski eskapizam prve sezone je ostao zadržan u seriji, ali sve su primjetnije paralele s mračnim stvarnim svijetom (Azrielov rat protiv Kraljevstva nebeskog). Svijetom udaljenim od fantazije.
1899 (NETFLIX)
U sjeni ‘Tame’
Najnoviji Netflixov serijski SF misterij “1899” ima dobar pedigre. To je projekt tvoraca superiornije njemačke serije “Dark”/”Tama”, bračnog para Jantje Friese-Baran bo Odar, jedne od najboljih i svakako najkompleksnijih posljednjih godina, a jednu od uloga također igra Andreas Pietschmann.
"Dark" je osigurao Netflixu proboj na druga ne-engleska tržišta zajedno s španjolskom serijom "La casa de papel", koja je isto startala 2017., te pretvorio ovaj streaming servis u globalnog serijskog igrača (francuski "Lupin", južnokorejski "Squid Game"...). Sjena “Tame” nadvija se nad “1899” i ova serija joj baš i ne može pobjeći.
Uvod obećava s dubokoumnom naracijom glavnog ženskog lika Maure Franklin (Emily Beecham) koja govori “mozak je dublji od mora” itd. prije nego što specijalni efekti stvore morski vrtlog i otkrijemo da je naratorica i protagonistica zapravo pacijentica u umobolnici, ali i da je to samo sanjala jer ona je, ipak, putnica na prekooceanskom brodu na putu prema Americi, zlokobno nazvanom “Kerber”, iako se ne sjeća kako je tu dospjela.
Maura nastavlja govoriti o mozgu (“krije sve tajne svemira”) u razgovoru sa starijom putnicom. “Postoji skriven svijet unutar svakog od nas koji samo treba biti dešifriran”, kaže ona, a njezina sugovornica postavi dvostruko znakovito pitanje “Zar neke stvari nije bolje ostaviti u tami?”.
Vjerojatno bi bilo bolje da njemački par nije bio pod pritiskom isporučiti novi “mystery puzzle” serijski klasik. Jer, neodređeni “Dark” je ostavio dosta toga u tami čak i za ljubitelje filmova o putovanju kroz vrijeme (“12 majmuna”, “Predodređenje”), a “1899” će najviše biti misteriozan i zanimljiv gledateljima koji nisu gledali “Na rubu horizonta”, “Grad tame”, “Matrix”... pa i Netfixov “Kisik”.
Zaplet počinje kad “Kerber” otkrije signal izgubljenog broda “Prometej” koji je nestao prije par mjeseci, dakle imamo “Event Horizon” situaciju samo na moru umjesto u svemiru, što je načelno zgodna parafraza, ali kreatori se ne zadovoljavaju time, već se igraju putovanjima kroz prostor i vrijeme prethodnika te dodavaju idejama iz drugih filmova, kao i kadrovima, od “Naslijeđenog zla” do “Dolaska” (crvenokosa Beecham podsjeća na Amy Adams).
Slično je operirao i "Dark", citirajući niz SF-ova, no imao je svoje "ja", misteriozniju misteriju i dojmljivije likove, premda "1899" načinje klasne razlike među multilingualnim putnicima i skicira moderni imigrantski podtekst. Odlučite sami želite li se otisnuti na sedmosatno putovanje do ruba "Tame".
ANDOR (DISNEY+)
Špijunski triler u svemiru
Najbolji noviji “Star Wars” je, bez puno razmišljanja, “Rogue One”, ali i jedan od najboljih u čitavom serijalu “Ratovi zvijezda”, osobno u top-četiri filma ili čak tri. Bio je to iznimno uzbudljiv prednastavak “Nove nade” koji je proširio mitologiju serijala i fokusirao se na obične ljude s misijom krađe planova za Zvijezdu smrti, poput pobunjenika Cassiana Andora (Diego Luna), a ne jedije sa svjetlosnim mačevima ili klasične akcijske junake kao što su Luke Skywalker i Han Solo.
