Overlay
serija unutar serije

Pogledali smo WandaVision: filmska priča koja je završila u nastavcima nudi krajnje drukčiji pristup Marvelovim superjunacima

Piše Marko Njegić
Foto IMDb
22. siječnja 2021. - 18:53

Marvel nije imao nijedan film prošle godine zahvaljujući nesretnoj koroni, a trebao ih je imati par ("Black Widow", "Eternals") i započeti tzv. četvrtu fazu superjunačkih spektakala, ali presudile su odgode i napravile rupu u njegovom brižno pripremljenom rasporedu. Nešto tako se nije dogodilo od 2008., otkako je Marvel Cinematic Universe (MCU) pustio prvog "Iron Mana" u kina i započeo novo razdoblje superherojskih blockbustera.

Premijera "Crne udovice" još uvijek stoji na alternativnom datumu, prolongiranom za punu godinu (svibanj 2021.), ali COVID-19 i dalje uporno radi na tome da sve bude neizvjesno. Tako je čast da započne "Phase 4" dobila serija "WandaVision", prva Marvelova na streaming servisu Disney+ koja je upravo počela s tjednim emitiranjem i predstavila nastupne dvije od ukupno devet epizoda. Zamišljena izvorno kao film, serija "WandaVision" nudi krajnje drukčiji pristup Marvelovim superjunacima, preciznije titularnim likovima, tj. telekinetičkoj Wandi Maximoff/Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) i robotskom Visionu (Paul Bettany).

Dosadašnji Marvelovi filmovi poigravali su se žanrovima unutar matične superherojske akcije, pa je "Kapetan Amerika: Ratnik zime" bio akcijski spektakl devedesetih i špijunski triler sedamdesetih, "Čuvari galaksije" svemirska opera, a novi "Spider-Man" tinejdžerska komedija. "WandaVision" je, pak, superjunački "sitcom" s nasnimljenim smijehom, barem u prve dvije epizode, i to crno-bijeli, nalik televizijskim serijama/sapunicama iz pedesetih godina prošlog stoljeća, tipa "Gradić Peyton".

Koncept "superjunaci u (humorističnoj) sapunici" je originalan, bizaran i smion, ali zasad je uglavom urodio plodom i funkcionira na više razina, uključujući autoreferencijalnu. Šarena intergalaktična akcija "Osvetnika", superjunačkog "all-star" blockbustera, prizemljena je u monokromni svijet sapunice pedesetih, a superheroji su svedeni na (ne)običan par iz američke suburbije, kućanicu i činovnika, kao u "Izbaviteljima".

Oni su prisiljeni skrivati moći, demonstrirane u Marvelovim kinospektaklima, kako se ne bi izdvajali od okoline, njezine susjede Agnes (Kathryn Hahn) i njegova šefa (Fred Melamed) koji im sa suprugom (Debra Jo Rupp) dolazi na večeru. Time "WandaVision" kao da želi reći nešto o superjunacima "prognanima" iz kina na televiziju, u čiji se c/b svijet pokušavaju uklopiti, a netko ih je tu silom ubacio, bez njihova znanja, sjećanja, moguće i volje. Prva epizoda završava u koloru, na način da izgleda kako netko u moderno vrijeme gleda Wandu i Visiona na TV-u u staroj i istoimenoj c/b seriji.

Pitanje jest tko je taj netko i tko je kreirao seriju unutar serije. Neki novi Cristof, kreator "Trumanovog showa", kao velike inspiracije za "WandaVision"? Odgovor ćemo dobiti u nadolazećim epizodama i, ovisno o njemu (odatle oprez kod ocjene), potentna serija mogla bi do kraja ispuniti ili, možda, pokopati veliki meta-filmski/serijski potencijal u sadržaju, ali i stilu. "WandaVision" se ugleda na film "Pleasantville" kad kolor malčice boja crno-bijeli svijet u crveno, ukazujući na proplamsajeve jedinstvene (anti)superjunačke vizije.

​SERIJA: WandaVision; fantastična komedija; SAD, 2021. KREATORI: Jac Schaeffer ULOGE: Elizabeth Olsen, Paul BettanyOCJENA: *** ½ 

22. studeni 2024 23:46