Zadnje veće TV premijere 2020., nova ekranizacija romana "The Stand" Stephena Kinga i "Your Honor" s Bryanom Cranstonom, protegnut će se s emitiranjem sve do sredine veljače 2021., a Netflixov "Bridgerton", zakazan za Božić, baš i ne djeluje kao kandidat za najbolje serije godine. Stoga, nema smisla više čekati. Vrijeme je za osvrnuti se na televizijsku 2020. i sastaviti godišnju serijsku "best of" listu.
Ako ste mislili da je hiperprodukcija serija doživjela vrhunac 2019., promislite još jednom. Količinu serija 2020. teško je izbrojati, što je došlo kao olakotna okolnost za ljubitelje moderne televizije u doba pandemije i kućne izolacije, ali i povuklo sa sobom stvaranje konfekcije i reciklaže, nerijetko i pod krinkom prestižne TV.
U ratu streaming servisa i TV mreža gledatelj podjednako gubi i dobiva. Streaminzima i mrežama je hiperprodukcijom lakše od buhe stvoriti "peak TV" slona, podizati pompu i nagnati publiku da od svake serije (po)misli da je "najbolja ikad" i gleda, primjerice, "Slom" kao da prije toga trilera vidjela nije. Zato treba držati sva četiri oka otvorena. U televizijskom krajobrazu lako se izgubiti i od preguste šume ne vidjeti stabla koja mogu izrasti u zimzelene serijske klasike. Neka od tih stabala posijana su na ovoj listi.
1. ISTINA O MOM BRATU (HBO)
"I Know This Much Is True" je epska serijska drama o traumama koje se nasljeđuju od obitelji i društva iz generacije u generaciju, formirajući čovjeka u njegovu buduću sliku i priliku, odnosno predodređujući mu život. Rijetko je neka serija kadra ovako emotivno razoriti gledatelja kao "Istina o mom bratu". Iza kamere stoji emotivni razarač Derek Cianfrance (sjajni filmovi "Tužna veza" i "Grijesi očeva"), a ispred nje Mark Ruffalo u nevjerojatnoj dvojnoj ulozi braće blizanaca, različitih jedan od drugoga poput njegova Hulka i dr. Brucea Bannera u Marvelovim blockbusterima. Ruffalovoj ulozi nema premca ove TV godine, Cianfranceovoj seriji također.
2. DAMIN GAMBIT (Netflix)
Šah je postao opet popularan zaslugom ove dramske serije, viceprvaka 2020. i jednog od najuzornijih primjeraka novovjeke televizije. Poteze lovca najednom povlače oni koji nisu čuli za istoimeni triler s Christopherom Lambertom i zaigrali partiju šaha u životu. Sve zbog šahistice Beth Harmon, protagonistice "bingeovski" iznimno zarazne i kvalitetne serije u odličnoj interpretaciji mlade filmske zvijezde trenutka Anye Taylor-Joy. "Damin gambit" je režiran kao šahovska igra s naracijom koja se poput figura pomiče naprijed-natrag u vremenu, ali mic po mic osvaja šahovska polja u srcu publike od jedne epizode do druge prije konačnog matiranja gledatelja. Šah i mat.
3. NORMALNI LJUDI (BBC/Hulu)
Marianne i Connell su televizijski par 2020., možda i zadnjih nekoliko godina, ako ne i dalje, a njihovi tumači, Daisy Edgar-Jones i Paul Mescal, mogli bi se pretvoriti u zvijezde. Režirani poput rasnog nezavisnog filma zaslugom Lennyja Abrahamsona ("Soba" s Brie Larson), "Normalni ljudi" su definitivna TV romantična drama, barem mladenačka. Teško je sjetiti se da je neka serija pronikla ovako duboko u odnos jednog mladića i djevojke dok prolaze kroz kovitlac emocija, od zanosa zaljubljivanja do realnosti ljubavi, ali i samog života, tj. svijeta odraslih u koji ulaze na krilima obrade Joy Divisionove pjesme "Love Will Tear Us Apart".
4. OZARK 3 (Netflix)
Ozark ćemo na filmu pamtiti po "Zimskoj kosti" s Jennifer Lawrence, a na TV-u po ovoj seriji, svojevrsnoj Netflixovoj inačici "Breaking Bada" koja je jednako "good" poput slavnog uzora. Treću sezonu zaredom u ruralnom "rednečkom" kraju odvija se dojmljiva krimi drama s Jasonom Batemanom kao urbanim obiteljskim čovjekom i računovođom silom pretvorenim u perača novca za meksički kartel. Marty kalkulira i kemija kako bi njegova obitelj ostala živa dok im svima životi vise o niti kao nikad prije. Serija o obitelji, (krimi) biznisu i američkom snu još uvijek drži visoki ritam kvalitete, s nekim od najboljih TV uloga godine i šire (Laura Linney, Julia Garner).