Cassian nije preživio "Rogue One", žrtvujući se za viši cilj borbe protiv zlog Imperija, stoga nastavak njegove priče nije moguć, ali u takvim slučajevima uvijek postoji opcija prednastavka kao što je "Andor" koji je u ovom slučaju dvostruk. Jer, "Andor" je prednastavak "Rogue One" i "A New Hope", kronika razvoja Cassiana kao "naoružanog i opasnog" pobunjenika i pobune kao takve.
Priča kreće od ponude za Cassiana od strane Luthena Raela (Stellan Skarsgård) za krađu tromjesečnog platnog popisa za cijeli imperijalni sektor, ali treba proći šest od ukupno dvanaest epizoda da se “Andor” istinski pokrene i nagradi strpljive gledatelje koji su mogli početi gubiti interes time da postane dosad najbolja “Star Wars” (“Mandalorian”, “The Book Of Boba Fett”, “Obi-Wan Kenobi”) pa i Disney+ serija, na dobrom tragu “Rogue One”.
Ovo je, poput “Rogue One”, svakako drukčiji materijal iz svijeta “Ratova zvijezda”, bez puno SF elemenata i pustinjskih planeta. Kreator Tony Gilroy, koscenarist "Rogue One" i scenarist filmova o Jasonu Bourneu, napravio je novi odmak od “Star Warsa”, dijelom i "Rogue One" s kojim "Andor", osim Cassiana, povezuju i likovi kao što su Saw Gerrera (oskarovac Forest Whitaker) i Mon Mothma (Genevieve O’Reilly).
Gilroy je, čini se, bio ponesen riječima antagonistice Dedre Meero (Denise Gough) “nikad se ne penji dva puta na istu ogradu”, možda i Cassianovom izjavom “imam nešto za prodati”. “Andor” je znatno teže “prodati” široj publici u odnosu na “Obi-Wan Kenobija”, čak i fanovima “Ratova zvijezda”, s obzirom da je manje tipičan.
Serija je spoj realističnije akcijske avanture i špijunskog trilera koji se odvija u svemiru, ali nije svemirska opera poput “Star Warsa”. Druga polovica “Andora” s lakoćom balansira između žanrova, postajući u jednom trenutku i zatvorski film u imperijalnoj tvornici. P.S. Svakako odgledajte do kraja odjavnu špicu zadnje epizode.
TULSA KING (PARAMOUNT+)
Dobri momak Stallone
Mafijaški “kapo” Dwight “The General” Manfredi (Stallone) proveo je 25 godina u zatvoru i napokon izašao van. Nakon izlaska na slobodu, Dwwight se čudi što se sve promijenilo. “Probudite se nakon 25 godina, telefon je kamera, kava pet dolara po šalici”, komentira Dwight, ali nešto je ostalo isto.
”Stonesi su, blagoslovljeno im srce, još uvijek na turneji”, govori Dwight. I Stallone je u svojoj 76-oj još uvijek na turneji. A turneja je legendarnog junaka velikog ekrana, Rockyja, Ramba, Kobru, Cliffhangera, Razbijača..., odvela na televiziju. “Tulsa King” je prva Stalloneova serija, i to s Paramount+ logom baš kao "Yellowstone" Kevina Costnera s kojim dijeli kreatora Taylora Sheridana, poznatog scenarista filmova "Sicario", "Sve ili ništa" i "Tragovi u snijegu".
Koncept serije je dvoslojno potentan i taj potencijal ispunjava u dosadašnjim epizodama. Naime, umjesto da zauzme nekadašnje mjesto u mafijaškoj organizaciji i možda avansira time što je držao jezik za zubima u zatvoru, gdje je bildao i čitao, Dwight biva poslan da započne novi posao u Tulsi (Oklahoma).
Dakle, između Dwighta i Slya mogu se povući metafilmske paralele kao i u slučaju mnogih njegovih likova. Tulsa je za Stallonea televizija, tj. mali ekran, kad već za njega više nema dovoljno mjesta na velikome (u kinu) pored Marvelovih i inih mlađih superjunaka koji ga okupiraju.
