Overlay
‘The Stand‘

Nekraljevska ekranizacija kralja horora: možda smo zadnjih 365 dana malo i ‘otupjeli‘ od virusnih apokalipsi, a možda je ‘samo‘ kriv tup pristup seriji

Piše Marko Njegić
25. veljače 2021. - 21:46

Nekad serije počnu dobro, ali loše završe, poput "Sloma". A neke već u startu nisu obećavajuće. CBS-ov "The Stand" je jedna od takvih serija. Ekranizacija čuvenog istoimenog romana pisca Stephena Kinga iz 1978. počela je s jednotjednim emitiranjem sredinom prosinca i nije oduševila prvom epizodom.

Svakom idućom epizodom reakcija je bila polarna suprotnost od oduševljenja. Sad kad je serija "The Stand" konačno privedena kraju nakon što se emitirala deveta i posljednja epizoda, jasno je da je posrijedi ponajveće televizijsko razočarenje godine, pa i šire.

Ovo je jedna od najslabijih adaptacija Kingovih romana, a imala je prilično snažnu konkurenciju za tu konstataciju. Razlog za razočaranje tim je veće budući da je King zadnjih godina doživio više-manje uspješne ekranizacije u svijetu filma ("Ono", "Geraldova igra", "Doktor Sleep", "Groblje kućnih ljubimaca") i televizije ("Autsajder").

K tome, "The Stand" je pričom nevjerojatno "zeitgeistovski" aktualan i imao je sve predispozicije da bude kraljevska ekranizacija epohalne knjige kralja horora od nekih 800+ stranica, jedne od njegovih najepohalnijih.

King je krajem sedamdesetih zamislio (post)apokaliptičnu priču o borbi dobra i zla, boga i vraga, nakon što pandemija virusa, prema kojem je španjolska gripa "varka", pošalje u grob veliku većinu čovječanstva, a ona četrdesetak godina kasnije ne može biti relevantnija, ako već to nije bila sredinom devedesetih, kad je "The Stand" dobio prvu televizijsku ekranizaciju.

Zanimljivo je da je nova TV verzija njegove priče trebala izići 2019., ali njezin izlazak 2020. načinio ju je iznimno potentnom. Ubojiti virus ("neka vrsta supergripe") u krajnje visokom postotku od 99,4 posto, istine i laži svjetskih vođa, teorije zavjere, paranoja od tuđeg kašljanja, prazne ulice gradova, odlagališta leševa...

Sve se to nalazi u "The Stand". "Situacija postoji, radimo na tome da je suzbijemo", govori netko visokopozicioniran u prvoj epizodi serije i tvrdi da, kao, virus nije proizvod vlade i namjerno pušten.

Prva epizoda načelno intrigira nekim koincidentnim trenucima s našom koronskom stvarnosti, prijeteći da potencira horor od prikaza zaraze (nabrekli vratovi zaraženih itd.), ali u konačnici to ne uspijeva napraviti niti izazvati košmarni strah i dodatnu paranoju prikazom globalno devastirajuće posljedice pandemije.

Možda smo proteklih godinu dana malo i "otupjeli" od ovakvih tema, a možda je "samo" kriv tup pristup seriji kreatora Josha Boonea (filmovi "Krive su zvijezde", "Novi mutanti") i Benjamina Cavella (serije "Pravednik", "Domovina"), lišen oštre drame, trilera, horora, s emotivno raznolikim tenzijama koje nudi svaki pojedinačni žanr.

Linearnu radnju romana, s Kingovom prirodnom (iz)gradnjom likova, situacija i tenzija, Boone i Cavell su razlomili u vremenu i prostoru, otišli predaleko naprijed i flešbekovima se vraćali nazad. "The Stand" je istovremeno posvuda, a nikuda. To je seriju cijepilo osjećaja za karaktere, njihov razvoj i međusobne odnose te, konačno, uništeni svijet kojim tumaraju.

U tom procesu se ruinirao trenutak iščekivanja onog što se tek treba(lo) dogoditi kad "magična dama iz kukuruzišta", Majka Abigail (Whoopi Goldberg), okupi preživjele, poput imunog Stua Redmana (James Marsden) i profesora Glena Batemana (Greg Kinnear), nakon što im se pojavljivala u njihovim snovima, kako bi izgradili novu Ameriku i svijet.

Kukuruzište je zgodna referencija na Kingovu "Djecu kukuruza", a Dark Man ili Randall Flagg "s dva g" (Alexander Skarsgård), misteriozna figura u crnom koja okuplja zločeste ljude (Nat Wolff, Amber Heard...), može podsjetiti na Waltera Padicka iz "Kule tmine".

Sam King se, primjerice, pojavljuje na plakatu Doma za umirovljenike na autobusnoj stanici u četvrtoj epizodi. Ovakve stvari su dobrodošao odmak od manjkavosti serije, kao i ponavljajući štos da jedan lik uzima DVD-ove filmova koje pronađe jer "svijetu će trebati zabava jednom kad ovo završi".

Metafilmske fore mogu biti štosne fanovima pisca koji još nema potrebe za odlaskom u penziju, ali trebao bi umiroviti svaku buduću ekranizaciju "The Standa". Svijet je doista otišao kvragu kad je nova verzija serije "Utopia" uspjela bolje iskoristiti kurentnu pandemijsko-apokaliptičnu tematiku od nove verzije Kingova romana.

SERIJA: The Stand; fantazijska horor drama; SAD, 2020. KREATORI: Josh Boone i Benjamin Cavell ULOGE: James Marsden, Alexander Skarsgård OCJENA: **

29. studeni 2024 09:37