5. NULA NULA NULA (Amazon)
Ambiciozno podijeljena na tri globalne priče o trgovini droge, odlično režirana (Stefano Solima) i glumljena (Gabriel Byrne, Andrea Riseborough, Dane DeHaan), serija "ZeroZeroZero" je jedan od vrhunaca godine. Bilo je to jasno još proljetos, kad smo se načudili da je "Nula Nula Nula" tada, u vremenu izlaska, mnogima prolazila ispod radara. Nevjerojatno da je malo tko uvidio kvalitetu televizijskog odgovora na filmove "Traffic" i "Sicario", seriju koja nije ništa slabija od "Narcos", naprotiv. Osam mjeseci kasnije, malo se toga promijenilo. "ZeroZeroZero" se ne nalazi ni na jednoj (stranoj) serijskoj "best of" listi 2020. Evo je zato na ovoj pri samome vrhu.
6. TAMA 3 (Netflix) + PRIČE IZ PETLJE (Amazon)
Kako naše odluke i samo postojanje mogu utjecati na živote ljudi oko nas pokazuju dvije SF serije, popularna "Tama" i zanemarena "Priče iz petlje". "Dark" je zakučastiji, malčice i previše za svoje dobro u trećoj sezoni, a "Tales From The Loop" melankoličniji i poetičniji. No, obje serije uvlače likove i gledatelja kroz procjep(e) vremenskih petlji, bave se "deja vu" osjećajima, zatvaranjima krugova i promjenama tijeka vremena koje ne stoji na mjestu iako se može zaustaviti, paralelnim svjetovima, preklapajućim stvarnostima, svemirom koji je "jedan veliki čvor", onim što se dogodilo, što se događa i što bi se moglo dogoditi. Vrijeme je u ovim serijama u isti mah stvaratelj i uništitelj. Kraj jedne je početak druge, početak druge je kraj prve. "Želio bih pričati o vremenu..."
7. DEVS (FX On Hulu)
Znanstvena fantastika i zavjerenički korporativni triler idu pod ruku u seriji jednog od prvaka novog SF-a Alexa Garlanda ("Ex Machina", "Annihilation"). "Devs" se pozicionira na tragu Garlandovih filmova i operira u njihovu multivemiru dok prati inženjerku softvera (Sonoya Mizuno) u potrazi za nestalim dečkom (Karl Glusman), njezinim kolegom zaposlenim u misterioznu krilu kompanije pod vodstvom jednako misteriozna šefa (Nick Offerman). Mozganje ovog tipa nije svojstveno brzopoteznoj (SF) televiziji, a "Devs" daje materijala za češkanje po glavi i razmišljanje, prebacujući Tarkovskog u moderno doba serija često snimljenih da gledatelj pusti mozak na pašu.
8. KRUNA 4 (Netflix)
Četvrta sezona "Krune" je ponajbolja dosad. I najuvjerljivija. Toliko uvjerljiva da se od Netlixa tražilo da istakne kako je dobrim dijelom fikcionalizirana. Ipak, fikcija je na korak do stvarnosti, onoliko koliko je Gillian Anderson došla blizu Margaret Thatcher u odličnom portretu britanske premijerke, vrhuncu karijere vječne Scully. Bez Thatcherice i njezinih verbalnih sudara s kraljicom Elizabetom II. (Olivia Colman) dvojbeno je koliko bi ova sezona imala jednaku težinu, a posebice bez (lady) Diane Spencer (Emma Corrin) i oluja u bračnoj luci s princom Charlesom (Josh O'Connor). Diana je kruna "Krune".
9. AUTSAJDER (HBO)
Je li Terry Maitland (Jason Bateman) ubojica, pitanje je "Autsajdera". Dokazi upućuju na to da jest, ali opet postoje i drugi dokazi što potvrđuju da je u vrijeme ubojstva bio kilometrima daleko. Kako je mogao biti na dva mjesta u isto vrijeme i što se, kvragu, događa vrijedi doznati. Nesvakidašnje uspješna TV adaptacija nekog romana legendarnog Stephena Kinga spoj je misterioznog trilera i nadnaravnog horora, kao takav nešto najbolje što se u tom hibridnom žanru dogodilo na malom ekranu. "Autsajder" intrigira misterijom i izaziva jezu, povremeno tjerajući hladne žmarce niz leđa.
10. BANDE LONDONA (Sky/Cinemax)
"Peaky Blindersi" su zasigurno ljubomorni na "Bande Londona" kojima se pridružio mlađi brat Shelby (Joe Coleb). Televizijski mafijaški rat za teritorij nije nikad bio ovako brutalan, ali i akcijski nastrojen. Neviđeno akcijašenje na malim ekranima isporučile su "Bande Londona", gangsteraj na akcijski način ili akcija iz gangsteraja. Dosadašnji akcijski TV prvak "La casa de papel" može se sakriti iza serije Garetha Evansa, redatelja filmova "Racija 1&2". Evans je režirao "Gangs Of London" kao da režira "The Raid 3" i revolucionizirao televizijsku akciju koja bi se u TV godinama pred nama mogla dijeliti na razdoblje prije i poslije ove serije.