Stallone je prevelik ili preširok za mali ekran, ali fino se prilagodio televiziji kao što se Dwight prilagođava Tulsi. Serija je skrojena po njegovoj mjeri i zamišlja kako bi izgledalo da se npr. ostarjeli Rocky, onaj iz dramskog "Creeda" i "Creeda II", (s)našao u “Dobrim momcima”, “Sopranosima” i sličnim mafijaškim ostvarenjima na razmeđi gangsterske drame i crnohumorne krimi komedije.
“Tulsa King” je mafijaška dramedija koja počiva na “riba izvan vode” situaciji, tj. snalaženju Dwighta i Slya u danim okolnostima i novom svijetu koji više ne dijeli njihov staromodni pogled na život. Stallone prethodno nije imao uspjeha s dobrim i lošim komedijama poput "Oscara" i "Stani ili će moja mama pucati", ali s lakoćom (iz)nosi cijelu seriju na svojim kršnim leđima i pokazuje ono što je mnogima često promicalo u njegovim filmovima - smisao za humor. Glumac je veoma zabavan kao “wise guy”. Prijatelj Schwarzenegger bi mu rekao da će ga ubiti posljednjeg i ne bi lagao.
WEDNESDAY (Netflix)
Pogodak ‘u sridu’
Rekord koji je držao “Stranger Things” srušila je “Wednesday” i postala Netflixova najgledanija serija s engleskoga govornog područja u prvom tjednu prikazivanja prema broju sati gledanja. Uspjeh ne čudi: “zlobna gotičarka” Wednesday je kultni lik iz popularne obitelji Addams, igra je 20-godišnja glumica u usponu sklona hororima Jenna Ortega (novi “Vrisak”) i prve četiri od ukupno osam epizoda kao redatelj potpisuje Tim Burton (“Batman”, “Ed Wood”).
Ortega je više nego dostojna nasljednica Christine Ricci (ovdje angažirana u ulozi gdice Thornhill), a “Wednesday” odgovara Burtonovu senzibilitetu. Možda bi Burton režirao “Obitelj Addams” početkom devedesetih da nije bio zauzet nastavkom “Batmana” i onda bi vjerojatno angažirao Winonu Ryder, ako ne Ricci. No, Ortega je danas pogođen izbor za Wednesday, svojevrsnu “crnu ovcu” crne obitelji koja je nedavno zaživjela u kinima i u dvama animiranim filmovima ("The Addams Family", "The Addams Family 2").
S Burtonom iza kamere “Wednesday” više koketira s fantazijskim hororom i “murder” misterijom u odnosu na stare crnokomične filmove Barryja Sonnenfelda, ali i “teen” komedijom s obzirom da je fokusirana na kćerku tinejdžerku, dok su ostali članovi obitelji u sporednim ulogama (Catherine Zeta-Jones kao mama Morticia, Luis Guzman kao tata Gomez). Glavni lik je predstavljen radeći “ono što radi najbolje”, tj. osvećujući se “bullyjima” njezina brata Pugsleyja tako što pušta pirane u srednjoškolski bazen tijekom njihova vaterpolo treninga.
Serija tu ne postaje horor poput “Pirane”, ali najavljuje crnohumorne i crvenohumorne namjere s njezinom činom zbog koje bi mogla dobiti prijavu za pokušaj ubojstva, što joj ne odgovara jer “svi bi znali da nisam obavila posao”, a već je izbačena iz škole i odlazi na akademiju za čud(ovišn)ne izopćenike nazvanu “Nikadviše”.
Tada “Wednesday” postaje nekakva gotička inačica glamuroznih “Djevojaka s Beverly Hillsa” s povremenim uplivima u horor tako da se scena “kulerskog” maturalnog plesa može pretvoriti u “Carrie”. Netflix je pogodio “u sridu” i nije čudno da se mnogi u seriju zaljubljuju na prvi pogled. "Wednesday", I‘m in love...