Kad ih vidimo, čini nam se da su ih svi imali u svojim kućama davnih šezdesetih, sedamdesetih... a onda su počele nestajati. Još jučer, čini se, mogli ste naići na njih uz kontejnere na ulici, gdje ih je netko ostavio. Ljudi su ih izbacivali iz domova i umjesto njih u svoje dnevne prostore unosili modernije, "ojastučenije" fotelje. Bile su stvar prošlosti, a oni koji su ih još držali u kući ili nisu pratili modu i trendove uređenja, ili su jednostavno voljeli te svoje stare stolice/fotelje čije su drvene konstrukcije mogle trajati desetljećima.
Trebalo je vremena da se svi osvijestimo i uvidimo ljepotu dizajna iz sredine prošlog stoljeća i počnemo cijeniti kvalitetnu izradu nekadašnjeg namještaja.
I nekako bi bilo razumljivo da o staroj kvaliteti razmišljaju malo stariji ljudi, ali iznenadite se kad naiđete na mladu, 26-godišnju Mariju Stjepanović iz Zagreba koja je zaljubljena upravo u takav dizajn i koja je stvorila brend "Retro design" nakon što je naišla na jednu takvu odbačenu fotelju.
Marija Stjepanović po zanimanju je dizajnerica interijera. Nakon srednje škole radila je u obiteljskoj tvrtki koja se već više od dvadeset godina bavi proizvodnjom ugostiteljskog namještaja.
Fotelje su joj, kako smo već rekli, slučajno zapele za oko i obnavljanje starih i odbačenih primjeraka kod nje je počelo samo kao hobi, a onda se razvilo u posao.
Osim obnavljanja starih fotelja, Marija je pokrenula i vlastitu proizvodnju i ostalih komada namještaja inspiriranih poznatim stilom iz polovine prošlog stoljeća.
– Imamo i vlastitu proizvodnju fotelja i ostalog namještaja inspiriranog "mid-century" stilom, tako da sam stalno u potrazi za inspiracijom za novi dizajn, a i to je, između ostalog, ono što najviše volim raditi. Volim prozračan i minimalan namještaj koji zrači toplinom, a to je ono što najbolje opisuje ovaj stil, uz to volim to što ima neku sentimentalnu težinu, to je ipak nešto čega se pojedini sjećaju iz domova svojih roditelja ili baka i djedova – rekla nam je Marija Stjepanović.
Koliko radi sama, a koliko ima pomoći?
– U dijelu proizvodnje i restauracije sudjelujem sama, sada, doduše, nešto manje jer sam fokusirana više na marketing i logistiku otkako nam se u zadnje vrijeme povećao promet, ali zato uz sebe imam svoj marljivi tim stolara i tapetara.
Marija nam objašnjava kako teče proces rada.
– Svaki proizvod prolazi kroz više faza u procesu proizvodnje za koju su potrebni posebni alati, ali, naravno, i znanje, svaki proizvod prolazi kroz takozvanu trial and error fazu, za koju je potrebno vremena, ali sve je to potrebno kako bismo na kraju usavršili metodu, a i finalni proizvod.
Za proizvodnju novih fotelja inspiriranih onima iz prošlog stoljeća u "Retro designu" imaju jedan model iz šezdesetih, kaže Marija, ali napominje da sve ostale proizvode toga stila dizajnira sama.
Kod restauriranja ili izrade nove retro fotelje važne su tkanine, a Marija kaže da su joj one posebno važne. Nabavlja ih kod domaćih i stranih dobavljača jer želi imati veliki izbor kako bi svatko pronašao nešto za svoj dom.
Kao i sve, korona-situacija pogodila je i "Retro design".
– Vjerujem da je gotovo svaki poduzetnik osjetio posljedice pandemije, posebice tijekom i neposredno nakon potpunog "lockdowna", ali sva sreća, brzo se oporavljamo i smišljamo nove poslovne projekte – kaže Marija i dodaje kako ima u planu proširiti asortiman ovog namještaja, povećati proizvodnju i dosegnuti europsko tržište.
Na kraju pitamo Mariju Stjepanović bismo li se i sami mogli uhvatiti obnove kakve stare fotelje, na što smo dobili jednostavan odgovor:
– Mislim da je to zanimljiv projekt kojeg se svatko tko ima volju i alate može uhvatiti, a ako to nemate, donesite je nama!