Društvenim mrežama ovladao je trend aktivizma, a osim nasumičnih objava koje korisnici međusobno dijele, uslijed rasnih prosvjeda i Black Lives Matter pokreta dogodio se pravi boom profila pokrenutih s ciljem brzog i efikasnog upozoravanja na goruća društvena pitanja.
No brzina i jednostavnost koje su publici toliko prijemčive kod nekih je izazvala zabrinutost. Dio stručnjaka je upozorio da se takvim alatima pretjerano simplificira čitav pokret i da se zbog ovakvog pojednostavljivanja stvari gubi volja za stvarnim analitičkim promišljanjem aktualnih globalnih problema te da stvarna edukacija ustupa mjesto kratkim, brzim i nerijetko neprovjerenim informacijama.
Upravo su putem društvenih mreža organizirani veliki prosvjedi kao što je Occupy u New Yorku ili protesti u Istanbulu 2011. uslijed Arapskog proljeća, međutim to je bio dijelom i razlog njihovog neuspjeha što objašnjava sociologinja Zaynep Tufecki u knjizi ‘Twitter and Tear Gas’.
Brzina kojom su nastali i lančana reakcija koja je dovela veliki broj ljudi na ulice ograničila je mogućnost prethodne organizacije i rezultirala nedostatkom vodstva. Prosvjednici su mislili da imaju zajedničke ciljeve, ali u konačnici nije bilo vremena za stvaranje jasnih programa i konkretnih zahtjeva, a društvene mreže su podbacile i zbog korporativne infrastrukture koje prosvjedne inicijative čine ranjivima na cenzuru.
Nameće se zaključak kako bi najbolje bilo kada bi osvještavanje putem društvenih mreža postalo ishodište i poticaj za daljnje istraživanje o temama o kojima se do sada nedovoljno govorilo, a takvih je u Hrvatskoj uistinu mnogo. Provjerili kakva je situacija s aktivizmom na društvenim mrežama u Hrvatskoj te primijetili profil koji se posebno ističe važnim porukama o aktualnim temama. Grof Darkula je jedan od najbrže rastućih Instagram profila koji se bavi online aktivizmom u našoj zemlji, a cilj mu je postati velika multimedijalna platforma koja će stvarati edukativni i nestandardni sadržaj za cijelu regiju. Na gore spomenute kritike Grof, odnosno ekipa koja ga je pokrenula, uzvraća vrlo izravno.
- Aktivizam na društvenim mrežama je sjajna stvar. Ako prilikom maničnog skrolanja naletite na zanimljivi post iz kojeg ćete nešto naučiti i pritom podržati neku manjinsku skupinu ili prijaviti dugogodišnje nasilje ili diskriminaciju – kome to može smetati? Velika podrška za svaku vrstu online aktivizma! Upravo su takve vrste objava znala potaknuti najžustrije rasprave i izazvati reakcije koje bi dovodile do promjena stavova kod velikog broja ljudi. Primijetili smo da je tako i ovdje, nakon objava tema koje su bile aktualne ili po svojoj prirodi kontroverzne na profil je znalo doći i nekoliko tisuća novih ljudi. Najveći doseg uvijek dobije pričanje o stvarima koje drugi stavljaju pod tepih - objašnjava nam Grof Darkula, odnosno ekipa koja se oglašava putem ovog profila.
Grof Darkula nedjeljom donosi niz lijepih vijesti iz cijelog svijeta, ali se u svojim ilustracijama uglavnom ograničava na lokalne probleme kojih je mnogo, od odnosa prema manjinama i izbjeglicama do prava LGBTQ zajednice i poražavajuće lošeg odnosa spram žena.
- Puno je tema koje se tiču ženskih prava na kojima treba raditi – od nasilja, ekonomske nejednakosti, nedostupnosti pobačaja, pa sve do predstavljanja žena u medijskom i javnom prostoru. Grof želi izdvojiti temu nasilja i seksualnog uznemiravanja kod kuće, na ulici i u javnom prijevozu jer premda su zakoni koji postoje u Hrvatskoj relativno dobri, primjena im je poražavajuća. Žene su generalno nezaštićene od nasilnih muževa i partnera. Autonomne ženske kuće imaju manjak prostora i financijskih sredstava. Žene koje doživljaju seksualno uznemiravanje na ulici i u javnom prijevozu ne znaju kome se obratiti za pomoć ni kako reagirati u tom trenutku. Potrebna je temeljita edukacija pripadnika pravnog i policijskog sustava o ovoj problematici, no najzaslužniji za ovako stanje zasigurno su manjak političke volje kod vladajućih struktura i dio patrijarhalnog mentaliteta kojeg još uvijek nosimo - ističe Grof.
Grof se svojim pratiteljima obraća putem prepoznatljivih ilustracija s kratkim popratnim tekstom koji produbljuje njihov sadržaj i rasvjetljuje temu.
- Vizualni dojam je jako bitan. Uvijek se trudimo da ilustracija na svoj poseban način prati tekst koji je ispod. Nekad nam, kod objava, budu ljepše ilustracije i jačina kojom odišu nego brojne rečenice koje ispišemo ispod - priznaje tim iza Grofa Darkule.
Primjećuju i kako se kod nas osjeća neka vrsta društvene inercije pa često ispada da prosvjede i inicijative organiziraju ljudi kojima u cilju nije društveno unaprjeđenje, već propagiranje ideološke tematike koja dodatno dijeli naše ionako podijeljeno društvo.
- Glasna manjina, na koju spada 10-15 posto stanovništva, i njihovi politički predstavnici već godinama u javni prostor donose huškačke teme koje dijele narod i potiču mržnju prema manjinskim skupinama. Nikad od takvih nećete čuti da dižu hajku oko lošeg obrazovnog sustava ili neke porezne politike. Nikada. No čim Pipi izbaci reklamu s dva muškarca koja se drže za ruke u njihovim se glavama upali lampica za reakciju i kreće teatar apsurda. Borba protiv toga jedino će biti uspješna ako se probudi i motivira tiha i uspavana većina koje želi živjeti u modernoj i europskoj zemlji - govori nam Grof Darkula.
Online prisustvo osoba kakve stoje iza profila Grofa daju ljudima koji do sada nisu bili društveno angažirani osjećaj da u svojim razmišljanjima nisu sami te da se mogu organizirati jer imaju s kim što je svakako prvi korak.
- Situacija se popravlja. Sve je više sjajnih priča i projekata koje postaju aktualne i zanimljive široj javnosti. Sve više osoba otvoreno priča o svojim problemima i tako motivira i osnažuje druge. Ljudi napokon imaju hrabrosti mijenjati svoje lokalne sredine i baviti se mikro aktivizmom - zadovoljan je Grof, odnosno tim koji ga vodi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....